Abstract
This study investigates the construction management selection methods for fair competition within the construction management market by analyzing the current status of domestic construction management, the 2010 publication on the status of construction management, and the construction management evaluation criteria. Also, the 2009 publication of top CM service establishments, the average proportion of tender for 120 CM services from 2002 to 2010, and six assessment results which are open to the parties directly involved were statistically analyzed to review the adequacy of the evaluation criteria. This analysis shows that the evaluation criteria for the CM service impedes the development of the construction management industry and companies, since the criteria are decided by the service payment, and the technical skills assessed by technical proposals have no ties with contract prices. Therefore, this study proposes an improvement of the selection methods in accordance with the project characteristics and the technical requirements. However, more research is still needed to derive a detailed classification method of the technical requirement, the owner's evaluation criteria selection, and the preparation of an institutional foundation for the construction manager's post-evaluation.
본 연구는 건설사업관리 시장의 공정한 경쟁을 위하여 국내 CM 시장현황, 2010년 CM 공시업체현황 및 평가기준 분석을 통하여 CM 선정방식을 고찰하였다. 또한 건설사업관리의 평가기준의 적정성을 고찰하기 위하여 2009년도 CM 상위업체 현황과 2002년부터 2010년까지 120개 CM 용역의 참가자수와 평균 투찰율을 분석하고, 2010년 평가 결과를 공개한 6개 CM용역을 분석하였다. 이러한 고찰결과 현행 CM용역의 평가기준이 용역금액으로 결정되고 기술제안서 평가에 따른 기술력과 가격이 연계되지 못하는 등 CM 산업의 발전과 CM회사의 기술발전을 저해하는 결과들이 도출되었으므로 사업특성과 기술력 요구조건에 따른 CM자 선정방식의 개선을 제시하였다. 따라서 향후에는 사업특성별로 기술력 요구조건을 구분하는 방식과 CM 사후평가를 위한 추가의 연구 노력이 필요할 것으로 판단한다.