DOI QR코드

DOI QR Code

Neuropsychological Approaches to Mathematical Learning Disabilities and Research on the Development of Diagnostic Test

신경심리학적 이론에 근거한 수학학습장애의 유형분류 및 심층진단검사의 개발을 위한 기초연구

  • Received : 2011.10.22
  • Accepted : 2011.11.27
  • Published : 2011.12.31

Abstract

Mathematics learning disabilities is a specific learning disorder affecting the normal acquisition of arithmetic and spatial skills. Reported prevalence rates range from 5 to 10 percent and show high rates of comorbid disabilities, such as dyslexia and ADHD. In this study, the characteristics and the causes of this disorder has been examined. The core cause of mathematics learning disabilities is not clear yet: it can come from general cognitive problems, or disorder of innate intuitive number module could be the cause. Recently, researchers try to subdivide mathematics learning disabilities as (1) semantic/memory type, (2) procedural/skill type, (3) visuospatial type, and (4) reasoning type. Each subtype is related to specific brain areas subserving mathematical cognition. Based on these findings, the author has performed a basic research to develop grade specific diagnostic tests: number processing test and math word problems for lower grades and comprehensive math knowledge tests for the upper grades. The results should help teachers to find out prior knowledge, specific weaknesses of students, and plan personalized intervention program. The author suggest diagnostic tests are organized into 6 components. They are number sense, conceptual knowledge, arithmetic facts retrieval, procedural skills, mathematical reasoning/word problem solving, and visuospatial perception tests. This grouping will also help the examiner to figure out the processing time for each component.

수학 학습장애는 정상적인 수학적 역량 획득을 저해하는 학습 장애의 한 유형으로, 아동, 청소년의 5- 10% 정도가 겪는 학습 장애의 한 분야이다. 현재 수학학습장애를 진단하기 위하여 기초학력평가나 표준화된 검사가 사용되고 있다. 검사 결과를 토대로 아동의 사전지식을 파악하고, 취약한 영역을 찾는 것 역시 중요하다. 본 연구는 수학학습장애의 유형을 파악하고, 중재의 출발점을 알려줄 수 있는 포괄적인 진단 검사가 포함해야 하는 구성요소를 찾는 것을 목표로 하고 있다. 이를 위하여 신경심리학적 이론에 근거하여 수학학습에 영향을 주는 기본적인 인지적 요인들을 찾고, 관련되어 활성화 되는 두뇌 영역과 그들의 세부적 기능을 살펴본다. 또 수학학습장애 아동의 신경심리학적 특징을 살펴 본 다음 수학학습장애의 유형을 분류한다. 그 결과를 바탕으로 교육현장에서 사용될 수 있는 심층 진단 검사의 개발을 위한 기초연구를 수행하고자 한다.

Keywords

Cited by

  1. 수학적 사고에 동원되는 두뇌 영역들과 이의 교육학적 의미 vol.52, pp.1, 2011, https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.1.019