초록
본 연구는 강모래와 부순 모래를 일반적인 혼합방법과 아스팔트 골재 혼합에 사용되는 Driscoll 방법으로 각각 혼합하여 그 특성을 알아보고, Driscoll 방법의 콘크리트용 골재에 대한 적용성을 판단하고자 하였다. 이에 따라 일반혼합과 Driscoll 방법으로 혼합한 골재의 조립율 및 입도곡선, 굳지 않은 콘크리트의 특성 중 슬럼프와 공기량 및 굳은 콘크리트의 특성 중 28일 압축강도 시험을 통해 혼합방법의 따른 특성을 알아보고자 하였다. 아스팔트 골재의 혼합에 사용되는 Driscoll 방법을 사용하여 콘크리트 골재를 혼합하였을 때 일반적인 혼합방법과 비교하여 슬럼프, 공기량, 28일 압축강도가 오차수준 정도의 미미한의 차이를 나타내었다. 따라서 아스팔트 골재 혼합에 사용되는 Driscoll 방법은 콘크리트용 잔골재의 혼합에도 적용 가능할 것으로 판단된다.
Recently depletion of natural resources makes a deficiency of sand aggregation in the concrete works. In this study, the quality characteristics of concrete and aggregate according to blending fine aggregate in the river sand and the crash sand was analyzed by Normal method and Driscoll method which has used mixing of fine aggregate for asphalt mostly. Application of Discoll method to blend fine aggregate for concrete was studied in the first step to blend fine aggregates concrete. The fineness modulus, grading, slump, air content and compressive strength were tested by the two method, the results of Driscoll method was very similar to degree of err limits in comparison with those of Normal method in the same condition. As a result, Driscoll method is reasonable to use the fine aggregates mixture for concrete in river sand and crash sand.