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Practical Civil UAV Engine Control using High-gain Observer

고이득 관측기를 이용한 실용형 민수 무인항공기 엔진 제어

  • 정병인 (한서대학교 항공전자공학과) ;
  • 안동만 (한서대학교 항공전자공학과) ;
  • 홍교영 (한서대학교 항공전자공학과) ;
  • 홍승범 (한서대학교 항공전자공학과) ;
  • 지민석 (한서대학교 항공전자공학과)
  • Received : 2011.11.18
  • Accepted : 2011.12.30
  • Published : 2011.12.31

Abstract

In this paper, proposed controller preventing compressor surge and reducing the acceleration time of the fuel flow control system for turbo-jet engine. Turbo-jet engine controller is designed by applying fuzzy PID control algorithm and high-gain observer. Observer is used to estimate to compressor rotation speed of turbo-jet engine. Result of fuzzy inference is used as the fuel flow control inputs for preventing compressor surge and flame-out in turbo-jet engine. The controller is designed to converge to the desired speed quickly and safely. Using MATLAB to perform computer simulations verified the performance of the proposed controller.

본 논문에서는 연료유량이 제어 수단인 터보제트 엔진에 대해 압축기의 서지를 방지하면서 가속시간을 줄일 수 있는 제어기를 제안하였다. 압축기 회전 속도를 추정하기위해 고이득 관측기를 사용하고 퍼지이론과 PID 제어 알고리즘을 적용하는 터보제트 엔진 제어기를 설계하였다. 퍼지추론의 결과는 터보제트 엔진의 가감속시 서지와 flame-out 현상을 방지하기 위한 연료 유량 제어 입력으로 사용되고, 신속하고 안전하게 원하는 속도로 수렴할 수 있도록 제어기를 설계한다. MATLAB을 사용한 컴퓨터 시뮬레이션을 수행하여 제안된 제어기의 성능을 입증하였다.

Keywords

References

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