Abstract
Recently, as the project becomes larger and the number of project increases by the information system integration in the public and financial sectors, it is necessary to have a proper plan to manage the information system project. There have been many researches about the project management, success elements and failure elements, but the research on the interrelation between project management areas leaves much to be desired. This research deduces the scope, schedule, quality, work force and risk as the project management areas from the preceding research and the questionnaire and interview with PM developers, information system builders and data processing experts. And, it analyzes the interrelation and the relative importance between management areas, classifies the progress of the management areas under plan, implementation and completion stage and presents the frame to evaluate the accomplishment of each progress.
최근 공공기관 및 금융권에서는 경쟁력 향상을 위한 정보시스템의 통합으로 프로젝트 규모가 대형화되고 있으며, 프로젝트 수도 날로 증가하고 있어 정보시스템 프로젝트 관리를 위한 적절한 방안이 필요하다. 프로젝트 관리, 성공요인 및 실패요인에 대한 연구는 많이 수행되었으나, 프로젝트 관리 영역 간에 미치는 영향에 대하여 체계적인 연구가 미흡하였다. 본 연구는 선행 연구와 발주자, 개발 PM과 정보시스템 구축 전문가들인 정보처리기술사를 대상으로 설문 및 인터뷰를 통하여 범위, 일정, 품질, 인력, 위험 프로젝트 관리영역으로 도출하였다. 그리고 도출된 각 관리영역들에 대하여 상호 미치는 영향도 및 관리영역간의 상대적인 중요도의 분석하였고, 관리영역의 진행 상태를 계획, 실행, 완료 단계로 구분하고, 각 진행단계의 수행상태를 평가하는 틀을 제시하였다.