A Study on the Factors Affecting e-Government Users' Satisfaction - The Case of Online Tax Filing and Payment Services

전자정부 서비스 사용자 만족도 영향요인에 관한 연구 - 세금관련 서비스 이용자 사례를 중심으로

  • Received : 2011.06.16
  • Accepted : 2011.09.14
  • Published : 2011.12.31

Abstract

This paper identifies the determinants of adoption of e-government services. The on-line tax filing and payment system, called Hometax, is a well-known e-government service for taxpayers. Using a theoretical model based on Technology acceptance model, this case study examines the causal relationships among the variables of the adoption behavior for on-line tax filing and payment system. Major research variables include satisfaction, perceived usefulness, perceived ease of use, words of mouth, subjective norms, trust, interaction and facilitating conditions. Results from 279 survey responses indicate that the usefulness and ease of use affect the user satisfaction, which, in turn, with the word of mouth influences intentions to use an e-government service. Subjective norms and trust has been found to affect the usefulness, and interaction as well as facilitating conditions have also some impact on the ease of use. As a conclusion, the academic and practical implications of these findings are discussed.

전자정부 서비스 중에서도 홈택스와 같은 세금업무 서비스는 상대적으로 많은 시민들이 인지하고 있다. 본 사례연구는 기술수용모형을 이론적 기반으로 설정하고 만족, 유용성, 용이성, 구전효과, 주관적 규범, 신뢰, 상호작용, 촉진조건 등의 요인들이 전자정부 서비스 활용의도에 미치는 직 간접적 영향력 정도를 알아보는 데 목적이 있다. 279개 설문자료를 이용하여 연구가설을 검증한 결과, 유용성과 용이성은 만족도에 긍정적 영향을 미치는데, 특히 용이성이 유용성보다 영향력이 큰 것으로 나타났다. 서비스 만족도와 구전효과도 활용의도의 선행요인으로 유의한 것으로 분석되었는데, 구전효과보다는 만족도가 활용의도에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유용성의 선행요인 중에서는 용이성, 주관적 규범, 신뢰의 순으로 모두 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 용이성의 선행요인도 촉진조건, 상호작용의 순으로 모두 긍정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그 외 본 연구결과의 학술적, 정책적 시사점도 함께 제시하였다.

Keywords

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