DOI QR코드

DOI QR Code

The Influences Personality and the Attitudes Towards Money Play on the Act of Giving Money, by University Students

대학생들의 개인적 특성과 돈 태도 유형이 기부에 대한 소비자 태도에 미치는 영향

  • Kim, Jung-Hoon (Dept. of Child and Family Welfare, Wonkwang University)
  • 김정훈 (원광대학교 가정아동복지학)
  • Received : 2011.06.20
  • Accepted : 2011.07.22
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The purpose of this study was to explore the influences of personality and the money attitude on the giving of money by university students. 275 questionnaires were used for the statistical analysis of this study. The questionnaire includes attitudes towards money and giving money, whether or not respondents had a NGO membership, the level of participation into volunteer service, and other demographic information. The results of the study show that, female, middle class students with no religious preference tended to be more positiveabout giving money. There was a positive relationship between citizenship and giving money attitudes. It means that more actively attended citizenship activities were by students, the more positive attitudes towards giving money they had. The compulsive & consumptive types were more sardonic than others. The managerial types perceived less negatively giving organization. Based on these results, the following have been suggested in order to expand personal giving attitudes, voluntary programs, and activities related to the civil society for students. There needs to be a financial management education program with a balance struck between expenditure categories of consumption and non-consumption, including giving money to others.

Acknowledgement

Supported by : 원광대학교

References

  1. 강철희. (1998). 후원활동에 참여하는 사람들의 일반적 특징과 그들의 후원노력에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구. 한국사회복지학, 35, 1-30.
  2. 김영국, 김찬아. (2005). 기부에 대한 상징적 의미와 기부 의도와의 관계. 홍보학 연구, 9(2), 42-72.
  3. 김영숙, 이신정. (2005). 성인 소비자의 화폐태도 유형별 여가 참여 및 만족에 관한 연구. 한국생활과학회지, 14(5), 771-783.
  4. 김용준, 김주원. (2005). 대학기부자의 기부의도, 기부만족, 기부정기성의 결정요인에 관한 실증연구. 마케팅연구, 20(4), 57-89.
  5. 김정훈. (2002). 여대생과 주부의 돈과 신용에 대한 태도 비교. 대한가정학회지, 40(3), 165-175.
  6. 김정훈, 이은희. (2002). 돈에 대한 태도와 가치관 유형에 따른 전라북도 대학생들의 소비가치, 물질주의 태도, 구매충동. 한국가정관리학회지, 20(6), 121-128.
  7. 김주원, 김용준. (2008). 자선단체기부자의 기부동기와 기부행동에 관한 실증연구. 경영학 연구, 37(3), 629-658.
  8. 김준기. (2000). 기부 및 자원봉사에 관한 실증적 연구. 한국행정학회 2000년도 동계학술대회 발표논문집 II, 433-457.
  9. 람게, 토마스. (2006). Nach der Ego-Gesellschaft, 이구호 옮김 (2007). 행복한 기부. 서울: 풀빛.
  10. 박장원, 박현순. (2007). 기부관여도, 메시지 소구방식, 자아효능감의 기부의사 제고 효과에 관한 연구. 홍보학 연구, 11(1), 107-140
  11. 박정숙, 차경욱. (2003). 대학생 소비자의 돈에 대한 태도 유형별 의복구매행동. 대한가정학회지, 41(6), 13-28
  12. 박태규, 윤병호, 정진욱. (2008). 기부횟수의 경정요인에 대한 실증분석. 재정학연구, 1(3), 79-100.
  13. 백은영, 정순희. (1998). 도시가계의 화폐태도유형과 지출 행동분석. 대한가정학회지, 36(3), 47-60.
  14. 서은숙, 장윤옥. (2008). 청소년의 소비자지식, 돈에 대한 태도 및 소비가치가 합리적 소비행동에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 26(5), 241-257.
  15. 신형재, 이석원. (2008). 비영리단체의 행정효율성이 기부 금 모금에 미치는 영향 분석. 한국정책과학학회보, 12(3), 275-296.
  16. 싱어, 피터 (2009). the Life you can save, 함규진 옮김 (2009). 물에 빠진 아이 구하기. 서울: 산책자.
  17. 우석봉. (2006). 돈에 대한 가치관 유형에 따른 금융기관 이용행동 및 태도. 한국심리학회 2006 학술발표 논문집, 522-523.
  18. 장재윤. (2002). 직무특성의 직무관여 및 조직몰입간의 관계: 돈에 대한 태도 및 내외동기 지향성의 조절 효과. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 15(3), 1-22.
  19. 정정호, 김미희. (2008). 기부중단자의 특성 및 기부행위에 관한 연구. 사회복지연구, 37, 241-266.
  20. 펀함, 아드리안 & 아질레, 미첼 (1998). Psychology of Money. 이주만 옮김 (2003), 화폐심리학. 서울:학지사.
  21. 홍은실, 황덕순, 한경미. (2001). 여자대학생의 물질주의 가치성향과 화폐에 대한 태도 및 금전사용행동. 한국가정관리학회지, 19(1), 143-158.
  22. 홍종필, 김유경. (2004). 자선단체에 대한 기부행동 촉진을 위한 온라인캠페인 효과에 대한 연구. 홍보학연구, 18(1), 256-301.