초록
본 연구는 뉴로피드백 훈련이 청소년기 초 중 고의 학교급별 연령에 따라 그 효과가 어떻게 나타나는지를 검증할 목적으로 이루어졌다. 경기도에 거주하는 청소년 90명 가운데 실험군 45명, 비교군 45명을 대상으로 실험하였다. 기간은 2009년 11월부터 2010년 3월까지, 20~25회기의 뉴로피드백 훈련을 주2~3회, 매회 20~50분씩 받도록 하였다. 훈련 전후의 데이터는 SPSS 12.0으로 통계처리 하였고, 연구목적에 맞게 t-test로 연령에 따라 실험군과 비교군의 집단 간 효과 차이를 검증하였다. 연구결과, 뉴로피드백 훈련의 효과가 연령에 따라 뇌발달 특성을 반영하고 있었음을 확인하였으며 뇌기능의 향상은 중학교급에서 가장 효과가 높았다. 청소년기의 학습에 영향을 주는 주의지수, 활성지수, 항스레스지수에서 유의미한 효과를 확인할 수 있었다.
The purpose of this study was to verify the effect of Neurofeedback training on adolescence groups that are different in Age. The experiment was carried out with 90 students who living in Kyonggi-do. From Nov. 2009 to Mar. 2010, each were under training about 20-25 times, 2-3 times a week, during 20 to 50 minutes, was conducted by limiting training. Statistical data collected were processed with the SPSS 12.0. For the purposes of t-test showed that differences in the effects of age. The result, the effects of Neurofeedback training on age difference groups were reflected characteristics of brain's development in adolescence. The most effective showed in middle school students. Also, Significant effects of Neuofeedback training that were confirmed in attention quotient, Activation quotient, Stress resistence quotient.