Development of An Evaluation Index of Organizational Creativity Level

조직의 창의성 수준 평가 모델 개발

  • 노풍두 (한국전자통신연구원 선진경영관리본부) ;
  • 조용곤 (한국산업기술평가관리원 정보통신PD지원단) ;
  • 조근태 (성균관대학교 시스템경영공학과)
  • Received : 2010.12.10
  • Accepted : 2011.03.08
  • Published : 2011.03.31

Abstract

Recently, the rapid change in the technical environment and under global competition, there has been an increasing attention to the creativity among core competency of organization. Particularly, creativity is an initiative for technological innovations and a primary key factor to the success. Systematic understanding towards creativity is required to derive sophisticated creativity. However, previous researches involved in only one or two elements of creativity made it difficult to understand the holistic relations. Furthermore, the objective measurement tool of creativity is insufficient. Therefore, this study analyzes creativity from each level and clarifies the elements that can coordinately measure that. First, the study suggests three levels that compose creativity. Second, the study not only clarifies the factors influencing creativity from each level but also develops the evaluation index. The creativity level assessment model proposed in the study is capable of providing a guide-line that evaluates, and therefore enhance, the organization's competencies and potentials of creativity.

최근 급속한 기술 환경의 변화와 글로벌 경쟁 하에서 조직의 핵심역량으로 창의성에 대한 관심이 증가하고 있다. 특히 창의성은 기술혁신의 시작이며 성공으로 이끄는 가장 중요한 동인이다. 복잡한 창의성이 도출되기 위해서는 창의성에 대한 체계적인 이해가 필요하다. 그러나 기존연구는 창의성에 대한 한두 가지 요인들의 관련성만 다루고 있어 전체적인 관련성을 파악하기가 힘들었으며 창의성을 측정할 수 있는 객관적인 도구도 부족한 설정이다. 따라서 본 연구는 창의성을 각 수준에서 분석하고 이를 통합적으로 측정할 수 있는 요소를 규명한다. 구체적으로 첫째, 창의성을 구성하는 3가지 수준을 제시한다. 둘째, 각 수준별 창의성에 영향을 미치는 요인을 규명하고, 이를 측정할 수 있는 지표를 개발한다. 본 연구에서 제시된 조직의 창의성 수준 평가모델은 현재 수준에서 조직의 창의적 역량과 잠재력을 평가하고 이를 증진시키기 위한 가이드라인을 제공할 수 있다.

Keywords