DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Relationship between Daycare Teachers' Efficacy Belief on Play and Acceptability of Improving Social Skills Strategies for Children with Disabilities

보육 교사의 놀이 교수 효능감과 장애 유아의 사회성 기술 증진을 위한 교수 전략 수용도와의 관계 연구

  • Ahn, Hyo-Jin (Dept. of Early Childhood Education, University of Incheon)
  • 안효진 (인천대학교 유아교육과)
  • Received : 2011.07.05
  • Accepted : 2011.08.06
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The purpose of the study is to examine the relationship between the day care teachers' efficacy beliefs on play and acceptability of social skills strategies for children with disabilities. 174 daycare teachers participated in this study. For this study, two instruments were used. One was the social interaction program features questionnaire (Odom et al., 1993), developed for the purpose of understanding the types of teachers' social interaction, which was modified. The other was the teachers' efficacy beliefs on play by Cho (1999) which was revised. Data was collected and analyzed by SPSS 12. The overall findings of this study were as follows. First, there was a meaningful difference in daycare teachers' acceptability of social skill strategies for disabilities children by factors. Secondly, there was a strong relationship between their acceptability and their efficacy beliefs on play. Thirdly, there was a meaningful differences between higher group and lower group of scores of teachers' efficacy belief on play in daycare teachers' acceptability of social skill strategies for disabilities children.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부. (2004). 특수교육 연차 보고서. 서울: 교육과학기술부.
  2. 교육과학기술부. (2008). 특수교육 연차 보고서. 서울: 교육과학기술부.
  3. 김명희. (1992). 특수학습 아동의 통합교육에 대한 일반 보육교사의 태도. 단국대학교 석사학위논문.
  4. 김주혜. (2002). 특수보육교사의 서신 지원이 통합학급보육교사의 보육교사 효능감과 통합에 대한 태도에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문.
  5. 박숙영, 최민숙. (2002). 장애 유아놀이에서 성인개입의 의미와 방법. 놀이치료연구, 6(1), 15-27.
  6. 배재정. (2007). 장애유아 통합교육에 대한 보육교사의 신념과 효능감에 따른 보육교사 역할 지각. 경북대학교 박사학위논문.
  7. 보건복지부. (2004). 특수교육 연차 보고서. 서울: 보건복지부.
  8. 신은수. (2000). 놀이에 대한 교수 효능감이 보육교사와 유아의 상호작용과 유아놀이 발달에 미치는 영향. 유아교육연구, 20(1), 27-42.
  9. 신은수, 박현경. (2006). 가장놀이에 대한 교사교육이 교사의 놀이교수 효능감 및 놀이 개입 실제와 유아의 가장놀이 사회적 수준에 미치는 영향. 유아교육연구, 26(6), 287-310.
  10. 양진희. (2005). 유치원에서의 성공적인 장애 유아 통합 교육 실천에 관한 의미 이해. 유아교육연구, 25(3), 149-175.
  11. 원계선. (2006). 통합교육 환경에서 동화 활용 문화적 접근활동이 일반 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 11(3), 385-403.
  12. 원종례, 엄수정. (2007). 장애유아의 성공적인 통합교육 실행을 위해서 필요한 지원에 대한 원장 및 보육교사들의 인식: 통합교육 지원 컨설팅 프로그램 개발을 위한 기초 연구. 2007년 한국유아특수교육학회 춘계 학술대회, 95-132.
  13. 윤민경, 김혜순. (2010). 반편견 문학활동이 유아의 친사회성과 장애인식에 미치는 효과 -유아의 심리적 건강성 증진에 기초하여-. 한국유아체육학회지, 11(1), 109-120.
  14. 이소현. (2003). 장애 유아의 사회적 통합 촉진을 위한 사회-의사소통 능력 증진, 언어청각장애연구, 8(10). 300-325.
  15. 이소현, 박은혜. (1998). 특수아동교육. 서울: 학지사.
  16. 이소현. (2004). 장애 유아의 사회적 통합촉진을 위한 사회적 상호작용증진 활동이 일반 유아들의 사회적 행동에 미치는 영향. 유아교육연구, 24(2) 159-179.
  17. 편민아. (2007). 장애유아 통합 학습 상황에서 보육교사의 놀이 교수 효능감과 통합교육에 대한 보육교사 신념. 이화여자대학교 석사학위논문.
  18. 정계숙. (2001). 통합교육에 대한 보육교사의 태도에 따른 통합학급 내 상호작용 특징 연구. 부산대학교 석사학위논문.
  19. 조영희. (1999). 유치원보육교사의 놀이에 대한 보육교사 효능감 검사도구개발에 기초한 놀이에 대한 보육 교사 효능감의 연구. 덕성여자대학교 석사학위논문.
  20. 조윤경, 이소현. (2002). 장애유아의 사회성 촉진을 위한 중재가 통합학급 유아들의 장애유아 수용도에 미치는 영향. 유아교육연구, 22(2), 173-193.
  21. 조형숙. (1998). 유아보육교사의 과학교수에 대한 자기 효능감. 유아교육연구, 18(2), 283-301.
  22. 황혜경, 백경순, 백미열. (2005). 장애 유아통합교육에서 놀이를 통한 교수 및 보육교사 개입에 관한 문헌 고찰. 영유아교육연구, 8, 23-39.
  23. Derman-Sparks, L., & The A. B. C. Task Force. (1989). Anti-bias curriculum: Tools for empowering young children. Washington, DC.: NAEYC.
  24. Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76, 569-582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  25. Guralnick, M. J. (1981). The social behavior of pre-school children at different developmental levels: Effects of group composition. Journal of Experimental Psychology, 31, 115-130.
  26. Gurlnick, M. J. (1999). The nature and meaning of social integration for young children with mild developmental delays in inclusive settings. Journal of Early Intervention, 22, 70-86. https://doi.org/10.1177/105381519902200107
  27. Guralnick, M. J., Gottman, J. M., & Hammond, M. A. (1995). Effects of social setting on the friendship formation of young children differing in developmental status. Journal of Applied Developmental Psychology, 17, 625-651.
  28. Gurlnick, M. J., & Groom, J. M. (1988). Friendships of preschool children in mainstreamed playgrounds. Developmental Psychology, 24, 595-604. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.4.595
  29. Hatch, J. A., & Freeman, E. B. (1998). Kindergarten philosophies and practices: Perspective of teachers, principles, and supervisors. Early Childhood Research Quarterly, 3, 151-166.
  30. Johnson, E. J., Christie, J. C., & Wardle, F. (2006). Play Development and Early Education. Boston: Allyn and Bacon.
  31. Jones, E., & Reynolds, G. (1992). The play the thing: Teachers' roles in children's play. New York: Teachers College Press.
  32. Larrivee, B. (1981). Effects of inservice training intensity on teacher's attitudes toward mainstreaming. Exceptional Children, 48, 34-39.
  33. Odom, S. L., McConnell, S. R., & Chandler, L. K. (1993). Acceptability and feasibility of classroom-based social interaction interventions for young children with disabilities. Exceptional Children, 60(3), 226-236.
  34. Odom, S. L., McConnell, S. R., McEvoy, M. A., Peterson, C., Ostrosky, M., Chandler, L. K., Spicuzza, R. J., Skellenger, A., Creighton, M., & Favazza, P. C. (1999). Relative effects of interventions supporting the social competence of young children with disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, 19, 591-621.
  35. Odom, S. L., McConnell, S. R., & McEvoy, M. A., (1992). Peer-related social competence and its significance for young children with disabilities. In Odom. S., McConnell, S., & McEvoy, M. (Eds.). Social competence of young children with disabilities: Issues and strategies for intervention, pp. 3-35. Baltimore: Paul H. Brookes.
  36. Odom, S. L., & Diamond, K. E. (1998). Inclusion of young children with special needs in early childhood education: The research base. Early Childhood Research Quarterly, 13(1), 3-25. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(99)80023-4
  37. Ostrosky, M. M., Laumann, B. M., & Heieh, W. (2006). Early childhood teacher's beliefs and attitudes about inclusion. What does the research tell us. In Spodek, B., & Saracho, O. N. (Eds.). Handbook of research on the education of young children, pp. 411-422. Mahwah, NJ. Lawrence Erlbanm Associate.
  38. Pajares, F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Education Research, 62(3), 307-322. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  39. Ramsey, P. G., & Wiliams, L. R. (2003). Multicultural education: A source book (2nd ed.). New York: Routledge Falmer.

Cited by

  1. The Mediating Effect of Teachers' Positive Beliefs about Children's Play on the Relationship between Playfulness in Teachers and Teaching Efficacy on Children's Play vol.33, pp.6, 2012, https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.6.133