DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the A nalysis and Synthesis in Mathematics Education Based on Euclid's 'The Data' and 'On Divisions'

유클리드의 자료론(The Data)과 분할론(On Divisons)에 기초한 수학교육에서 분석과 종합에 대한 고찰

  • Suh, Bo-Euk (Mathematics Education, Catholic University of Daegu)
  • Received : 2011.03.14
  • Accepted : 2011.04.25
  • Published : 2011.04.30

Abstract

This study is the consideration to 'The Data' and 'On Divisions' of Euclid which is the historical start of analysis and synthesis. 'The Data' and 'On Divisions' compared to Euclid's Elements is not interested. In this study, analysis and synthesis were examined for significance. In this study, means for 'analysis' and 'synthesis' were examined through an analysis of 'The Data' and 'On Divisions'. First, the various terms including analysis and synthesis were examined and the concepts of the terms were analyzed. Then, analysis was divided into 'external analysis' and 'internal analysis'. And synthesis was divided into 'theoretical synthesis' and 'empirical synthesis'. On the basis of this classification problem presented in elementary textbooks and the practical applications were explored.

본 연구는 분석과 종합에 대한 역사적 출발이라고 볼 수 있는 유클리드의 저작인 '자료론'과 '분할론'에 대한 분석 연구이다. Euclid의 원론에 비해 거의 관심이 없는 두 문헌에 대한 분석을 통해 사고활동으로서의 분석 및 종합에 대한 의미를 살펴보았다. 먼저 분석, 종합이 포함된 다양한 용어들에 대한 개념을 살펴보고, 이를 바탕으로 본 연구에서 사용한 분석과 종합의 개념을 명확화하였다. 또한 두 문헌에 제시된 명제에 대한 분석을 통해 분석은 '외재적 분석'과 '내재적 분석'으로 분류하였는데, 외재적 분석은 제시된 명제에 자체에서 외형적으로 드러난 수학적 대상, 요소, 성질, 속성에 대한 분석이고, 내재적 분석은 외재적 분석의 결과로 추출된 수학적 대상, 요소, 성질, 속성에 대한 재분석 혹은 결합 및 관련성의 추출을 통한 분석이다. 종합은 '이론적 종합'과 '경험적 종합'으로 분류하였는데, 이론적 종합은 경험보다는 논리적, 이성적 과정을 통한 새로운 대상의 추출이고, 경험적 종합은 과거의 학습 경험과 이에 대한 활용을 통한 대상의 추출이다. 이러한 분류를 기초로 하여 초등학교 교과서에 제시된 문제를 통해 실제 적용하여 탐색하였다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 (2007). 수학과교육과정. 서울: 대한교과서주식회사.
  2. 서보억 (2006). 분석과 종합문제의 분류기준에 대한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 20(1), 231-248.
  3. 서보억 (2008). 중학교 기하학습에서 개인차에 기반한 교수-학습에 대한 연구. 경상대학교 박사학위논문.
  4. 우정호 (2006). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울: 서울대학교출판부.
  5. 윤대원․서보억․김동근 (2007). 자료론에 대하여. 한국수학사학회지, 21(2), 55-70.
  6. 이강율․성현경․정동권․박영배 역(1993). 수학적인 생각의 구체화. 서울: 경문사.
  7. 한인기 (2001). 수학교육에서 종합-분석적 활동의 본질 및 체계화에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 11(2), 235-250.
  8. 한인기 (2003). 교사를 위한 수학사. 서울: 교우사.
  9. 한인기 (2006). 수학교육학의 기초와 실제. 경남: 경상대학교출판부.
  10. Archibald. R. C. (1915). Euclid's book on divisions of figures. London : Cambridge University Press.
  11. Boyer, C. B (1991). A history of mathematics. New York : John & Wiley Inc.
  12. Dreyfus, T. (1991). Advanced mathematical thinking processes. In D. Tall (Ed.), Advanced mathematical thinkin (pp.25-41), Dordrecht: Kluwer.
  13. Erdniev, P. M., 한인기 (2005). 유추를 통한 수학탐구. 서울: 승산.
  14. Eves, H. (1990). An introduction to the history of mathematics, New York: Saunders College Publications.
  15. Heath, T. (1981). A history of greek mathematics. New York: Dover Publications Inc.
  16. Herz-Fischler, R. (1984). "What are propositions 84 and 85 of Data all about?". Historia Math, 11(1), 86-91. https://doi.org/10.1016/0315-0860(84)90008-9
  17. Kalmykova (1975). Processes of analysis and synthesis in the solution of arithmetic problems. In M. G. Kantowski (Ed.), Soviet studies in the psychology of learning and teaching mathematics : Volume XI (pp. 1-38). Chicago: University of Chicago Press.
  18. Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in schoolchildren. Chicago: University of Chicago Press.
  19. Mayer, R. E. and Hegarty, M. (1996). The Process of Understanding Mathematical Problems. In The Nature of Mathematical Thinking (Sternberg, R. J. and Ben-Zeev, T., editors). Lawrence Erlbaum Associates.
  20. Mcdowell, G. L., Sokolik, M. A. (1993). The data of Euclid : Translated from the text of Menge, Baltimore: Union Square Press.
  21. Petrovskii, A. V. (1993). 인간행동의 심리학, 서울: 사상사.(김정택 역. 원본은 1973년에 출판됨).
  22. Reuben, R. (1997). What is mathematics, really?, New York: Oxford University Press.
  23. Taisbak, C. M. (1996). Zeuthen and Euclid's 'Data' 86 algebra - or A lemma about intersecting hyperbolas?. Centaurus, 38. 122-139. https://doi.org/10.1111/j.1600-0498.1996.tb00608.x
  24. Taisbak, C. M. (2003). Euclid's Data(${\Delta}Ε{\Delta}ΟΜΕΝΑ$) or The importance of being given. Denmark: Museum Tusculanum Press.