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e-Learning Contents Development as Social Negotiation Perspective: A Case Study of Program Development for the Public Sector Officials' Case Management

사회적 협상 관점의 e-Learning 콘텐츠 개발: 사례관리 담당 공무원을 위한 프로그램 개발 사례연구

  • Received : 2011.04.05
  • Accepted : 2011.06.22
  • Published : 2011.07.28

Abstract

The e-Learning program is a multimedia data program consisting of texts, images, animation, audio and video. The development of an e-Learning program requires time and is a complex process, requiring cooperation and open-communication between all parties involved, particularly in the event of a problem. This study will analyze the e-Learning contents development process from the Social Negotiation Perspective. An appropriate process for the development of the program and effective decision-making guidelines for those parties involved will be recommended. Participants' viewpoints regarding program development and guidelines were studied qualitatively, while the evaluation of developed content employed both qualitative and quantitative research. The study found the following results. First, the development of an e-Learning program requires a clear goal and purpose. Second, the target group must be clearly identified. Third, all parties involved must share in the development process and its outcomes. Fourth, the party requesting the program must allocate the appropriate time and budget for the development group. Finally, the project requires a strong, capable leadership for effective decision-making.

e-Learning 콘텐츠는 텍스트, 이미지, 애니메이션, 오디오, 비디오 등의 멀티미디어 데이터로 구성되며, 일정 기간 동안 복잡한 절차를 거쳐 개발된다. 이에 따라 e-Learning 콘텐츠 개발은 참여자 그룹의 개별작업과 함께 문제 상황에 직 간접적으로 연관된 이해관계자간의 개방적 의사소통을 통한 협력작업이 함께 이루어져야 한다. 이에 본 연구는 사회적 협상 관점에서 e-Learning 콘텐츠 개발과정을 분석하고, e-Learning 콘텐츠 개발에 참여하는 이해관계자간의 최선의 합의를 통한 최적의 콘텐츠 개발을 위한 시사점을 제공하기 위한 사례연구이다. 이를 위해 본 연구는 사례관리 담당 공무원을 위한 프로그램 개발과정에 대해 참여적 관찰자의 관점에서 질적 사례연구를 수행하였으며, 개발된 콘텐츠의 평가를 위해서는 질적, 양적연구를 병행하여 수행하였다. 프로그램 개발 사례연구 결과를 통한 사회적 협상 관점의 e-Learning 콘텐츠 개발에 대한 시사점은 다음과 같다. 첫째, e-Learning 콘텐츠 개발을 위해서는 교육프로그램의 명확한 중심 목적을 설정해야 한다. 둘째, 학습대상자의 범위를 명확히 설정해야 한다. 셋째, 핵심 참여자들 간의 개발과정 및 결과물에 대한 공유를 통한 심도 깊은 이해가 필요하다. 넷째, 합리적 개발 기간 및 예산 설정이 필요하다. 다섯째, 다양한 참여 그룹간의 상충되는 이해관계 속에서 최선의 합의를 이끌어낼 수 있는 강력한 리더가 필요하다.

Keywords

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