DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Character Types for FPS Game -based on Team Fortress2-

FPS 게임에서의 캐릭터 성격 분석 연구 -FPS 게임 팀 포트리스2를 중심으로-

  • 박명훈 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 노승석 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 박진완 (중앙대학교 첨단영상대학원)
  • Received : 2010.09.10
  • Accepted : 2011.01.18
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The FPS, featured with high quality graphic of superior visual reality, is steadily growing because of the improvement of computer performance and technological advancement of game production. But most of the FPS games provide monotonous freedom with which players can only change the weapons in one character and this will make users lose their interests when playing games for long hours. Valve has introduced 'Team Fortress Classic' in 1999, in order to change the monotonous game methods. This game has attracted great attention because of the composition of various and unique characters through the introduction of military specialty system: that is the first trial in the history of FPS game. I, by analyzing this using MBTI, intend to analyze how much of immersion and interest the characters of various military specialties can provide to players when FPS games are developed.

1인칭 슈팅 게임인 FPS 게임은 시각적 사실성이 뛰어난 고급 그래픽이 특징으로 컴퓨터 성능의 향상과 게임 제작 기술의 발전으로 꾸준히 성장해 가고 있다. 하지만 대부분의 FPS 게임은 동일 캐릭터에 무기만 바꾸는 방식의 단조로운 자유도를 제공하며 이로 인해 사용자의 입장에서는 장기간 게임진행시 흥미를 잃기 쉽다. 이러한 단조로운 게임방법을 변화시키고자 1999년 밸브(Valve) 社의 '팀 포트리스 클래식' 게임을 발표하였다. 이 게임은 FPS 게임 사상 최초로 병과 시스템을 도입하여 다양하고 개성 있는 캐릭터 구성으로 큰 주목을 받았다. 이를 MBTI 심리 검사 도구로 분석해 FPS 게임을 개발할 때 다양한 병과 캐릭터가 플레이어에게 얼마나 더 게임에 대한 몰입과 흥미를 주는지 분석하였고, 그 결과를 제시하였다.

Keywords

References

  1. 문화체육관광부, 한국콘텐츠진흥원, 2009 대한민국 게임백서, 한국문화콘텐츠진흥원, 2009.
  2. 김상중, “온라인 FPS게임에서 쾌감의 구성 요소와 게임 선호도의 상관관계에 관한 연구”, 홍익대학교 영상대학원, 석사학위 논문, 2008.
  3. 김정택, 심혜숙, MBTI 질문과 응답, 한국심리검사연구소, p.69, 1995.
  4. http://www.mbti.co.kr
  5. 김정택, 심혜숙, 16가지 성격유형의 특성, 한국심리검사연구소, pp.39-74, 2000.
  6. http://wiki.teamfortress.com
  7. 김정택, 정덕자, “MBTI 타당도에 관한 일 연구-성격진단검사와의 상관 연구”, 한국심리유형학회, 제5집, p.26, 1998.
  8. 김상준, “인간의 성격유형분석 연구 : 성경 속의 인물을 중심으로”, 배재대학교 국제통상대학원, 석사학위논문, p.21, 2007.
  9. http://cafe.naver.com/fpsgame
  10. 앤드류 롤링스, 데이브 모리스, 서인석 역, 게임 아키텍처 & 디자인, 제우미디어, p.280, 2004.
  11. 오시룡, “3D 애니메이션의 캐릭터 유형 및 성격 분석 : 픽사의 애니메이션을 중심으로”, 아주대학교 대학원 석사학위논문, pp.26-27, 2006.
  12. S.HIRSH 등저, 심혜숙 외역, 성격유형과 삶의 양식, 한국심리검사연구소, 1997.
  13. 김정택, 심혜숙, “MBTI From K 한국 표준화에 관한 일 연구”, 한국심리유형학회지, 2003.