DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study on Price Changes in e-Commerce

인터넷상점의 가격변화에 대한 실증분석

  • Received : 2010.01.29
  • Accepted : 2011.04.29
  • Published : 2011.05.31

Abstract

With the advancement of Internet, electronic commerce has rapidly expanded and considered as a major retail channel. In the early days of the Internet, many studies compared offline and online stores on their price level and dispersion. Since e-commerce is considered matured, we need to see price change behavior in e-commerce rather than comparing it with traditional channels. Thus, this study investigated the trend of price changes in e-commerce. The data that was gathered from a price comparison site also contained six product categories. The decrease in minimum and average price was identified and the increase in maximum price was also identified. The critical factors in the increase of maximum price are number of sellers (positive effect) and the time span after a product was released (negative effect). The differences in price changes between product categories were also investigated.

인터넷의 발달과 함께 온라인을 통한 상거래 활동은 급증해 왔다. 전자상거래 초기에 기존의 오프라인 업체들과 온라인 업체들 간의 가격수준 및 편차에 대한 연구들이 많이 이루어졌으나, 전자상거래가 활성화되고 성숙된 지금은 이러한 채널 유형별 비교보다는 전자상거래 업체들의 가격변화 행태에 대한 연구가 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 전자상거래 상에서 제품이 판매되기 시작한 시점부터 시간이 흐름에 따라 가격이 어떻게 변화하는지를 분석하였다. 가격비교 사이트로부터 가격자료를 수집하여 분석에 활용하였다. 이를 통해 시간이 흐를수록 최저가와 평균가격이 하락하는 것을 보였으며, 최고가는 시간이 흐를수록 오히려 상승하는 패턴을 보였다. 최고가의 상승에는 판매업체 수 증가가 양의 영향을, 출시 이후 기간이 음의 영향을 미치는 것을 보였으며 이 두 가지의 영향력에 따라 제품군별로 상이한 상승 패턴을 보였다. 또한, 제품군의 유형별로도 판매업체 수에 따라 상이한 가격변화 패턴을 보였다.

Keywords

References

  1. 김동탁, 박 철, "인터넷에서의 가격수준과 분산:점포유형과 총 가격 비교를 중심으로", 한국경영정보학회, 2004.
  2. 신승관, "인터넷 상점과 전통상점 간의 가격 비교에 관한 실증 연구:서적, 음반 CD의 경우", 통상정보, 제2권, 제2호, pp. 97-101, 2000.
  3. 안일태, 김진영, 전자상 거래 확산에 따른 가격 구조의 변화 연구, 정보통신정책연구원, 2001.
  4. 양동훈, 하미경, "인터넷은 시장 효율성을 증대 시키는가?:온라인과 오프라인 시장의 가격 비교를 통한 실증분석", 경영학연구, 제32권, 제2호, pp. 551-565, 2003.
  5. 정윤, 이형계, "인터넷 전자 상거래 시장에서의 가격 경쟁에 관한 실증적 연구", 한국경영정보학회, 2001.
  6. 천세학, 김재철, "전자 상거래에서의 오프라인과 온라인 소매기업의 가격경쟁 모델에 관한 분석", Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol. 15, No. 3, pp. 1-7, 2005. https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2005.00182.x
  7. Bailey, J. P., Intermediation and Electronic Markets:Aggregation and Pricing in Internet Commerce. Massachusetts Institute of Technology, 1998.
  8. Bakos, J. Y., "Reducing Buyer Search Costs:Implications for Electronic Marketplaces," Management Science, Vol. 43, No. 12, pp. 1676-1692, 1997. https://doi.org/10.1287/mnsc.43.12.1676
  9. Bock, G.-W., Lee, S.-Y. T. and Li, H. Y., "Price Comparison and Price Dispersion: Products and Retailers at Different Internet Maturity Stages," International Journal of Electronic Commerce, Vol. 11, No. 4, pp. 101-124, 2007. https://doi.org/10.2753/JEC1086-4415110404
  10. Brown, J. R. and Goolsbee, A., "Does the Internet make markets more competitive? Evidence from the life insurance industry," Journal of Political Economy, Vol. 110, No. 3, pp. 481-507, 2002. https://doi.org/10.1086/339714
  11. Brynjolfsson, E. and Smith, M. D., "Frictionless commerce? A comparison of Internet and conventional retailers," Management Science, Vol. 46, No. 4, pp. 563-585, 2000. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.4.563.12061
  12. Clay, K., Krishnan, R., Wolff, E., and Fernandes, D., "Retail strategies on the Web:Price and non-price competition in the online book industry," Journal of Industrial Economics, Vol. 50, pp. 351-367, 2002.
  13. Lee, H. G., "Do electronic marketplaces lower the price of goods," Communications of the ACM, Vol. 41, No. 1, pp. 73-80, 1997.
  14. Morton, F. S., Zettelmeyer, F., and Risso, J. S., "Internet car retailing," Journal of Industrial Economics, Vol. 49, No. 4, pp. 501-519, 2001.
  15. Pan, X., Shankar, V., and Ratchford, B. T., "Price competition between pure play versus bricks-and-clicks e-tailers :Analytical model and empirical analysis, in The Economics of the Internet and E-commerce," M. Baye and J. Maxwell, Editors, pp. 29-61, 2002.
  16. Smith, M. D., Bailey, J. and Brynjolfsson, E., Understanding digital markets: Review and assessment, in Understanding the Digital Economy, E. Brynjolfsson and B. Kahin, Editors, MIT Press:Cambridge, MA, pp. 99-136, 2000.
  17. Smtih, M. D. and Brynjolfsson, E., "Consumer Decision-making at an Internet Shopbot:Brand Still Matters," The Journal of Industrial Economics, Vol. XLIX, No. 4, pp. 541-558, 2001.
  18. Stylianou, A., Kumar, R. and Robbins, S., "Pricing on the Internet and in conventional retail channels:A study of over-the-counter pharmaceutical products," International Journal of Electronic Commerce, Vol. 10, No. 1, pp. 135-148, 2005.
  19. Tang, F. and Xing, X., "Will the growth of multi-channel retailing diminish the pricing efficiency of the Web?," Journal of Retailing, Vol. 77, No. 3, pp. 319-333, 2001. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00049-5

Cited by

  1. Purchasing Wine Online: The Effects of Social Influence, Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and Wine Involvement vol.25, pp.7, 2016, https://doi.org/10.1080/19368623.2016.1115382
  2. A Study of Price Adjustments of Online Sellers vol.19, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7838/jsebs.2014.19.3.143
  3. A Study on Improvement of the Logistic System in Social Commerce using Simulation vol.22, pp.3, 2013, https://doi.org/10.9709/JKSS.2013.22.3.025