DOI QR코드

DOI QR Code

The Method of Improvement in Fairness on Peer Assessment - Based on Convenience Analysis

간이분석법을 이용한 동료평가의 공정성 향상 방안

  • Received : 20110300
  • Accepted : 20110400
  • Published : 2011.05.31

Abstract

Peer assessment is an educational valuation system that involves studying with a colleague and granting value to the progress made by the colleague. Although this method has many merits, there is also a drawback pertaining to calculating the mean of the scores that were granted to the levels of contribution. However, this has been improved upon by a diversified study. However, the concept of the chi-square test and p-value used in the preceding study is not easy individuals engaged in the industrial engineering field or education when using peer assessment. This study uses simple statistics like standard deviation, in addition to, investigating the availability of a suggested method as well as examples of utility and application. This study can contribute to increase the convenience of users through the use of convenience analysis and with this method.

동료평가는 일반적으로 교육 분야의 평가시스템에서 같이 학습을 하는 동료가 평가자가 되어 상대 학습자의 과정이나 결과물에 가치를 부여하는 것으로서, 많은 장점을 갖고 있음에도 불구하고 단순히 부여 받은 점수들의 평균을 계산하여 기여도를 산정한다는 단점 또한 갖고 있어 이를 개선하기 위한 다각적인 연구가 진행되어 오고 있다. 그런데 이들 선행연구에서 활용된 카이제곱 검정이나 유의확률 등의 개념은 동료평가를 활용하는 교육학이나 산업공학 분야에 종사하는 사람들에게는 쉬운 개념이 아니다. 이에 본 연구에서는 표준편차라는 간단한 통계를 이용하지만, 이들과 유사한 결과를 보이면서도 방법적인 측면에서 매우 간단한 동료평가의 가중치 부여방법을 제안하였다. 더불어 제안된 방법의 용이성과 효용성 및 활용 예에 대해서도 알아보았다. 본 연구는 간이분석법을 이용하여 이용자의 편리성을 증대시키는데 기여할 수 있다고 사료되는 바, 이러한 측면에 본 연구의 의의가 있다고 하겠다.

Keywords

References

  1. 강정은 (2010). <동료평가를 이용한 개인 기여도 평가에 관한 연구>, 건국대학교대학원 석사학위논문.
  2. 고성석, 조미연 (2010). <통계적 기법을 이용한 효율적 동료 평가법>, 2010년 대한산업공학회/한국경영과학회 춘계공동학술대회.
  3. 김달호, 이경은, 손중권, 송재기, 박병구 (2008). <생활속의 통계>, 자유아카데미.
  4. 김민정 (2008). 웹기반 형성적 동료평가 시스템 개발을 위한 설계기반 연구, The Journal of Educational Information and Media, 14, 85-114.
  5. 박성현, 박영현 (1995). <통계적 품질관리>, 민영사.
  6. 이경미 (2010). <쓰기과업에서 동료평가가 자기평가에 미치는 영향>, 중앙대학교 교육대학원, 석사학위논문.
  7. Green, M. (1994). Children as evaluators: Understanding evaluation from the inside, In Responsive Evaluation, Brain Cambourne and Jan Tubil(eds.), Portmouth, NH: Heinemann, 83-103.
  8. Herbet, N. (2006). Peer assessment: Is it fair?, In Uniserve science assessment symposium proceeding, Sydney.
  9. Kennedy, G. J. (2005). Peer-assessment in group projects: Is it worth it?, Australian Computer Society, 42, 59-65.
  10. Parsons, D. (2004). Justice in the Classroom: Peer Assessment of Contributions in Group Projects, Proceedings of the 17th NACCQ, 145-151.