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ITS 사업관리 및 감리 대가기준 개선방안에 대한 연구

A Study of Improving Project Management and Supervision Cost Estimation of Intelligent Transport Systems

  • 변상철 (한국건설기술연구원 첨단교통연구실) ;
  • 임성한 (한국건설기술연구원 첨단교통연구실) ;
  • 허태영 (충북대학교 정보통계학과)
  • 발행 : 2011.12.30

초록

교통체계지능화사업은 교통, 정보통신, 토목 등 다양한 분야의 기술과 시스템을 다루는 복합사업으로 전문적인 관리활동이 요구된다. 그러나 사업관리와 감리 간의 업무구분이 명확하지 않아 부실시공 등의 문제 발생시 책임소재를 규정하기 어렵다. 따라서 본 연구에서는 교통 체계지능화사업 추진의 효율성 제고를 위해 교통체계지능화사업의 특성에 맞는 사업관리 및 감리 제도를 마련하는데 그 목적을 가지고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 교통체계지능화사업의 사업관리 및 감리의 대가 기준 마련을 위해 비선형 회귀모형과 같은 통계적 모형을 적용하였으며 현실적으로 타당성이 크다고 판단되는 모형을 선정하고자 한다.

Since Intelligent Transport Systems(ITS) is a complex project combining technology and system of transportation, information and communication and civil engineer, it needs a specialized management activities. However, it is difficult to judge who has responsibility for a shoddy and fault construction since the role between project management and supervision is very ambiguous. The aim of this study is propose an efficient project management and supervision for ITS reflecting the characteristics of ITS. Therefore, we suggest a statistical models using nonlinear regression model to prepare the project management and supervision compensation criteria, hence, we choose the realistic and validation statistical model.

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참고문헌

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