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Effect of Experiential Space Perception on Performing Interactive Digital Contents

체험적 공간감이 상호작용 콘텐츠 수행에 미치는 영향

  • 윤한경 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 송복희 (한국기술교육대학교 디자인공학과)
  • Received : 2011.03.25
  • Accepted : 2011.05.10
  • Published : 2011.06.30

Abstract

It is not easy to define a boundary between TV and home computer in these day since developing H/W and S/W of computer technology induces that TV is conflated with computer. Coming digital HD broadcasting forces for replacement of TV at home and the trend of TV is became bigger. The evolved TV is able to replace the computer by connecting to the network and people want to do interactions with contents by using the bidirectional communication. Therefore, it is expected to changing the human lifestyle. It is natural that contents for all members of family are needed, since screen of TV become bigger. It is required that the contents should guarantees the accessability of information to the all of family members and the easy interaction with contents. But, the related basic research is not enough to catch the user's eye to induce flow or presence. Our goal of this study is to analyse effects of experiential space perception on performing interactive digital contents. The result shows that users interacted with contents without any difficulty when they met a same dimension and shape of objects as dimension and shape objects in their experiences or learning.

컴퓨터의 하드웨어 및 소프트웨어의 기술의 발달에 따라 TV와 컴퓨터는 융합되어 경계가 모호해지는 추세일 뿐 만 아니라 디지털 HD방송의 도래는 TV의 교체를 가속화하고 화면은 대형화되는 추세이다. 진화된 TV는 네트워크와 연결되어 기존의 컴퓨터로 가능하였던 모든 작업이 가능해 지는 것과 쌍방향 통신을 위한 상호작용의 증가는 당연한 귀결이며, 그에 따라 대형화된 TV화면으로 인하여 가족 구성원이 모두 참여하여 즐길 수 있는 콘텐츠가 요구되는 등의 라이프스타일도 변화가 예상된다. 반면에 대형화된 영상에서는 제한적이긴 하지만 TV에 보이는 환경에 실제로 존재하고 있는 것 같은 느낌은 현장감이 클수록 증가된다. TV 콘텐츠에 있어서 현장감을 증가시키는 방향으로 기술 및 콘텐츠의 발전이 이루어지고 있다. TV는 다른 매체에 비해 상대적으로 매체와 수용자간의 거리가 긴 편으로 2.5m 정도 떨어져서 시청하는 것으로 보고된바 있다. 따라서 TV를 시청할 때 주위 환경이 시청자의 시야에 들어올 여지가 크기 때문에 콘텐츠는 간결한 디자인과 선명한 색상 등을 통해 시청자들의 시선을 잡아두어 몰입을 유도할 필요가 있다. 그럼에도 불구하고 TV용 디지털 콘텐츠에서 현장감을 높이기 위한 기초연구는 이루어지지 못한 실정이다. 본 실험의 목표는 사용자의 물리적 경험을 고려한 상호작용 콘텐츠에서 사용자들의 체험적으로 획득한 공간감이 미치는 영향을 분석하는 것이다. 영상의 디멘션이 사용자의 체험한 형태와 유사할 때 현장감 증가하여 상호작용이 원활하게 이루어지는 것을 성취도 측정 결과로 확인하였다.

Keywords