DOI QR코드

DOI QR Code

인성과 관련된 다중지능 계발을 위한 독서교육 프로그램 효과 연구

A Study on the Effects of Reading Instruction Programs for Developing Multiple Intelligences Related to Personality

  • 투고 : 2011.01.17
  • 심사 : 2011.01.31
  • 발행 : 2011.02.28

초록

이 연구의 목적은 인성과 관련된 다중지능을 증진시키기 위한 독서교육 프로그램을 개발하고 중학교 교육과정에 적용한 뒤 인성관련 다중지능 발달의 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위하여 충남지역의 2개 중학교, 18개 반 학생 500명을 대상으로 교육과정에 적용한 뒤 인성과 관련된 다중지능 3개 영역지능(개인이해 지능 대인관계 지능 자연관찰 지능)발달의 효과성 여부를 비교 분석하였다. 인성과 관련된 다중지능의 신장에 초점을 둔 독서교육 프로그램의 개발과 실행에 타당성 있는 안내 역할을 할 수 있다는 점에서 의의가 있다.

The purpose of this study was to develop a reading instruction program which could help improve multiple intelligences related to personality, and then show its effectiveness. We conducted a survey of one junior high school in Chung-Nam province, consisting of 500 students in 18 classes to analyze what develops the three areas of multiple intelligences(intrapersonal intelligence, interpersonal intelligence and naturalist intelligence). We then want to proceed by developing reading instruction programs focusing on the growth of multiple intelligences.

키워드

참고문헌

  1. 강선보 외. 2008. 인성교육. 경기: 양서원.(Kang, Sun-Bo et al. 2008. Personality Education. Kungki: Yangseowon.)
  2. 교육과학기술부. 2009. 창의와 배려의 조화를 통한 인재육성. 보도자료. 서울: 교육과학기술부.(Ministry of Education, Science and Technology. 2009. A Man of Ability through a Blend of Creativity and Care Management. Press Release. Seoul: Ministry of Education, Scienceand Technology.)
  3. 김현진. 1999. 다중지능 측정도구(K-MIDAS)의 타당화 연구. 석사학위논문, 서울대학교 대학원, 교육학과.(Kim, Hyun-Jin. 1999. A Validation Study of Multiple Intelligences Measurement(K-MIDAS).M.A. thesis, Seoul National University.)
  4. 박수영. 2008. 다중지능 독서 프로그램 적용 연구. 석사학위논문, 공주교육대학교 교육대학원, 초등교육방법전공.(Park, Soo-Young. 2008. A Study of How to Apply Multiple Intelligences Reading Program. M.A. thesis, Gongju National University of Education.)
  5. 송유선. 2007. 다중지능 이론을 활용한 독서 프로그램이 중학교 독서부진 학생의 독서태도와 학업성취도에 미치는 영향. 석사학위논문, 가톨릭대학교 교육대학원, 독서교육 전공.(Song, You-Sun. 2007. The Effects of the Multiple Intelligence-based Reading Program on the Middle School Underachievers's Reading Attitude and Learning Achievement. M.A.thesis, The Catholic University of Korea Reading Education.)
  6. 신성희. 2008. 다중지능이론에 근거한 독서교육 프로그램 개발. 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원, 초등교육전공.(Shin, Seong-Hee. 2008. Development of the Teaching Program for Reading based on MultipleIntelligence Theory. M.A. thesis, Ewha Womans University, Elementary Education.)
  7. 오미선. 2010. 다중지능이론을 적용한 독서전략 개발. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원, 문헌정보교육 전공.(Oh, Mi-Sun. 2010. A Study on Development of Reading Strategies Adapting Multiple Intelligences.M.A. thesis, Kongju National University, Department of Library and Information Science Education.)
  8. 유승희. 2004. 다중지능이론에 기초한 러닝 센터 연구. 대구 교대 논문집, 39: 469-492.(Ryu, Seung-Hee. 2004. “A study of learning center based on multiple science." Taegu National University of Education Thesis Collection, 39: 469-492.)
  9. 좌연순. 2007. 다중지능 이론에 기초한 초등 독서교육 방법 연구. 석사학위논문, 제주교육대학교 교육대학원, 초등국어교육 전공.(Jwa, Yeun-Sun. 2007. The Reading Program Based on the Multiple-Intelligences Theory.M.A. thesis, Jeaju National University, Elementary Education.)
  10. 최영임, 한복희. 2009. 다중지능이 도서 선호 양상에 미치는 영향 분석. 한국문헌정보학회, 43(4): 106-109.(Choi, Young-Im & Hahn, Bock-Hee. 2009. “An analysis of multiple intelligences' effect on book selection preferences." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(4): 106-109.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.101
  11. 최원경. 2004. 다중지능 독서 프로그램이 독서 활동에 미치는 효과. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원 문헌정보교육 전공.(Choi, Won-Kyung. 2004. The Effects of Reading Program Based on Multiple-IntelligenceApproach on Reading Activities. M.A. thesis, Gongju University of Education.)
  12. 가드너, 하워드. 2007. 다중지능. 문용린, 유경재, 역. 서울: 웅진 지식하우스.(Gardner, H. 2007. Multiple-Intelligence. Translated by Young-Rin Mun & Kyong-Jae Rue. Seoul: WoongJin Jisikhouse.)
  13. 한기현. 2006. 다중지능 독서 프로그램이 독서 능력 신장에 미치는 효과. 석사학위논문, 한국교원대학교대학원, 초등국어교육전공.(Han, Gi-Hyein. 2006. The Effects of Multiple Intelligence Reading Program on the Improvement of Reading Ability. M.A. thesis, Korea National University of Education, Elementary Korean Education.)
  14. 홍인택. 2003. 감정 정보를 이용한 인간 행동 시스템의 인공적 구현. 석사학위논문, 중앙대학교 대학원, 컴퓨터공학과.(Hong, In-Taek. 2003. Artificial Development of Human Behavior System Considering EmotionalFactor. M.A. thesis, Chung-Ang University, School of Electronic Eng.)
  15. Armstrong, T. 1994. Multiple Intelligences in the Classroom. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  16. Bronfenbrenner, U. 1994. 인간생태학: 개념과 관점. 인간 생태학적 측면에서의 가정학. 연세대학교생활과학대학 창립 30주년 기념 국제학술심포지움 자료.(Bronfenbrenner, U. 1994. “Human ecology: A concept and a viewpoint." Human Ecological Aspects of Home Studies. Yonsei Daehaggyo Saenghwal Gwahak Daehak Changlib 30junyeon Ginyeom Gugje Haksul Simpojium Jaryo.)
  17. Gardner, H. 1993. Multiple Intelligences: The Theory of Multiple Intelligences. 김명희, 이경희, 공역. 다중지능의 이론과 실제. 서울: 양서원.(Gardner, H. 1993. Multiple Intelligences: The Theory of Multiple Intelligences. Translated by Kim, Mung-Hye & Lee, Kyung-Hye. The theory of multiple intelligences and practice. Seoul: Yangsuwon.)
  18. Gardner, H. 1999. Intelligence Reframed. 문용린, 역. 다중지능-인간지능의 새로운 이해. 서울: 김영사.(Gardner, H. 1999. Intelligence reframed. Translated by Young-Ryn Mun. Multiple Intelligences-New Understanding of the Human Mind. Seoul: Kimyoungsa.)