Development of a PBL-based Programming Instruction Model Using Collective Intelligence

집단지성을 활용한 문제중심학습 기반 프로그래밍 수업 모형 개발

  • 김길모 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2011.03.01
  • Accepted : 2011.03.18
  • Published : 2011.03.30

Abstract

The Internet is appearing a new paradigm called Web 2.0 which 'Participation', 'Sharing', 'Openness', 'Cooperation'. Web 2.0 is expanded by experts and general users and many people's ideas can solve more problems than an expert's idea. The collective intelligence is techniques that express the valuable of Web 2.0. For this reason, the collective intelligence has attracted attention because of its potential as an educational tool. The purpose of this study is to develop a PBL-based programming instruction model using collective intelligence to improve students' problem solving abilities and programming attitudes and verified its effectiveness. As a result, the developed instruction model showed significant differences in the students' problem solving abilities and programming attitudes. According to these results, these have been proved that a PBL-based programming instruction model using collective intelligence has an influence to the students' problem solving abilities and programming attitudes.

인터넷은 '참여', '공유', '개방', '협력'의 웹 2.0이라는 새로운 패러다임으로 나타나고 있다. 웹 2.0은 전문가뿐만 아니라 일반 이용자들의 참여가 확대되고, 전문가 한 사람의 의견보다 집단의 다양한 생각이 더 많은 문제를 해결할 수 있다. 집단지성은 웹 2.0의 가치를 가장 잘 나타내는 기술로 교육적 활용을 위한 잠재력 또한 주목 받고 있다. 따라서 본 연구에서는 학습자의 문제해결력과 프로그래밍 태도 신장을 위하여 집단지성을 활용한 문제중심학습 기반 프로그래밍 수업 모형을 개발하고 그 효과를 분석하였다. 적용 결과, 개발한 수업 모형은 학습자들의 문제해결력과 프로그래밍 태도에서 유의미하게 향상된 차이를 나타내었다. 이는 본 연구에서 개발한 집단지성을 활용한 문제 중심학습 기반 프로그래밍 수업 모형이 학습자들의 문제해결력과 프로그래밍 태도에 긍정적인 영향을 준 것으로 볼 수 있다.

Keywords