DOI QR코드

DOI QR Code

Shopping Orientation and Satisfaction with Clothes of 20s Women Consumers Using Domestic/Global SPA Brands

국내/해외 SPA브랜드 의복구매 20대 여성 소비자의 쇼핑성향과 의복만족도

  • Suh, Hee-Kyung (Dept. of Clothing & Textiles, Sookmyung Women's University) ;
  • Lee, Seung-Hee (Dept. of Clothing & Textiles, Sookmyung Women's University)
  • 서희경 (숙명여자대학교 의류학과) ;
  • 이승희 (숙명여자대학교 의류학과)
  • Received : 20100931
  • Accepted : 2011.03.09
  • Published : 2011.05.31

Abstract

This study examines the possible differences in satisfaction level according to the attributes classified as product, price, and service among women apparel consumers with the experience of buying global and domestic SPA brands. Data were collected through a survey of 270 women consumers aged 20s and with SPSS 15.0. The results are as follows: The exploration of the difference in product, price, and service attributes between the global and domestic SPA brands revealed that for product attributes, domestic brands scored higher in management quality, while global brands scored higher in design. In addition, for price attributes, domestic brands scored higher in promotion, while global brands scored higher in price value. When it comes to service attributes, only in regards to store policy was there a significant difference, with the score of global brands higher than domestic brands. The analysis of the difference in shopping orientation on domestic SPA brands showed significant difference only in customer convenience for the category of service attributes, while on global SPA brands, there were significant differences of the design for product attributes, promotion for price attributes, and customer convenience for service attributes.

Keywords

References

  1. 구자명, 이명희. (1999). 성인여성의 가치의식과 의복쇼핑성향 및 의복만족에 관한 연구. 한국의류학회지, 23(3), 459-470.
  2. 국내 진출 글로벌 SPA브랜드, 어디까지 왔나. (2009, 4. 9). 텍스헤럴드. 자료검색일 2009, 8. 27, 자료출처 http://www.texherald.co.kr/
  3. 김보경, 김미숙. (2001). 동대문 시장 이용자의 의복구매유형과 구매행동. 한국의류학회지, 25(3), 638-649.
  4. 김세희, 이은영. (2004). 의복쇼핑성향의 개념 규명을 위한 문헌적 연구. 한국의류학회지, 28(3/4), 472-482.
  5. 김소영, 이은영. (1994). 소비자의 의복쇼핑성향에 관한 연구. 한국의류학회지, 18(3), 429-439.
  6. 김소영. (1994). 소비자의 의복쇼핑성향과 점포 애고 행동에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
  7. 김현주, 이서희. (2007). SPA브랜드의 소비자 구매 행동 및 점포속성 중요도 분석-서울, 경기지역 여대생을 중심으로-. 복식문화연구, 15(3), 369-382.
  8. 나윤규, 서현석. (2008). 온라인 소비자의 의류제품 및 가격 속성에 대한 쇼핑성향 차이와 만족도에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 10(2), 164-172.
  9. 민동원. (1986). 기성복의 구매 및 사용시 불만족 요인에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
  10. 서은희, 이영선. (1997). 소비자의 의복쇼핑성향과 의복관여, 지속적 정보탐색과의 관계. 충남생활과학연구지, 10(1), 1-15.
  11. 신수연, 박재옥. (1999). 백화점 주고객층의 쇼핑성향, 점포 속성 중요도, 자기이미지에 따른 의복구매성향. 한국의류학회지, 23(6), 841-852.
  12. 윤미라. (2000). 남성 소비자의 의복쇼핑성향과 선호점포이미지에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  13. 윤인정. (2003). SPA 캐주얼 브랜드의 판매촉진에 관한 소비자 반응 연구-광고, 스페셜이벤트, VMD를 중심으로-. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  14. 이상윤. (2009). 글로벌 SPA브랜드의 한국 시장 진출 전략 -자라와 유니클로-. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  15. 이성아. (2002). SPA 캐쥬얼 브랜드 이용 소비자의 의복쇼핑 성향과 의복만족도-여대생을 중심으로-. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  16. 이성아. (2003). 한국형 SPA의 마케팅 전략. 인간생활연구소논집, (2), 1-15.
  17. 이유진. (2009). 테이트 한국형 SPA브랜드로 성장 질주. 텍스헤럴드. 자료검색일 2010, 2. 17, 자료출처 http://www.texherald.co.kr/
  18. 이진행. (2009). 국내.외 SPA현황 및 사례분석-캐주얼 의류 중심으로-. 국민대학교 디자인대학원 석사학위 논문.
  19. 이호정, 정송향. (2010). SPA SUCCESS 2. 서울: 패션인사이트.
  20. 이화정. (2005). 숲, 체계적인 시스템과 팀워크가 '숲' 만든다. 텍스헤럴드. 자료검색일 2009, 8. 27, 자료출처 http://www.texherald.co.kr/
  21. 임경복. (2001). 소비자의 가치체계가 의복관여도와 쇼핑성향에 미치는 영향. 한국의류학회지, 25(7), 1321-1331.
  22. 장경미. (2009). 점포속성을 중심으로 한 패스트 패션 전략 연구: 동대문 패션밸리와 제조 직매형(SPA) 브랜드를 중심으로. 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문.
  23. 장애란. (2007). 소비자 니드를 위한 한국형 SPA의 Fast Fashion. 한국생활과학회지, 16(5), 997-1006. https://doi.org/10.5934/KJHE.2007.16.5.997
  24. 지혜경, 이은영. (1995). 의류제품의 구매 과정에 나타난 소비자 불만족 연구. 한국의류학회지, 19(1), 149-160.
  25. 차영순. (2005). SPA형 의류소매점의 점포이미지와 소비자 만족도에 관한 연구. 건국대학교 대학원 석사학위 논문.
  26. 천종숙, 노윤지. (2007). 캐주얼 의류브랜드의 상품 공급 특성에 관한 연구: SPA특성을 중심으로. 복식문화연구, 15(1), 1-12.
  27. 최경희. (2001). SPA의 성공사례분석을 통한 21C 패션유통의 방향 연구. 복식문화학회 춘계학술대회 발표, 대전.
  28. 최수현. (1996). 미혼여성의 가치관과 의복쇼핑성향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  29. 최태용. (2002). 의복쇼핑성향과 의복구매만족과의 관계연구-대구지역 여성 소비자들을 대상으로-. 대한가정학회지, 40(8), 123-135.
  30. 플라스틱 아일랜드, 고감도 볼륨마켓 접수. (2006, 10. 1). 패션채널. 자료검색일 2009, 8. 27, 자료출처 http://www.fashionchannel.co.kr/
  31. 허유형. (2003). 숲이 잘나가는 데는 이유가 있다. 텍스헤럴드. 자료검색일 2009, 8. 27, 자료출처 http://www. texherald.co.kr/
  32. Engel, J. E., & Blackwell, R. D. (1982). Consumer behavior (4th ed.). New York: The Dryden Press.
  33. Gutman, J., & Mills, M. K. (1982). Fashion life style, self-concept, shopping orientation, and store patronage: An integrative analysis. Journal of Retailing, 58(2), 64-86.
  34. Howell, R. D. (1979). A multivariate examination of A patronage model: The impact of values and life style on shopping orientations. Unpublished doctoral dissertation, University of Arkansas, Fayetteville.
  35. Shim, S., & Kotsiopulos, A. (1992a). Patronage behavior of apparel shopping: Part I. Shopping orientations, store attributes, information source, and personal characteristics. Clothing and Textiles Research Journal, 10(2), 48-57. https://doi.org/10.1177/0887302X9201000208
  36. Shim, S., & Kotsiopulos, A. (1992b). Patronage behavior of apparel shopping: Part II. Testing a patronage model on consumer behavior. Clothing and Textiles Research Journal, 10(2), 58-64. https://doi.org/10.1177/0887302X9201000209
  37. Shim, S., & Kotsiopulos, A. (1993). A typology of apparel shopping orientation segments among female consumers. Clothing and Textiles Research Journal, 12(1), 73-85. https://doi.org/10.1177/0887302X9301200110

Cited by

  1. Post-purchase behavior toward fast fashion brands - Applying the expectancy disconfirmation model - vol.22, pp.6, 2014, https://doi.org/10.7741/rjcc.2014.22.6.930
  2. Characteristics of Clothing Purchase Behavior in Korean Consumers of Living in America - Focusing on the Aspect of Size - vol.16, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5805/SFTI.2014.16.2.285
  3. The differences in Cognition, Purchasing Experience and Attitudes towards Attributes of SPA Brands between Appearance Interest Groups vol.17, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5805/SFTI.2015.17.1.74
  4. A Study of a Social Content Model for Sustainable Development in the Fast Fashion Industry vol.3, pp.2, 2012, https://doi.org/10.1080/20932685.2012.10593108
  5. Effects of Marketing Strategy on Brand attitude, Store affect, and Store loyalty: A comparison between Global and Korean SPA brands vol.16, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5805/SFTI.2014.16.3.386
  6. Cognition, Attitude and Purchasing Experience of SPA Brands by Types of Fashion Lifestyle vol.16, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5805/SFTI.2014.16.4.604
  7. Effects of Self-Esteem and Body Satisfaction of Middle-Aged Women on their Clothing Satisfaction and Clothing Selection Criteria vol.15, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5805/SFTI.2013.15.1.084
  8. The effect of fashion shopping orientation on consumer’s purchase intention in a mobile shopping mall vol.24, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7741/rjcc.2016.24.4.457
  9. The Qualitative Study on the Emotional Labor of Fashion Sales Personnel -Focused on Fast Fashion Sales Personnel- vol.36, pp.5, 2012, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2012.36.5.534
  10. The effects of store attributes on brand equity of and brand attitude toward Korean SPA brands vol.22, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7741/rjcc.2014.22.4.640
  11. Consumer Acceptance of Cosmetics Labels and Satisfaction Levelwith Cosmetics after Purchase:Viewed by the Type of Distribution Channel vol.35, pp.12, 2011, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2011.35.12.1486
  12. Clothing Behavior of Male Popular Music Enthusiasts vol.24, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5934/kjhe.2015.24.1.79
  13. The effects of clothes shopping orientation and perceived risk on purchase intention in social commerce vol.23, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7741/rjcc.2015.23.3.384
  14. The influence of sustainability management fit of SPA brand on consumer purchase intention vol.23, pp.2, 2015, https://doi.org/10.7741/rjcc.2015.23.2.161
  15. Effects of Fit-Related Factors and Clothing Evaluation Criteria on Clothing Satisfaction vol.25, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7856/kjcls.2014.25.3.373
  16. The Effect to Consumer's Attitude influenced by Emotional Marketing and Visual Merchandising at Fashion Store vol.17, pp.1, 2013, https://doi.org/10.12940/jfb.2013.17.1.001
  17. Business Strategy of Fast Fashion -A Case Study of Zara- vol.38, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2014.38.2.175
  18. Comparison between Clothing Sizing Systems of Korean and Foreign SPA Brands for Clothing Size Satisfaction of Tall Women in their Twenties vol.17, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5805/SFTI.2015.17.3.405