Influences of Relationship Benefits of Social Network Service on User-Perceived Usability and Brand Attitude

소셜네트워크서비스의 관계적 혜택이 이용자의 지각된 유용성 및 브랜드 태도에 미치는 영향

  • Baek, Seung-Hee (D. of Business Administration Ewha Womans University) ;
  • Lee, Sang-Won (D. of Information and Electronic Commerce Wonkwang University)
  • 백승희 (이화여자대학교 경영학과) ;
  • 이상원 (원광대학교 정보전자상거래학부)
  • Received : 2011.08.23
  • Accepted : 2011.11.16
  • Published : 2011.12.31

Abstract

Supporting communications among users, Social Network has encouraged various information flows through relationships among them. This paper studies on mentality or attitude of Social Network Services (SNS for short) users, on the basis of Technology Acceptance Model (TAM for short) and then proposes so-called TAMS, Technology Acceptance Model for Social Network Services. SNS users make full use of SNS as channels in order to create, expand, and obtain some information related to personal concerns. We will research on how the benefits that users get by using SNS exert influence on user-perceived usability. The SNS-using benefits focus on relationship benefits that are formed by interactions among users. Provided that perceived usability affects mental or informational benefits according to involvement of SNS users, we will check how perceived usability or ease of use is connected to brand attitude.

소셜네트워크(Social Network)는 전세계 사용자간의 커뮤니케이션을 지원함으로써 이용자들간의 관계형성을 통해 다양한 정보의 흐름을 유도하고 있다. 이를 통해 사용자는 다양한 혜택을 누리고 있으며 이는 우리사회에 커다란 영향력을 미치고 있다. 본 연구의 목적은 소셜네트워크 서비스(SNS) 이용자의 SNS 이용 심리 및 태도를 Davis의 기술수용모델(TAM)에 근거하여 연구하고자 한다. SNS 이용자들은 개인의 관심분야와 관련하여 다양한 정보를 생산하고, 확산하고, 획득하는 채널로서 SNS를 활용하고 있으며 이러한 활동에 따른 SNS 이용혜택이 소비자의 지각된 유용성에 어떻게 영향을 미치는지에 중점을 두고 살펴보고자 한다. 본 연구의 SNS 이용자 혜택은 SNS의 다양한 혜택 중에서도 이용자들 간의 상호작용을 통해 형성되는 관계혜택에 초점을 두고 있으며 이러한 소비자의 관계혜택 중 소비자가 느끼는 심리적 혜택과 정보적 혜택은 SNS이용자의 관여도에 따라 지각된 유용성이 다르게 영향을 미칠 것이라는 가정 하에 이와 관련한 지각된 유용성과 지각된 용이성이 브랜드 태도에 어떻게 연결되는지를 살펴보고자 한다.

Keywords