DOI QR코드

DOI QR Code

A Research on e-portfolio as a Learning Tool: A Case Study of Kyung Hee University

학습성찰도구로서 e-포트폴리오 활성화를 위한 연구: 경희대학교 사례를 중심으로

  • Received : 2010.09.28
  • Accepted : 2010.12.09
  • Published : 2011.02.28

Abstract

Portfolio has recently come to gain more attention from school as an alternative evaluation tool and a self-reflective learning tool for learning. After literature reviews about the case studies on the use of portfolio in higher education including both universities in Korea and abroad, this study attempted, first, to analyze the current e-portfolio system running in Kyung Hee University for the undergraduate students starting from the spring semester, 2010, and then, suggested the ways the system can be more actively utilized among the students, and simultaneously, acquiring more interest and participation from both the faculty members and the school administrators. The data collected from the survey and reflective journals of the students suggested 1) more user-friendly, easy-to-edit version of the system, 2) more diverse modes and functions of the system which, therefore, are able to adjust well to the specific and unique features of subjects or majors of the students, and 3) collaborative learning environments among the students and between the students and the faculty members from which students can share, participate, interact with each other, getting useful feedback from those co-learners and faculty members. Eventually the study aimed to enhance the recognition of the participants about the importance of portfolio as a learning tool for self-reflective learning and authentic evaluation of the students.

요사이 많은 대학에서 사용하고 있는 학습포트폴리오는 학생의 학업 과정 및 산출물을 자료화하여 학업이력을 관리하고, 나아가 자기주도적 학습 역량을 기르는 목적으로 사용되고 있는데, 이를 웹상에서 제공할 경우, e-포트폴리오라고도 불린다. 그러나 대부분의 실제 사례를 살펴보면, 기대한 만큼 활발하게 활용 되고 있지 않으며, 관련 선행연구들도 대부분 소수 학생 사례 중심이거나 학습포트폴리오의 장단점에 대한 일반적인 연구로 이루어져 있다. 이에 본 연구에서는 좀 더 많은 학생을 대상으로 한 구체적인 활용 사례를 분석하여, 학습 포트폴리오를 학습도구로서 활성화시킬 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 본 연구는 총 289명의 경희대학교 학부 학생들이 사용하고 있는 경희대학교 e-포트폴리오 프로그램을 대상으로 하였으며, e-포트폴리오 활성화 방안을 도출하기 위해, 학생들의 e-포트폴리오에 올라와 있는 '성찰저널'와 '참여 만족도 설문지'를 분석 자료로써 활용하였다. 그 결과에 따르면, 학생 대부분이 e-포트폴리오를 학습도구로는 활용하고 있지만, e-포트폴리오가 좀 더 활성화되기 위해서는 몇 가지 시스템 및 운영방법의 개선이 필요하다. 이에 본 연구에서는 참여 학생들의 요구사항과 국내외 대학에서 운영되는 e-포트폴리오 사례를 참조하여 e-포트폴리오 시스템의 개선이라는 측면에 초점을 두고 활성화 방안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 조한무, 수행평가를 위한 포트폴리오 평가, 교육과학사, 1998.
  2. 최미나, 노혜란, 김명숙, “대학교육에서의 e-교수학습 포트폴리오 개념적 프레임웍 개발”, 교육정보미디어연구, 제11권, 제2호, pp.147-165, 2005.
  3. 유인근, “공학교육인증 프로그램의 효과적인 운영방안에 관한 연구”, 공학교육연구, 제10권, 제2호, pp.62-72, 2007. https://doi.org/10.18108/jeer.2007.10.2.62
  4. 신선경, “자기 설명력을 갖춘 공학인 양성을 위한 학생 포트폴리오”, 공학교육, 제16권, 제1호, pp.13-14, 2009.
  5. 남금천, “경제학과 학생평가에 있어서의 포트폴리오의 의미와 그 활용방안”, 大眞論叢, 제9권, pp.145-164, 2001.
  6. 이영석, 이정화, 영역별 포트폴리오 평가방법의 적용 원리와 실제, 교육과학사, 2000.
  7. 김옥선, 김춘동, “교육학:웹 2.0과 외국문화교육-문화 e-포트폴리오의 설계를 중심으로 1”, 독일어문학, 제44권, pp.351-372, 2008.
  8. 박성희, 배상확, “학습포트폴리오를 적용한 대학생의 학습역량에 대한 사례 연구”, 학습자중심교과교육연구, 제8권, 제2호, pp.1-21, 2008.
  9. H. C. Barrett, “Strategic questions: What to consider when planning for electronic portfolios”, Learning and Leading with Technology, Vol.26, No.2, pp.6-13, 1998.
  10. 김상수, 김영학, “학습과 평가를 통합한 e-포트폴리오 설계 및 활용 교육”, 한국콘텐츠학회지, 제8권, 제5호, pp.260-267, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.5.260
  11. 손유진, 황해익, “온라인교육에서 포트폴리오 활용이 예비유아교사의 자기주도력 및 상호작용에 미치는 영향”, 유아교육연구, 제25권, 제1호, pp.217-235, 2005.
  12. 전은화, 류완영, “e-포트폴리오 학습 환경에서 활동 인식 지원 도구의 설계 기반 연구”, 교육정보미디어연구, 제15권, 제1호, pp.187-214, 2009.
  13. Douglas Love, Gerry Mckean, Paul Gathercoal, "Portfolios to Webfolios and Beyond: Levels of Maturation" , Educause Quarterly, Vol.2, 2004.
  14. 홍경선, “성찰게시판을 활용한 학습자중심 수업평가 방안연구”, 학습자중심교과교육연구, 제7권, 제1호, pp.449-471, 2007.
  15. I. Beveridge, “Teaching your students to think reflectively: The case of reflective journals," Teaching in higher education, Vol.2, No.1, pp.33-43, 2009.
  16. D. A. Kolb, Experiential learning. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1984
  17. 박선희, 최미나, 이승기, “구조화된 인지적 성찰일지가 메타인지와 학업성취에 미치는 영향에 관한 연구”, 공학교육연구, 제11권, 제1호, pp.5-14, 2008.
  18. 강인애, 정은실, “‘성찰저널(Reflective Journal)'이 지닌 교육적 의미에 대한 탐구: 대학에서의 수업사례”, 교육방법연구, 제21권, 제2호, pp.93-117, 2009.
  19. 김찬종, 오필석, 오영선, 박영신, “포트폴리오 체제를 적용한 수업에서 학생들의 소집단 내 상호작용 참여 양상과 포트폴리오 성취도와의 관계”, 한국과학교육학회지, 제25권, 제7호, pp.837-848, 2005.
  20. 한중근, “보다 나은 학생 포트폴리오 구성을 위하여-경진대회 심사결과를 토대로”, 공학교육, 제16권, 제1호, pp.15-18, 2009.
  21. http://www.daegu.ac.kr/
  22. http://portfolio.psu.edu/
  23. http://www.rose.hulman.edu/REPS/
  24. http://www.career.fsu.edu/portfolio/
  25. Johns Hopkins University Eportfolio Task Force, Assessing th Future: Eportfolios at Honhs Hopkins, 2009.
  26. 경희대학교 교수학습지원센터, 2009-2학기 프로그램 운영 보고서, 2009.
  27. http://www.edpot.go.kr

Cited by

  1. Promoting Teaching Efficacy of Pre-service Teachers with Reflective Thinking using e-portfolio vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.968