DOI QR코드

DOI QR Code

How to Present Math Puzzles in Classroom

어떻게 수학퍼즐을 제시할 것인가

  • Hong, Gap-Ju (Dept. of Mathematics Education, Busan National University of Education)
  • Received : 2011.03.11
  • Accepted : 2011.04.25
  • Published : 2011.04.30

Abstract

The purpose of this study is to discuss the way and the purpose of presenting math puzzles in classroom. Firstly, the characteristics of math puzzles are discussed and the various uses of math puzzles are looked for. Secondly, The author illustrates models of classroom teaching with puzzles. Thirdly, The author discusses what subjects of mathematics could be dealt with in the math puzzle classroom. Finally, The author indicates that the teaching with math puzzles give chance of feeling 'mathematical composure' not only to students but also to teachers.

이 연구에서는 진정한 '수학수업'의 맥락에서 수학퍼즐을 어떤 방법으로, 어떤 관점에서 제시할 것인지 논의하였다. 우선, 수학퍼즐의 일반적인 특징을 추출하고 수업 안팎에서의 다양한 활용을 조사하였다. 둘째로, 수학퍼즐을 의미 있게 전달하기 위한 수업방법을 논의하였다. 셋째로, 수학퍼즐을 어떠한 관점에서 다룰 것인지를 논의하였다. 마지막으로, 수학 퍼즐을 통한 수업은 학생들에게뿐 아니라 교사들에게도 '수학에 있어서의 여유'를 경험하게 해 준다는 점에 그 중요한 가치가 있음을 지적하였다.

Keywords

References

  1. 홍갑주 (2006). 퍼즐로 배우는 수학, 수학으로 배우는 퍼즐(3). 한국수학교육학회지 뉴스레터, 22(6), 14-15.
  2. 藤村幸三郞(1980). パズル数學入門. 東京: 講談社. 임승원 역(1995). 퍼즐수학입문. 서울: 전파과학사.
  3. Anderson, J. R. (1995). Cognitive psychology and its implications. New York: Freeman and Company. 이영애 역(2000). 인지심리학과 그 응용. 서울: 이화여자대학교 출판부.
  4. Archer, A. F. (1999). A modern treatment of the 15 puzzle. The American Mathematical Monthly, 106(9), 793-799. https://doi.org/10.2307/2589612
  5. Averbach, A., & Chein, O. (2000). Problem solving through recreational mathematics. New York: Dover.
  6. Eastaway, R. (1997). What is the difference between a puzzle and a maths question?. Teaching mathematics and its applications, 16(1), 1-4. https://doi.org/10.1093/teamat/16.1.1
  7. Flannery, S, & Flannery,D. (2000). In code:A mathematical journey. London: Profile books. 김진수 역(2000). 사라와 함께하면 수학이 즐겁다. 서울: 나노미디어.
  8. Hadamard, J. (1949). The psychology of invention in the mathematical field. Princeton: Princeton University Press. 정계섭 역(1990). 수학 분야에서 의 발명의 심리학. 서울: 범양사.
  9. Netz, R., & Noel, W. (2007). The archimedes codex. Da Capo Press.
  10. Polya, G. (1954). Mathematics and plausible reasoning (vol.1): Induction and analogy in mathematics. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  11. Polya, G. (1957). How to solve it. Princeton, New Jersey: Princeton University.