초록
본 연구는 온라인 쇼핑몰에서 사용자의 구매 선호도를 적용하는 방안을 제시하였다. 선호도를 분석하기 위하여 토픽 선호도 벡터가 사용되었으며, 각 토픽은 물품의 구매횟수를 이용하였다. 제안된 구조에서 각 토픽들의 연관은 상품구매 횟수를 나타내는 Purchase Hit, 관심물품에 대한 기존의 다른 사용자들의 구매 횟수를 나타내는 Count, 상품 선호도를 나타내는 Preference, 상품에 대한 정보를 나타내는 product를 구성하였다. 이러한 구조와 방법에 의하여, 제안된 방법은 사용자의 선호도가 반영된 상품을 효율적으로 제시할 수 있었다.
In this paper, we propose a method to apply the purchase preference of a user in on-line shopping mall. To analyze the preference, we use topic preference vector. The topic is purchase count of products. In this structure, we construct the association the four factors; Purchase Hit meaning the purchase count of product, Count meaning the purchase count by other users in interesting product, Preference meaning product preference, and product meaning information of the product. By this structure and the method, we could show that proposed method displayed the product applying user preference, effectively.