A Study on Paper Writing Education in Academic Library

대학도서관에서의 과제 작성 교육에 관한 연구

  • 이혜영 (동덕여자대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2010.11.24
  • Accepted : 2011.03.28
  • Published : 2011.03.30

Abstract

Some academic libraries have paper writing education as part of information literacy education. Paper writing education includes the following contents; choice of subject, information type and information location, information retrieval. citation and bibliography writing, plagiarism type and(a front) cover table of contents writing. This study investigated paper writing education of the academic libraries that have it. Upon investigation, the academic libraries put a high importance on information type, location and retrieval. On the other hand, they lacked of the education on citation and bibliography writing, especially plagiarism. And some of the academic libraries had not the education on a choice of subject and(a front) cover a table of contents writing. Improvement of teaching method was required. This study finding will give effective material to the academic libraries having education and will have education.

정보활용능력 교육의 일환으로 일부 대학도서관에서 과제 작성 교육을 실시하고 있다. 과제 작성 교육은 대학생들이 과제 작성을 위해 거쳐야 하는 과정, 즉, 주제선정, 정보 유형 및 소재 파악, 정보검색, 인용 및 참고문헌 작성, 표절 유형 그리고 과제 작성 구성 체재(표지 목차 본문구성)에 관한 교육 등을 주된 내용으로 히는 교육이다. 이에 본 연구에서는 과제 작성 교육을 실시하고 있는 대학도서관을 대상으로 그 교육시기, 교육방법, 교육자, 교육내용 등을 조사하였다. 조사결과 대학도서관에서는 정보 유형 및 소재 파악과 정보검색 부분에 많은 치중을 두고 있었으며 인용 및 참고문헌 작성 특히 표절 관련 교육은 미흡한 부분이 있었다. 그리고 주제선정과 과제 작성 구성 체재 교육은 실시하지 않는 도서관도 있었다. 교육방법에도 개선점이 필요했다. 본 연구결과는 교육을 실시하고 있는 그리고 앞으로 교육을 실시하게 될 대학도서관에 효율적인 자료를 제공할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. ALA Presidential Committee on Information Literacy, Final Report(Chicago : ALA, 1989), [cited 2010. 8. 12].
  2. Southern Association of Colleges and Schools, Criteria for Accreditation, 10th ed, 1996, [cited 2010. 8. 12].
  3. S. S. Kurbanoglu, A. Buket, and U. Aysun, Developing the information literacy self-drricacy scale, Journal of Documentation, Vol.62, No.6(2006), pp.730-743. https://doi.org/10.1108/00220410610714949
  4. 민중서림 편집국, 민중 엣센스 국어사전(서울 : 민중서림, 2010), p.235.
  5. 인터넷 백과사전, [인용 2010. 9. 20].
  6. 민중서림 편집국, 국어 대사전(서울 : 민중서림, 2010), p.331.
  7. 민중서림 편집국, 민중 엣센스 국어사전(서울 : 민중서림, 2010), p.1006.
  8. 민중서림 편집국, 국어 대사전(서울 : 민중서림, 2010), p.1586.
  9. 인터넷 백과사전, [인용 2010. 9. 20].
  10. 민중서림 편집국, 민중 엣센스 국어사전(서울 : 민중서림, 2010), p.719.
  11. 민중서림 편집국, 국어 대사전(서울 : 민중서림, 2010), p.1129.
  12. 인터넷 백과사전, [인용 2010. 9. 20].
  13. 한원균, 하룻밤에 A학점 받는 논문 리포트 쓰기(서울 : 랜덤하우스, 2007), p.119.
  14. 손동현 등, 학술적 글쓰기(서울 : 성균관대학교 출판부, 2007), p.175.
  15. 김석한, 논문작성법(서울 : 영문출판사, 2003), p.89.
  16. 안영길, 대학생이 알아야 할 논문작성법(서울 : 예하미디어, 2006), p.14.
  17. 김석한, 논문작성법(서울 : 영문출판사, 2003), pp.93-96.
  18. 안영길, 대학생이 알아야 할 논문작성법(서울 : 예하미디어, 2006), pp.27-29.
  19. 손동현 등, 학술적 글쓰기(서울 : 성균관대학교 출판부, 2007), pp.176-180.
  20. 장덕현, 최고운, "대학도서관 정보활용교육 모형 개발에 관한 연구," 한국비블리아학회지, 제19권, 제1호(2008), pp.47-49
  21. Robert E. Kennedy Library Home page, [cited 2010. 7. 1].
  22. St. John's University Libraries, Information Literacy Tutorial, [cited 2010. 7. 11].
  23. Pennstate University Libraries Home page, [cited 2010. 7. 11].
  24. K대학교, 도서관 학술정보를 활용한 $A^{+}$ 리포트 만들기, 2009.
  25. 한국교육학술정보원 도서관 교육내용 사서 발표집 (2010. 7).
  26. 이혜영, "대학생들의 인용 및 표절에 관한 인식연구," 한국문헌정보학회지, 제44권, 제3호(2010), pp.175-198.