Abstract
The development of IT technology and breakthrough of the network and the wired network, wireless network boundaries disappear and wired and wireless integrated service environment is the advent in online game environment. However, the wired and wireless integrated service environment appropriate security technology is still inactive, wired and wireless integration environment due to the characteristic as well as security threats wired network and security threats in wireless networks should be considered. Therefore, This wired and wireless integrated environment has been considering studied various, Among them wired and wireless environment considering the lightweight of ID-based authentication and key management has been in progress. In recent, Moon et al. pervasive environment in authentication and ID-based key management protocol is proposed. However, Moon et al.'s scheme is use the ID-based public-key approach to decreased the amount of computation. However, pairing by using a technique similar to the existing public key scheme can represent the amount of computation. Therefore, In this paper the way of Moon etc in security vulnerability analysis.
IT 기술의 발전과 네트워크의 비약적인 발전에 따라 온라인 게임 환경에서 유선 네트워크와 무선 네트워크의 경계가 사라지고 유 무선 통합 서비스 환경이 도래되고 있다. 그러나 유 무선 통합 서비스 환경에 적합한 보안 기술은 아직 미비한 실정이며, 유 무선 통합 환경의 특성으로 인해 유선 네트워크에서의 보안 위협뿐만 아니라 무선 네트워크에서의 보안 위협까지 고려해야 한다. 따라서 유 무선 통합 환경을 고려한 다양한 연구가 진행되어 왔으며, 그 중 유 무선 환경을 고려한 경량화된 ID 기반 인증 및 키 관리 연구가 진행되었다. 최근 Moon 등은 퍼베시브 환경에서 인증 및 ID 기반 키 관리 프로토콜을 제안하였다. 그러나, Moon 등의 방식은 ID 기반 공개키 방식을 사용하여 연산량을 줄였으나 Pairing 기법을 사용함으로써 기존 공개키 방식과 유사한 연산량을 나타내고 있다. 따라서 본 연구는 Moon 등의 방식에서의 보안 취약점을 분석한다.