초록
본 연구는 학교도서관 Information Commons(IC)의 이용자 만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구로서, IC에 대한 문헌조사와 선행연구를 통하여 이용자 만족도에 영향을 미치는 요인(IC시설, 콘텐츠 접근성, 자기주도적 학습 성취도, 인적서비스)을 도출하였다. 이를 통해 이용자 만족도에 영향을 미치는 세부항목을 각 요인마다 4~9개, 총 29개의 세부항목을 추출하여 설문지 작성한 후 서울 시내 학교도서관에 IC가 도입되어 있는 3개의 고등학교에 재학 중인 이용자 412명의 응답을 대상으로 분석하였다. 설문 분석결과 이용자 만족도에 영향을 미치는 요인은 IC시설, 인적서비스, 자기주도적 학습 성취도 순으로 나타났다. 또한, 콘텐츠 접근성보다는 시설 및 공간을 이용하는 데 더 큰 의미를 두는 것으로 나타났다. 학교도서관 IC이용자들의 만족도를 높일 수 있는 개선방안으로는 IC시설 및 공간 확보, 자기주도적 학습을 위한 활용 도구 도입, 지속적인 이용자 교육이 실시되어야 한다.
The purpose of this study is to analyze influencing factors for the user satisfaction of information commons(IC) in school libraries. Relevant previous studies inform four candidate factors that could affect the user satisfaction. Based upon these factors and user interviews, a questionnaire are constructed to form 29 items in total. As the main data, 412 samples are collected from the IC users from 3 high schools in Seoul. Analyses lead to these findings: factors affecting the user satisfaction are identified. They are IC facilities, human services, and achievement level of self-directed learning. It seems that, in ICs, users prefer using space and facilities by themselves to accessing contents. This study suggests ways to improve user satisfaction. It would be essential to introduce IC facilities to current and potential users, to install instruments to enhance achievement level of self-directed learning, and to train users through library education programs.