DOI QR코드

DOI QR Code

학교숲의 식재현황 및 인식 분석 -경상북도 지역을 대상으로-

An Analysis of Planting Status and Awareness on School Forest

  • 장정선 (경북대학교 조경학과) ;
  • 정성관 (경북대학교 조경학과) ;
  • 이우성 (텍사스 A&M대학교 조경 및 도시계획학과) ;
  • 유주한 (동국대학교 조경학과) ;
  • 김경태 (경북대학교 환경과학기술연구소)
  • Jang, Jung-Sun (Dept. of Landscape architecture, Kyungpook National University) ;
  • Jung, Sung-Gwan (Dept. of Landscape architecture, Kyungpook National University) ;
  • Lee, Woo-Sung (Dept. of Landscape architecture & Urban Planning, Texas A&M University) ;
  • You, Ju-Han (Dept. of Landscape architecture, Dongguk University) ;
  • Kim, Kyung-Tae (Environmental Science & Technology Institute, Kyungpook National University)
  • 투고 : 2011.01.10
  • 심사 : 2011.05.31
  • 발행 : 2011.06.30

초록

The purpose of this study is to establish the strategic direction of school forest based on the analysis of planting species and status and environmental consciousness of students on 9 elementary schools in Gyeongsangbuk-Do. According to the results of analysis of planting status, the green space area of Ahwa elementary school was increased as $2,300m^2$ and the green space area of most schools was increased more than $500m^2$ by the construction of school forest. The planting species were surveyed as 109 species in total and the deciduous broad-leaf trees and herbaceous plants were identified by each 29 species. As a result of analysis of elementary school students' awareness on school forest using surveys, the ratio of students that know school forests is 58.9% and the ratio of participation is 20.7%, that is very low. Finally, in the direction for the desirable construction of school forest, the students evaluated by preferring the evergreen broad-leaved trees, flowering trees and fruit trees and they required the development of teaching materials and program and the quantitative increase of forest.

키워드

참고문헌

  1. 김수봉, 정응호, 전은정. 2006. 학교공원 조성에 대한 학교구성원과 지역주민의 의식조사. 환경과학논집 11(1):219-230.
  2. 김인호. 1998. 학교조경의 환경교육적 활용을 위한 국내.외 사회단체활동에 관한 사례연구. 한국식물.인간.환경학회지 1(2):1-16.
  3. 김인호. 2002. 학교조경활동 참여에 따른 환경태도 변화에 관한 연구 : 초등학생 학교조경 참여를 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  4. 김인호. 2007. 친환경 학교를 위한 학교숲 운동 개선방안 : 행정주도의 학교숲 조성사업을 중심으로. 한국교육시설학회지 14(1):121-129.
  5. 김인호. 2007. 친환경 학교를 위한 학교숲 운동 개선방안 : 행정주도의 학교숲 조성사업을 중심으로. 한국교육시설학회지 14(1):121- 129.
  6. 이상호. 1997. 서울시 녹색네트워크 형성을 위한 녹지확충방안. 서울시정개발연구원 연구보고서.
  7. 이슬기․장정선․정성관․유주한. 2009. 삼각퍼지수를 활용한 학교숲 만족도 분석. 한국조경학회지 37(3):1-10.
  8. 장철규․정성관․장정선․김경태․오정학. 2009. 초등학생들의 만족 유형을 고려한 학교숲 조성방향. 한국조경학회지 37(4):42- 51.
  9. 전영우 등. 1999. 숲이 있는 학교 : 학교숲 가꾸기 매뉴얼. 서울 : 이채.
  10. 정현모. 2001. 학교숲의 환경교육적 활용에 대한 연구. 지리.환경 교육 9(2):125-137.
  11. 정현모. 2002. 학교숲의 환경교육적 활용에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 조병완․박봉우. 2006. 학교 구성원의 학교숲 인식과 바람직한 숲 조성방안 : (사)생명의숲 강원영서지역 시범학교를 중심으로. 한국식물.인간.환경학회지 9(2):96-104.
  13. 조세환․김태현. 2004. 초등학교 환경교육을 위한 학교조경 실태분석 : 서울시 사례연구. 한국조경학회지 32(1):127-135.
  14. 차혜연. 1999. 학교공원 제도 도입에 관한 연구 : 서울시 강동구 강덕초등학교와 고덕중학교를 중심으로. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  15. Chawla, L. 1998. Significant life experiences revisited : A review of research on sources of environmental sensitivity. The Journal of Environmental Education 29(3):11-21. https://doi.org/10.1080/00958969809599114
  16. Dwyer, J. F., E. G. Mcpherson, J. W. Schoeder and R. A. Rowntree. 1992. Assessing the benefits and costs of the urban forest. Journal of Arboriculture 18(5):227-234.
  17. Landsberg, H. E. 1981. The Urban Climate. New York : Academic Press.
  18. O'Brien, L., and R. Murray. 2007. Forest school and its impacts on young children : Case studies in Britain. Urban Forestry & Urban Greening 6:249-265. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2007.03.006
  19. Wong, N. H., S. K. Jusuf, A. A. L. Win, H. K. Thu, T. S. Negara and W. Xuchao. 2007. Environmental study of the impact of greenery in an institutional campus in the tropics. Building and Environment 42:2949-2970. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2006.06.004

피인용 문헌

  1. Plan to Create Green-Sharing Forest Utilizing University Campus Land - Focus on Jeonbuk University Iksan Campus - vol.19, pp.2, 2015, https://doi.org/10.34272/forest.2015.19.2.004