The Effect of Children's Leadership and Self-regulation Upon Peer Play Behaviors

유아의 리더십과 자기조절능력이 또래 놀이행동에 미치는 영향

  • Jang, Yun-Hee (Dept. of Child and Family Studies, The Catholic Univ. of Korea) ;
  • Moon, Hyuk-Jun (Dept. of Child and Family Studies, The Catholic Univ. of Korea)
  • 장윤희 (가톨릭대학교 아동가족학) ;
  • 문혁준 (가톨릭대학교 아동학)
  • Received : 2011.01.15
  • Accepted : 2011.04.15
  • Published : 2011.04.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the influence of children's socia-demographic variables(i.e., gender, birth order, and the amount of time staying in kindergarten) on, leadership, self-regulation and children's peer play behaviors. The participants of this study are 336 children aged between five and seven in four classes in a private kindergarten and eight classes in a private preschool located in the capital region. The results revealed that, girls showed more leadership, self-regulation, and play interaction section than boys: whereas, boys showed higher response in play disruption and the lack of play disconnection. However, birth order, did not have a significant effect on the sub-domain of leadership, self-regulation competence, and peer play behaviors. As for the duration children stay in preschool or in preschool or kindergarten, children who spend half-day showed higher reaction in behavioral self-control and emotional taking abilities than children who stay in the preschool or kindergarten full day. On the other hand, self-esteem of full-time children was higher than half-time children. Children who were emotionally sensitive, knew how to lead their peer group, and those who were sociable and self-regulated presented to be more active in peer-interaction than others. Second, as the result of the correlation analysis reveals, children's leadership, self-regulation competence, peer play behaviors, and play interaction had a meaningful effect on the sub-variations of children's leadership and self-regulation and they showed significant influence upon play disruption and play disconnection. In addition, girls who were not able to manage or to inspect their behavior and had insensitive emotion demonstrated higher tendency to play disconnected. Children, who participated in full-day program with having difficulties in self-regulation or inspecting their behavior properly but had a strong leadership and insensitive showed play disruption highly.

Keywords

References

  1. 강기숙(2001). 어머니의 양육행동, 유아의 인지양식 및 자기통제행동발달. 동아대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  2. 고선희(2005). 종일제와 반일제 유아들의 문제행동 특성 연구. 조선대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  3. 김경숙(2001). 어머니의 양육태도와 유아의 놀이상호작용 및 적응행동과의 관계. 대구가톨릭대학교 교육대학원 석 사학위 청구논문.
  4. 김기영(2006). 또래 상호작용 속에서의 유아 리더십. 숙명여자 대학교 원격유아교육 정보대학원 석사학위 청구논문.
  5. 김남순․허영숙(2008). 제3장 협동게임활동이 자기조절능력과 또래 상호작용에 미치는 영향. 중등교육연구, 20, 49-67.
  6. 김민정(2008). 부모의 정서표현과 유아의 성별에 따른 유아의 자기조절능력. 계명대학교 교육대학원 석사학위 청구 논문.
  7. 김복희(2006). 농촌지역 유아의 공동체 리더십 연구. 건양대학 교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  8. 김성민(2001). 유아의 기질, 성 및 형제 유무에 따른 놀이행동 연구. 서원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  9. 김수영(2000). 유아의 또래수용도, 놀이상호작용 및 놀이형태 와의 관계. 유아교육연구, 20(3), 47-66.
  10. 김윤희(2010). 유아의 성별과 인기도에 따른 또래놀이 상호작 용과 놀이행동. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위 청 구논문.
  11. 김재우․손경환(2009). 유아의 형제유무와 운동발달과의 관 계에 관한 연구. 한국유아교육․보육행정연구, 13(1), 233-253.
  12. 김진영(1997). 유치원에서 또래 간 사회적 힘의 형성과정. 이화 여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  13. 김희형(2002). 유아교육 기관의 운영 시간에 따른 유아들의 스트레스 및 친사회적 행동에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  14. 노재은(1999). 유치원 교사의 놀이에 대한 교사효능감이 유아의 사회성 발달에 미치는 영향. 덕성여자대학교 대학원 석 사학위 청구논문.
  15. 문혁준(2010). 취학전 남아와 여아의 리더십에 영향을 미치는 변인: 기질, 또래 상호작용, 어머니의 언어통제유형, 가 정환경을 중심으로. 아동학회지, 31(1), 35-46.
  16. 박낭자․나은숙․조인숙(2008). 유아의 사회지능과 부모 배경 변인과의 관계. 한국유아교육․보육행정학회, 12(2), 6-21.
  17. 박승철(2005). 초등학교 과학 영재아동과 일반아동의 또래관계 및 자기효능감 비교. 창원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  18. 박주희(2000). 아동의 또래 유능성에 관련된 어머니의 양육목표, 양육행동, 및 또래관계 관리전략. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  19. 배지희(1995). 또래관계에서 사용하는 유아의 요구전략. 이화 여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  20. 서기남(2009). 유아의 리더십과 관련된 변인 연구: 유아의 개인 변인과 환경변인을 중심으로. 가톨릭대학교 대학원 박 사학위 청구논문.
  21. 송명자(1995). 발달심리학. 서울: 학지사.
  22. 안지영․한진원․김성숙․이은영(2007). 종일반과 반일반 유아의 대처행동 유형비교. 한국영유아보육학, 49, 107-128.
  23. 엄정애(2004). 유아의 충동성 기질 및 사회극놀이 참여도와 자기규제 간의 관계. 아동학회지, 25(5), 41-58.
  24. 우정순(2010). 유아의 기질과 유아 리더십 관계 연구. 숭실대학 교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  25. 원명선(2006). 아버지의 자녀양육참여도 및 어머니 양육행동 과 유아의 또래놀이 상호작용과의 관계. 경희대학교 교 육대학원 석사학위 청구논문.
  26. 위영희(2004). 유아의 정서 능력과 또래 유능성. 교육발전학회지, 23(1), 137-158.
  27. 이경님(2001). 아동의 자기통제와 관련변인 간의 인과관계. 대한가정학회지, 39(2), 97-110.
  28. 이경미(1992). 유아의 인기도와 조망수용능력과의 관계에 대한 연구: 지각조망, 인지조망, 감정조망을 중심으로. 이화 여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  29. 이미정(1999). 영아기 낯가림, 출생순위 및 보육기관 경험과 4세 행동억제의 관계. 한국영유아보육학, 19, 287-307.
  30. 이수기(2005). 협동 미술활동이 유아의 자기조절능력과 조망 수용능력에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  31. 이순복(2009). 창의적 교사 역할 및 교사-유아관계가 상호작용 적 또래놀이에 미치는 영향. 아동교육, 18(2), 151-163.
  32. 이은진(2005). 자아성장 집단미술치료가 발달장애아 어머니의 양육스트레스 및 모-자 상호작용에 미치는 영향. 대구대 학교 대학원 박사학위 청구논문.
  33. 이임순(2008). 가족 상호작용 유형에 따른 유아의 자기조절과 또래유능성. 한국방송통신대학교 평생대학원 석사학위 청구논문.
  34. 이정란․양옥승(2003). 유아의 자기조절 구성 요인에 관한 연 구. 유아교육연구, 23(2), 69-90.
  35. 이지영․강성숙․이경옥(2009). 유아의 성별, 기질, 정서지능 및 어머니의 또래 관계 관리전략과 유아의 또래유능성 간의 구조적 관계 연구. 유아교육연구, 29(5), 45-64.
  36. 이지희․문혁준(2008). 아동의 정서성, 정서조절 능력 및 어머니 양육행동이 아동의 또래 유능성에 미치는 영향. 아동학회지, 29(4), 1-14.
  37. 이진화(2009). 어머니의 놀이신념 및 양육행동과 유아의 상호 작용적 또래놀이와의 관계. 한국유아교육․보육행정학회, 13(2), 327-344.
  38. 이채호․최인수(2008). 교사용 유아 리더십 평가척도 개발연 구. 열린유아교육연구, 13(3), 23-37.
  39. 이학선(2007). 유치원 일과활동에서의 유아 자율행동 검사도 구 개발. 한국교원대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  40. 임형희(2008). 부모의 놀이유형별 놀이참여수준과 유아의 또 래놀이 상호작용 간의 관계. 부산대학교 대학원 석사학 위 청구논문.
  41. 장영숙․황윤세(2009). 반일제와 종일제 유아의 정서지능과 리더십의 관계. 유아교육학논집, 13(4), 187-205.
  42. 정선교(2006). 저소득층 유아의 또래놀이 상호작용과 학습행 동과의 관계. 경희대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  43. 정유진(2005). 또래관계와 어머니 및 형제와의 애정적 유대가 아동의 외로움에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  44. 최용주(1992). 학령기 아동의 친구관계에 따른 대체지지에 관한 연구: 학교친구, 학교 외 친구, 형제관계를 중심으로. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  45. 최혜영․신혜영(2008). 아동 또래 놀이행동 척도(PIPPS)의 국 내적용을 위한 타당화 연구. 아동학회지, 29(3), 303-318.
  46. 홍지영(2009). 유아의 성별에 따른 자기조절력과 또래상호작 용과의 관계. 계명대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  47. 황윤세(2007). 유아의 상호작용적 또래놀이에 영향을 미치는 관련 변인의 인과모형 분석. 유아교육연구, 27(1), 323-350.
  48. Bagwell, C. L., Newcomb, A. F., & Bukowski, W. M (1998). Pre-adolescent friendship and peer rejection as predictors of adult adjustment. Child Development, 69(1), 140-153.
  49. Barton. M., & Roblins, D. (2000). Regulatory disorders. In C. H. Zeanah, Jr.(Ed.), Handbook of infant mental health(pp. 311-325). N.Y.: Guilford Press.
  50. Berger, K. S., & Thompson, R. A. (1996). The developing person through childhood. N.Y.: Worth.
  51. Block, J. H., & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency the organization of behavior. In A. W. Collins(Ed.), Development of cognition, affect, and social relationship(pp. 39-101). Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates.
  52. Bronson, M. B. (2000). Self-regulation in early childhood: Nature and nurture. N.Y.: The Guilford Press.
  53. Buhrmester, D. (1992). The development courses of sibling and peer relationship. In F. Boer, & J. Dunn(Eds.), Children's sibling relationship: Developmental and clinical issues(pp. 19-40). Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates.
  54. Dodge, K. A. (1983). Behavioral antecedents of peer social status. Child Development, 54, 1386-1399. https://doi.org/10.2307/1129802
  55. East, P. L., & Rook, K. S. (1992). Compensatory patterns of support among children' peer relationship: A test using school friends, nonschool friends, and siblings. Developmental Psychology, 28(1), 163-172.
  56. Ericker, J., & Mathur, S. (1997). What do they do all day? Comprehensive evaluation of a full-day kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 12(4), 459-480. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90022-3
  57. Fantuzzo, J., & Mendez. J. E. (1998). Parental assessment of peer play: Development and validation of the parent version of the Penn Interactive Play Scale. Early Childhood Research Quarterly, 13(4), 659-676. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(99)80066-0
  58. Felner R. D., Brand. S., DuBois. D. L., Adan. A. M., Mulhall. P. F., & Evans. E. G. (1995). Socioeconomic disadvantage, proximal environmental and academic adjustment in early adolescence: Investigation of a mediated effects model. Child Development, 66(3), 774-792. https://doi.org/10.2307/1131950
  59. Goldsall, R. E., Jurkovic. G. J., Emshoff. J., Anderson. L., & Steanwyck. D.(2004). Why some kids do well in bad situation: Relation of parental alcohol misuse and parentification to children's self-concept. Substance Use & Misuse, 39(5), 789-809. https://doi.org/10.1081/JA-120034016
  60. Gottmen, J., Gonso, J., & Rasmussen, B. (1975). Social interaction, social competence, and friendship in children. Child Development, 46, 709-718. https://doi.org/10.2307/1128569
  61. Harman, D. (1982). Extend-day kindergarten vs. half-day kindergarten achievement difference. Master's Thesis, Kean College of New Jersey(ERIC Document R production Service. No ED 215 784).
  62. Honing, A. S., & Wittmer, D. S. (1994). Encouraging positive social development in young children. Young Children, 49(5), 4-12.
  63. Kagan, J. (1989). The concept of behavioral inhibition to the unfamiliar. In S. Reznick(Ed.), Perspectives on behavioral inhibition(pp. 1-24). The University of Chicago.
  64. Kopp, C. B. (1982). Antecedents of self-regulation: A developmental perspective. Developmental Psychology, 18, 199-214.
  65. Kupersmidt, J. B., & Coie, J. D. (1990). Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence. Child Development, 61, 1350-1362. https://doi.org/10.2307/1130747
  66. Masters, J. C., & Furman, W. (1981). Popularity, individual friendship selection, and specific peer interaction among children. Developmental Psychology, 17, 344-350.
  67. Mitchell, A. (1997). Reflection on early childhood leadership development: finding your own path in leadership in early care and education. NAECY, Washington, DC.
  68. Oliver, S., & Klugman, E. (2003). Play and learning day by day incorporating constructive play in the early childhood classroom. Child Care Information Exchange, 149, 62-65.
  69. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102, 357-389.
  70. Patterson, C. J., Kupersmidt, J. B., & Griesler, P. C. (1990). Children's perceptions of self and of relationships with others as a function of sociometric status. Child Development, 61, 1335-1349. https://doi.org/10.2307/1130746
  71. Perry. D., & Bussy. K. (1984). Social development. Englewood Cliffs. NJ: Prentice Hall.
  72. Piaget, J. (1965). The moral judgment of the child, N.Y.: Free Press.
  73. Putallaz, M., & Wasserman, A. (1990). Children's entry behavior. In S. R. Asher & J. D. Coie(Eds.), Peer rejection in childhood. N.Y.: Cambridge University Press.
  74. Rubin, K. H., & Krasnor, L. (1980). Changes in the play behaviors of preschoolers: A short-term longitudinal investigation. Canadian Journal of Behavioral Science, 12, 278-282.
  75. Rubin, K. H., & Coplan, R. J. (1998). Social and nonsocial- play in childhood: An individual differences perspective(pp. 144-170). In O. N. Saracho, & B. Spodek(Eds.), Multiple perspective on play in early children education. N.Y.: State University of N.Y. Press.
  76. Santrock, J. W. (2003). Children(7th ed). N.Y.: Mcgraw-Hill, Inc.
  77. Shaffer, D. R. (2000). Social and personality development(4th ed.). Belment, CA : Wadsworth/Thomson Learning.
  78. Snow, M. E., Jacklin, C. N., & Maccoby, E. E. (1981). Birth-order differences in peer sociability at thirty- three months. Child Development, 52, 589-595. https://doi.org/10.2307/1129178
  79. Stewart, A. C. (1995). 탁아. 서영숙(역). 서울: 교육과학사
  80. Trawick-Smith, J. (1988). "Let's say you're the baby, ok?" Play leadership and following behavior of young children. Young Children, July, 51-59.
  81. Vygotsky, L. S. (1976). Play and its role in the mental development of the child. In J. S. Bruner, A. Jolly. & K. Sylva(Eds.), Play: Its role in development and evolution. N.Y.: Basic Books.