DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the effectiveness and expansive values of applying the next common use passenger processing systems - Focusing on case studies of Incheon International Airport -

차세대 공용여객처리시스템 적용에 대한 효과 및 확대 가치에 관한 연구 - 인천국제공항 사례 중심으로 -

  • Received : 2011.10.11
  • Accepted : 2011.10.30
  • Published : 2011.10.31

Abstract

CUPPS is the latest international standard passenger processing system which is operated with airlines' check-in system, DCS (Departure Control System) in order to provide check-in and boarding services to passengers. The CUPPS standard has been revised in August 2009 leading by IATA (International Air Transport Association) who recommends replacing old legacy common use system with CUPPS to airports and airlines around the world. IATA is expecting to reduce the installation and maintenance cost of CUPPS by standardizing various legacy common use systems and device controls. Airlines are also expecting to take advantage of the system to reduce the application development cost as developing only one standard CUPPS application instead of developing multiple applications for nonstandard legacy systems. This research which focuses on development completed AIRCUS, R&D project of ministry of land, transport and maritime affairs accomplished by IIA, will present the result of pilot trial and the effective approach methods to increase the possibility of expanding overseas business by comparing old legacy system with CUPPS to prove the dominance of CUPPS over the legacy systems as well as doing foreign case studies.

차세대 공용여객처리시스템(Common Use Passenger Processing Systems or CUPPS)은 국제항공운송협회(International Air Transport Association, IATA)에서 제정한 항공사의 체크인 시스템인 디씨에스(Departure Control System or DCS)와 연계하여 승객의 체크인 및 보딩(boarding) 업무를 처리하는 새로운 공용시스템 국제 표준이다. IATA는 2009년 8월 CUPPS 표준을 제정하여 2012년 11월까지 기존의 Vendor들이 개별적으로 제공하고 있던 큐트(Common Use Terminal Equipment or CUTE)를 CUPPS 로 전환할 것을 전 세계 공항과 항공사에 권고하였다. IATA는 향후 CUPPS 전환 시 항공사의 공용시스템 관련 개발 및 각종 디바이스 컨트롤의 표준화로 시스템 구축, 관리 및 유지보수 비용이 감소될 수 있을 것으로 기대하고 있다. 또한 최종 사용자인 항공사는 지금까지 각 vendor들이 제공한 각 지역 공항의 개별적인 공용 환경에 맞추어 개발하여야 했던 어플리케이션을 중복 개발하는 비용을 절감할 수 있을 것으로 예상된다. 이에 본 연구에서는 인천공항공사(IIA)에서 국토부 R&D 사업으로 추진하고 개발이 완료된 CUPPS 표준의 에어큐스(Airport-Integrated Resources Common Use System or AIRCUS)에 대해 항공사 적용시험결과, 기존 Vendor들이 제공했던 CUTE 시스템과의 성능비교결과, 그리고 AIRCUS 시스템의 해외 수출 방안을 제시한다.

Keywords

References

  1. ACI-IATA-ATA Group, "Guidance for Airports, Airlines, Consultants for CUPPS RFP's", Aug. 2010.
  2. IATA, "Common Use Working Group", Sep. 2010.
  3. TRANSPORTATION RESEARCH BOARD, "Reference Guide on Understanding Common Use at Airports", ACRP REPORT 30, 2010.
  4. http://www.airport-business.com/2009/12/cupps-to-re alise-cost-and-time-savings.
  5. http://www.icao.int.
  6. 국토해양부, "제1차 항공정책기본계획(2010-2014)", Dec. 2009.
  7. IATA, "CUPPS TS(Technical Requirements), Table 3.5: Platform Provider Codes.", Version 1.3, June, 2010.
  8. Wilkes and Lawrence, "Understanding Component Based Development", Addition-Wesley, 2000.
  9. IATA, "Common Use Passenger Processing Systems Recommended Practice", 2008.
  10. Finn, M., "The Common Use Journey : From LA to Athens : The Olympic Games and the Common Use Journey", Airports International, Mar. 2005.
  11. 한국항행학회 논문지 제15권 제1호 , Feb.2011- A study on development of component based common use passenger processing system
  12. IIA CUPPS Setup Report
  13. Urielsoft, "The CUPPS Management manual" of Urielsoft Co., ltd in Korea
  14. 2010.720-iMUSE Version 2 Sys Admin Guide issue.
  15. IATA, "CUPPS Fact Sheet", 2010.1.2.
  16. IATA, "PEMG Status Report", Feb. 2010.
  17. IATA, "CUPPS Business Case", Oct. 2010.