DOI QR코드

DOI QR Code

아동의 모래놀이치료에서 물(水)을 통한 연행의 상징 분석

An Analysis of the Archetypical Symbols of Children's Performance with Water During Sandplay Therapy

  • 고은경 (부산대학교 어린이상담실) ;
  • 정계숙 (부산대학교 유아교육과)
  • 투고 : 2011.02.28
  • 심사 : 2011.05.24
  • 발행 : 2011.06.30

초록

The purpose of this study was to understand the archetypical symbols present when conducting sandplay therapy with water from a hermeneutic point of view. The research participants were 6 children aged 8~9 who experienced problems in parent-children relationships. The result were as follows : The nature of archetypical symbols of present when working with water can be structured along two themes, vertical movements and horizontal movements. In vertical movements with three sub-themes, the meaning of 'to put in and boil out' is interpreted as 'mother's feeding baby', the meaning of 'to sink and bring out of water' is interpreted as 'resource acquisition', 'to swamp and float on the water' represents 'death and rebirth'. In horizontal movements consisted of two sub- themes, the meaning of 'to be swept away' is interpreted as 'initiation and conversion', the meaning of 'to wave and fix' is interpreted as 'to overcome the difficulties and create stability'.

키워드

참고문헌

  1. 김보애(2008). 모래놀이여행. 서울: 가톨릭출판사.
  2. 박애자(1999). 유아의 연령과 성에 따른 물․모래놀이에 관한 연구. 유아교육학논집, 3(2), 95-118.
  3. 이동철(2005). 용궁설화의 서사구조와 의미. 비교민속학, 28, 397-436.
  4. 이부영(1997). '재생'의 상징적 의미. 심성연구, 12(2), 89-114.
  5. 이부영(2002). 자기와 자기실현. 서울: 한길사.
  6. 이화정(2000). 실외놀이시설에 대한 유아의 선호도와 놀이시설별 유아의 놀이형태. 덕성여자대학교 석사학위 청구논문.
  7. 인나영․유안진(1998). 물 공급의 유무에 따른 7세 아동의 모래놀이 내용과 형태. 생활과학연구, 23, 49-60.
  8. 정민경(2009). 호인이 보물을 구하다-당대에 널리 유행한 이야기 유형에 대하여. 중국어문학지, 31, 85-109.
  9. 한국학중앙연구원(1980-1999). 한국구비문학대계. www.yoksa.ac.kr
  10. Bachelard, G. (2004). 물과 꿈(이가림 역). 서울: 문예출판사(원전 L'eau et les reves-essai sur l'imagination de la matiere. 1979년에 출판).
  11. Bauman, R. (1984). Verbal art as prospect heights. Long Grove, IL:Waveland Press.
  12. Bauman, R., & Paredes, A. (2000). Towards new perspective in folklore. Austin, TX:University of Texas Press.
  13. Bechterev, W. (1913). La Psychologie objective. Paris:Alcan.
  14. Betz, C. (1992). The happy medium. Young Children, 47(3), 34-35.
  15. Durand. G. (2007). 상상계의 인류학적 구조들(진형준 역). 서울: 문학동네(원전 Les structure anthropologiques de l'imaginaire. 원전은 1992년에 출판).
  16. von Franz, M. L. (1980). Alchemy:An introduction to the symbolism and the psychology. Toronto, Canada:Canadian Cataloging in Publication Data.
  17. Hymes, D. (1981). "In Vain I Tried to Tell You": Essays in native American ethnopoetics. Philadelphia, PA:University of Pennsylvania Press.
  18. Jung, C. G. (2002a). 융 기본 저작집 2 원형과 무의식(한국융연구원 C. G. 융 저작번역위원회 역). 서울: 솔 출판사(원전 Grundwerk C. G. Jung Bd. 2 Archetyp und Unbewusstes. 1984년에 출판).
  19. Jung, C. G. (2002b). 융 기본 저작집 5 꿈에 나타난 개성화 과정의 상징(한국융연구원 C. G. 융 저작 번역위원회 역). 서울: 솔 출판사(원전Grundwerk C. G. Jung Bd. 5 Traumsymbol des Individuatonsprozesses. 1984년에 출판).
  20. Jung, C. G. (2004). 융 기본 저작집 3 인격과 전이 (한국융연구원 C. G. 융 저작번역위원회 역). 서울: 솔 출판사(원전 Grundwerk C. G. Jung Bd. 3 Personlichkeit und Übertragung. 1984년에 출판).
  21. Jung, C. G. (2005). 융 기본 저작집 7 상징과 리비도 (한국융연구원 C. G. 융 저작번역위원회 역). 서울: 솔 출판사(원전 Grundwerk C. G. Jung Bd. 7 Symbol und Libido. 1985년에 출판).
  22. Jung, C. G. (2006). 융 기본 저작집 8 영웅과 어머니 원형(한국융연구원 C. G. 융 저작번역위원회 역). 서울: 솔 출판사(원전Grundwerk C. G. Jung Bd. 8 Heros und Mutterarchetyp. 1985년에 출판).
  23. Kalff, D. M. (1980). Sandplay:A psychotherapeutic approach to the psyche. Boston, MA:Sigo Press.
  24. Lowenfeld, M. (1979). The world technique. London:Allen & Unwin.
  25. Ricoeur, P. (1999). 시간과 이야기 1(김한식․이경래 역). 서울: 문학과 지성사(원전 Temps et recit I. 1983년에 출판).
  26. Ricoeur, P. (2000). 시간과 이야기 2(김한식․이경래 역). 서울: 문학과 지성사(원전 Temps et recit II. 1984년에 출판).
  27. Ricoeur, P. (2004). 시간과 이야기 3(김한식 역). 서울: 문학과 지성사(원전 Temps et recit III. 1985년에 출판).
  28. Wheat, R. (1995). Helping children work through emotional difficulties-sand trays are great! Young Children, 50(11), 82-83.