DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristics of the Media Acting

매체연기 특성 연구

  • 박호영 (목원대학교 영화영상학부) ;
  • 민경원 (순천향대학교 공연영상미디어학부)
  • Received : 2011.04.14
  • Accepted : 2011.08.02
  • Published : 2011.08.28

Abstract

Due to media's characteristics, the methods of acting expression in stage differ from that in media. However, actors playing in either genre use the same internalization as the basis of their performance. The acting arising from actors' internalization is the same in stage acting and media acting. Nevertheless, media acting, by its genre characteristics, requires a more delicate and natural acting than that in stage acting. Such is because media acting shows a far more detailed and amplified performance that is shown on screen. The purpose of this research is to examine how to differentiate the expression characteristics of media acting from the expression methods of stage acting. Through this research, I attempt to present the expression methods of media acting that can show real life acting reflecting media's distinct characteristics, with the aim of benefiting students who practice media acting or professional actors. Diverse expression methods presented by training of media acting are expected to enable actors engaged in this field to produce excellent outcomes through acting training to successfully bring out a realistic and convincing performance through internalization. And together with the opportunity to build delicate and detailed acting styles that are required in media acting, acting styles that are differentiated from those in stage acting will also be discussed.

무대연기와 매체연기는 매체의 특성상 연기 표현 방법이 확연히 다르다. 그렇지만 연기 기초를 이루고 있는 연기자 내면의 진실이 변형되는 것은 결코 아니다. 연기자 내면의 연기는 무대연기와 매체연기에 공통적으로 적용 된다. 그럼에도 불구하고, 매체연기는 장르적 특성상 무대연기에 비해서 좀 더 섬세하고 자연스러운 연기를 요한다. 매체연기는 스크린을 통해서 무대연기보다 훨씬 더 디테일하고 확대 되어 보이기 때문이다. 이러한 매체연기의 표현특성을 어떻게 하면 무대연기의 표현방법과 차별화시킬 것인지를 연구하는 것이 본 연구의 목적이다. 본 연구를 통해서 매체연기를 학습하는 학생 또는 전문배우가 감정이나 행동을 표현하는데 있어서 매체의 특성을 반영한 리얼한 생활연기를 보여줄 수 있는 매체연기 표현 방법을 제시하고자 한다. 매체연기 훈련에서 제시하는 다양한 표현방법은 매체연기를 도전하는 배우가 내면의 진실을 프레임 안으로 자연스럽게 끌어들이는 훈련을 통해 성과를 낼 수 있을 것이라 기대한다. 또한 매체연기에서 요하는 섬세하고 디테일한 연기 스타일을 구축 할 수 있는 기회와 더불어 무대연기와는 차별화된 연기 스타일을 발견하게 될 것이다.

Keywords

References

  1. 메리 엘렌 오브라이언, 최상식옮김, "영화연기", 연극과인간, 2003.
  2. 김태환, "영화의 구성요소가 배우에게 미치는 영향", 중앙대학교 예술대학원, p.12, 2006.
  3. 패트릭터커, 방은진옮김, "스크린연기의 비밀", 서울시공사, 1999.
  4. 에드가모랭, 이상률옮김, "스타", 문예출판사, 1992.
  5. 김태환, "영화의 구성요소가 배우에게 미치는 영향", 중앙대학교 예술대학원, p.14, 2006.
  6. 윤영경, "영화연기특성연구", 상명대, pp.40-41, 2004.
  7. 윤영경, "영화연기특성연구", 상명대, pp.42-43, 2004.
  8. 김태환, "영화의 구성요소가 배우에게 미치는 영향", 중앙대학교 예술대학원, p.15, 2006.
  9. 자클리 나카시, 박혜숙 옮김, "영화배우", 문예신서, 2007.
  10. masteringfilm.com/the-180°-rule/
  11. 미하일 체홉, 윤광진 옮김, "미하일 체홉의 테크닉 연기", 예니, 2000.
  12. 주디스웨스턴, 오세필옮김, 영화연기연출법", 시공사, 1999.
  13. 최진석, "현대영화연기에 적용된 메소드 연기에 관한 연구", 동국대, p.61, 1998.
  14. 최진석, "현대 영화 연기에 적용된 메소드 연기에 관한 연구", 동국대, p.37, 1998.