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The Relationship Between Leisure Experience and Job-attitude and Organizational Citizenship Behavior; The Mediating Effect of Positive Emotion

직장 내 여가경험이 직무태도와 조직시민행동에 미치는 영향 (긍정정서의 매개효과 검증)

  • Received : 2010.11.26
  • Accepted : 2011.03.10
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationship between leisure experience and job-attitude and organizational citizenship behavior. And this study indicates how positive emotion affects the relationship between leisure experience and job-attitude and organizational citizenship behavior. The results from this study are as follows: First, leisure experience influenced significantly the positive emotion, the positive emotion was giving positive affection to job satisfaction, organizational commitment, and organizational citizenship behavior. Second, positive emotion mediated between leisure experience and job-attitude and organizational citizenship behavior. This study was giving us implications that positive emotion from leisure experience is more important than leisure activities themselves when we plan 'fun management'.

최근 많은 기업들이 즐겁게 일할 수 있는 조직분위기를 조성하여 조직성과를 극대화하기 위하여 'Fun경영'에 관심을 기울이고 있다. 특히, 업무활동과 관계없는 여가활동을 지원하고 활성화함으로써 조직분위기를 고취시키고 궁극적으로는 성과를 향상시키려고 한다. 본 연구는 국내 기업에서 실시하고 있는 직장 내 여가활동에 대해 참가자들이 느끼는 여가 경험을 확인하고, 여가경험이 구성원 정서 및 직무태도, 조직시민행동에 미치는 영향에 대해서 살펴보았다. 또한, 여가경험과 직무태도, 조직시민행동과의 관계에서 긍정정서의 매개 효과에 대해서 검증하였다. 연구결과, 직장 내 여가경험은 조직구성원의 긍정정서에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 구성원의 긍정정서는 직무만족, 조직몰입 및 조직시민행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 긍정정서는 여가경험과 직무태도 및 조직시민행동과의 관계를 완전 매개하는 것으로 확인되었다. 직장 내 여가경험에 대한 본 연구는 Fun경영 활동 중 업무와 직접적인 관련이 없는 여가활동이 구성원의 정서관리에 효과적인 수단임을 확인한다. 연구결과는 Fun경영 설계 시 여가활동 자체보다는 여가경험을 통한 긍정정서의 유발이 더 중요함을 시사한다.

Keywords

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