DOI QR코드

DOI QR Code

디지털 컨버전스 세대의 미래경제활동 특성에 관한 연구

An Exploratory Study on Future Economic Activity of Digital Convergence Generation

  • 김연정 (호서대학교 디지털비즈니스학부) ;
  • 박기호 (호서대학교 디지털비즈니스학부)
  • 투고 : 2011.10.27
  • 심사 : 2011.12.16
  • 발행 : 2011.12.31

초록

This research focus on the economic activity as consumer and producer traits of future customers in the convergence age. We assess level of convergence for digital devices and services respectively by questionnaire survey and interview for 14 professions. And then, for evaluating convergence level and usage of digital services of each respondents, we conducted the questionnaire survey for 343 samples. Findings of our research hold that the group who showed higher level of convergence tends to use the socialized digital services more. Convergence generation were heavy users in appstore on smart-phone and wireless game and more participating. In digital service area, facebook/cyworld, twitter, UCC, portal, internet community in digital service. Convergence generation are global network communication, buying decision making activity, actively opinion expression, prosumer attitude, dependency on digital device, experience based purchase behavior, enthusiastic information sharing.

키워드

참고문헌

  1. 김연정, 박기호, 컨버전스 세대의 등장 및 경제활동 특성 연구, 디지털 컨버전스 기반미래연구(II)시리즈 10-14, 정보통신정책연구원, 2011.
  2. 김중태, 소셜네트워크가 만드는 비즈니스 미래지도(Social Network Nomics), 한스미디어, 2010.
  3. 돈 탭스콧, 이진원 역, 역사상 가장 똑똑한 세대가 움직이는 새로운 세상 디지털네이티브, 비즈니스북스, 2009.
  4. 백혜란, 이기춘, "프로슈머의 개념화와 성향 측정도구개발", 소비자학연구, 제20권, 제3호(2009), pp.135-161.
  5. 성낙양, UCC 기반의 국내외 비즈니스 트렌드 주요이슈 및 시사점, UCC 컨퍼런스, 비즈델리, 2006.
  6. 손상영, 사이버공간의 존재와 인식, 정책워크샵, 2009.
  7. 송영화, 박선영, "소비자학의 새로운 연구주제 : 디지털 컨버전스 시장 환경의 이해를 중심으로", 한국소비문화학회 춘계학술발표대회, 2007.
  8. 유창조, "소비자의 역할변화에 대한 탐색적 연구 : 새로운 소비문화 발현자로서의 소비자", 한국마케팅저널, 제10권, 제2호(2008), pp.153-159.
  9. 안은영, 디지털미디어 컨버전스에 따른 컨버전스 서비스 전망, 한국콘텐츠학회, 제7권, 제4호(2009), pp.19-22.
  10. 조선일보, 2010. 11. 17.
  11. 존 벡, 미첼 웨이드, 이은선 역, 게임세대 회사를 점령하다 : 비즈니스 파워의 세대교체, 세종서적, 2006.
  12. 최향섭, 정은희, 이동후, 조화순, 엄한진, 전상진, 온라인 세대의 네트워킹과 집단지성화에 대한 미래 정책연구, 한국사회의 방송, 통신패러다임 변화 연구 08-11, 정보통신정책연구원, 2008.
  13. 황주성, 최세경, 유승호, 이병민, 홍순식, "방통융합에 따른 콘텐츠 패러다임 변화와 미래소비자정책이슈", 정보통신정책연구, 제15권, 제3호(2008), pp.113-134.
  14. 황주성, 홍순식, 정윤식, 성동규, 김대호, 방송통신융합의 철학과 비젼, 한국사회의 방송통신 패러다임 변화연구 08-02, 정보통신정책연구원, 2008.
  15. LG경제연구원, OS 플랫폼 경쟁 너머 모바일 생태계 2.0 세상, 2011.
  16. Caru, A. and B. Cova, Consuming Experience, Routledge Inc, 2007.
  17. Holbrook, M. B. and E. C. Hirschman, "The Experience Aspects of Consumption : Consumer Fantasy Feelings and Fun", Journal of Consumer Research, Vol.9 No.2(1982), pp.132-140. https://doi.org/10.1086/208906
  18. Jenkins, H. 김정희원, 김동신 역, 컨버전스컬처, 비즈앤비즈, 2006.
  19. Prensky, M., "Digital natives, Digital immigrants", From On the Horizon(MCB University Press, Vol.9 No.5(2001).