초록
본 연구는 최적의 투수성과 보수성 및 압축강도를 갖는 보투수 포장체의 개발을 위한 것으로, 단입도의 골재 및 SAP를 사용함으로써 투수계수 및 보수성능의 개선은 물론 포장체의 온도저감효과가 있음을 확인하였다. 이를 위하여 단입도 골재의 입경 및 SAP 첨가량에 따른 압축 및 휨강도에 대한 시험을 실시하였으며, 보투수 포장체의 투수성능 및 보수량에 대한 시험을 실시하였다. 시험결과 단입도 골재의 입경이 작아질수록, SAP 첨가량이 증가할수록 압축/휨 강도는 증가하였으며, 투수계수는 SAP 첨가량이 증가함에 따라 감소하였다. 한편, 보투수 포장체의 흡수율 및 보수량은 골재의 입경이 작아질수록, SAP 첨가량이 증가할 수록 증가하였으며, 보투수 포장의 온도저감효과는 아스팔트포장에 비해 최대 $20^{\circ}C$ 까지 저감됨을 알 수 있었다.
The objective of this study is to develop a proper absorbent-pervious pavement. By using single graded aggregates and SAP, permeability and water absorbability of absorbent-pervious pavement are improved, and also temperature reducing effect is found out. And several tests such as compressive and flexural strength tests, and permeability/water absorption tests of absorbent-pervious pavement are carried out to verify these kind of effects. The compressive and flexural strengths are increased according to decrease of single graded aggregate size, and increase of SAP content. And the volume of water retention and absorbability are increased according to the increase of SAP content and these are also increased in small size of single graded aggregate. And about $20^{\circ}C$ of difference is observed in surface temperature between normal asphalt pavement and absorbent-pervious pavement.