Journal of Educational Research in Mathematics (대한수학교육학회지:수학교육학연구)
- Volume 21 Issue 2
- /
- Pages.135-148
- /
- 2011
- /
- 2288-7733(pISSN)
- /
- 2288-8357(eISSN)
An Analysis on the Treatment of Axiom and Proof in Middle School Mathematics
중학교 기하에서의 공리와 증명의 취급에 대한 분석
- Lee, Ji-Hyun (Seoul Electronics High School)
- 이지현 (서울 전자고)
- Received : 2011.03.27
- Accepted : 2011.05.20
- Published : 2011.05.31
Abstract
Middle school mathematics treats axiom as mere fact verified by experiment or observation and doesn't mention it axiom. But axiom is very important to understand the difference between empirical verification and mathematical proof, intuitive geometry and deductive geometry, proof and nonproof. This study analysed textbooks and surveyed gifted students' conception of axiom. The results showed the problem and limitation of middle school mathematics on the treatment of axiom and proof.
우리나라 중학교 수학 2에서는 공리의 역할을 하는 명제를 공리라는 명시 없이, 실험에 의해 확인한 옳은 결과로만 받아들여 증명에 사용한다. 그러나 공리 개념은 경험적 입증과 연역적 증명, 직관기하와 논증기하, 증명과 증명이 아닌 것의 차이를 이해하는데 매우 중요한 것이다. 본 연구의 교과서 분석과 영재학생들을 대상으로 한 인식조사 결과는, 공리와 증명의 취급에 대하여 우리나라 교과서가 가진 한계와 문제점을 보여주고 있다.