Journal of Elementary Mathematics Education in Korea (한국초등수학교육학회지)
- Volume 15 Issue 1
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- Pages.1-18
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- 2011
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- 1229-3229(pISSN)
The Effect of the Estimation Strategy on Placing Decimal Point in Multiplication and Division of Decimals
어림하기를 통한 소수점 찍기가 소수의 곱셈과 나눗셈에 미치는 효과
- Received : 2011.02.24
- Accepted : 2011.04.14
- Published : 2011.04.30
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effects of estimation strategy on placing decimal point in multiplication and division of decimals. To examine the effects of improving calculation ability and reducing decimal point errors with this estimation strategy, the experimental research on operation with decimal was conducted. The operation group conducted the decimal point estimation strategy for operating decimal fractions, whereas the control group used the traditional method with the same test paper. The results obtained in this research are as follows; First, the estimation strategy with understanding a basic meaning of decimals was much more effective in calculation improvement than the algorithm study with repeated calculations. Second, the mathematical problem solving ability - including the whole procedure for solving the mathematical question - had no effects since the decimal point estimation strategy is normally performed after finishing problem solving strategy. Third, the estimation strategy showed positive effects on the calculation ability. Th Memorizing algorithm doesn't last long to the students, but the estimation strategy based on the concept and the position of decimal fraction affects continually to the students. Finally, the estimation strategy assisted the students in understanding the connection of the position of decimal points in the product with that in the multiplicand or the multiplier. Moreover, this strategy suggested to the students that there was relation between the placing decimal point of the quotient and that of the dividend.
본 연구는 어림하기를 통한 소수점 찍기 활동이 초등학교 5학년 학생들의 연산과 소수점 오류를 줄이는 데에 어떤 영향을 주는지를 판단해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 위의 연구를 위하여 실험 집단에는 소수의 연산에서 어림하기를 통한 소수점 찍기 활동을 실시하였고, 비교 집단에는 전통적인 방법의 소수점 찍기 활동을 각각 실시하였다. 그 결과 두 집단 사이의 문제해결력에서는 유의미한 차이가 없었으나 계산력에서 유의미한 차이를 발견할 수 있었으며 어림을 통한 소수점 찍기 활동이 소수점 오류를 줄이는데 지속적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 어림하여 소수점을 찍는 활동이 소수의 개념적 이해와 소수 자릿값에 대한 이해를 도와주며, 소수의 곱셈, 나눗셈에서 소수점의 위치를 정하는데 도움을 준다는 것을 시사한다.
Keywords