만화애니메이션 연구 (Cartoon and Animation Studies)
- 통권23호
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- Pages.81-94
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- 2011
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- 1738-009X(pISSN)
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만화진흥법 제정에 따른 대학만화교육의 개선 방안 제안
A Study on Innovative Educational Practices in Cartoon Animation Education Program Through The Cartoon Promotion Act Legislation
- 투고 : 2011.05.15
- 심사 : 2011.06.17
- 발행 : 2011.06.30
초록
만화진흥법 제정을 위한 만화계의 움직임이 빨라지고 있다. 만화진흥법의 핵심 내용인 민간기구 설립과 200억 원 이상으로 추정되는 예산은 만화계 전반에 새로운 변화를 몰고 올 것으로 전망된다. 만화계에 신진작가들을 소개하는데 가장 중요한 역할을 하고 있는 대학교육의 입장에서 보자면 대단히 고무적인 상황임에도 불구하고, 진흥법에 대한 본격적인 내부 논의는 걸음마 단계에 와 있을 뿐이다. 대학 구조조정 바람이 열풍 수준으로 휘몰아치고 있는 2011년 현재, 대학만화교육 역시 상당한 압박과 압력에 시달리고 있다. 특히 작가 지향의 졸업생을 취업시키고 통계 수치로 뽑아내야하는 아이러니는 정책 당국의 몰지각으로 치부하기에 현실적인 부담과 피로감이 상당한 수준에 달해 있다. 이 연구에서는 우리 대학만화 교육이 안고 있는 문제점을 취업, 진로 설정 등을 중심으로 살펴보고 만화진흥법 제정을 통해 해결할 수 있는 방안에 어떤 것이 있을 수 있는지 제안하고자 한다.
There is a growing movement of cartoon and animation circles to legislate the cartoon promotion act. It is anticipated that a wind of change will blow through the cartoon circle as private organizations are planned to established and a budget over 20 billion won is allocated. Although it is very encouraging for colleges who perform a substantial role in introducing new authors, a full internal discussion on the cartoon promotion act is still at a fledgling stage. Currently, the college restructuring craze is sweeping the country and cartoon animation education program can not be an exception. Especially, the irony of helping graduates who desire to be authors find jobs and expressing it as a statistical figure is too burdensome and worn out to regard it as an indiscretion of government. This study aims to examine the problems of cartoon animation college programs in South Korea by focusing on graduates' job-finding and career planning and to propose solutions through the legislation of cartoon promotion act.
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