An Analysis of Spactial Practice of Morden People appeared in the early 20th century film

20세기 초 영화에 나타난 근대인의 공간적 실천 분석 연구

  • Received : 2011.10.31
  • Accepted : 2011.12.09
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The space has been interpreted from various perspectives, such as hierarchical, cultural, economic, political factors, etc. So we can see the space as a social existence. Space is now being formed through the dialectical relations of these elements. From this point of view, this study started to research the spatial practice of morden people through the case in the early 20th century film. With the discourse of Henri Lefebvre and David Harvey, and Michel de Certeau's theory, this research tried to find the mechanisms of spatial practice. Also Benjamin is a philosopher who intervenes the relationship between modernity and cultural production and his way of reading cultural phenomena seems to serve as the useful methodology of cultural studies. Modern people were individual unawared of the era, awakened to the ego. They were wandering the room and the street, private and public places. They were city dwellers walking around, collecting goods, and living of everyday life. Spatial practice is a fixed activity and have continuity. spatial practice appeared in the early 20th century film is at the intersection of social practices and the practice of everyday life. Social practices are a fixed practice and continuous practice. The practices of everyday life are nomadic practice and amusable practice. Modern people accommodate and adapt to a given space of the city through fixed practice. They realizes the access and the distance from spaces through continuous practice. They select and approved the spaces through nomadic practice. And they possess exclusively and utilize the spaces through amusable practice. Through These research spatial practices, it could easily found similarities and differences between modern space on the early 20th century and contemporary space of 21st century. True modern is not the past but the present.

Keywords

References

  1. 도승연 외, 현대철학과 사회이론의 공간적 선회, 초판, 라움, 2011
  2. 최혜실, 한국모더니즘소설연구, 초판, 민지사, 서울, 1992
  3. 호현찬, 한국영화100년, 초판, 문학사상사, 서울, 2000
  4. Benjamin, W., 파리의 원풍경, 조형준, 초판, 새물결, 서울, 2008
  5. Benjamin, W., 역사의 개념에 대하여, 폭력비판을 위하여, 초현실주의 외, 최성만, 초판, 길, 서울, 2008
  6. Lefebvre, H., La Vie Quoticlienne Dans le Monde Modeme, Paris, Eclitions Gallirnard, 현대세계의 일상성, 박정자, 세계일보사, 서울, 1990
  7. Lefebvre, H., La Production de L'Espace, 공간의 생산, 양영란, 초판, 에코리브르, 서울, 2011
  8. Michel de Certeau, The practice of everyday Life, Steven Rendall (trans.), Berkeley:University of Califomia Press, 1984 중 PartlII: S patial Practice의 7장 "Walking in the City.", 박명진 외, 문화, 일상, 대중, 문화에 관한 8개의 탐구, 초판, 한나래, 서울, 1996
  9. 방경태, 1930년대 한국 도시소설의 시간과 공간 연구, 대전대 국어 국문학과 박사논문, 2003
  10. 윤지환, 서울 문래예술공단에 나타난 도시공간의 생산과 전유, 경희대 지리학 석사논문, 2010
  11. 이근혜, 일제강점기 근대 문화 공간 표현특성에 관한 연구, 경원대 석사논문, 2007
  12. 이호림, 1930년대 소설과 영화의 관련양상 연구, 성균관대 국문학박사논문, 2004
  13. 정민아, 1930년대 조선 영화와 젠더 재구성, 동국대 연극영화학박사논문, 2010
  14. 최효찬, 일상의 억압기제 연구 자본주의 도시 공간에 대한 문화정치학적 접근 , 연세대 비교문학 박사논문, 2006
  15. 홍윤선, 신무용가 조택원에 대한 연구, 이화여자대학교 석사논문, 1987
  16. 김승현.이준복.김병욱, 공간, 미디어권력: 새로운 이론들을 위한 시론, 커뮤니케이션이론 3권-2호 (2007년 겨울)
  17. 남기헌, 율리시스에 나타난 도시 미학. 하데스 와 떠도는 바위들을 중심으로, 제임스조이스저널, 2007 겨울호
  18. 이택광, 모던 보이 벤야민, 파리를 거닐다:아케이드 프로젝트와 '읽기'의 정치학, 한국비평이론학회지, 2008년 가을/겨울호
  19. 조재룡, 파리, 대도시의 등장과 문화 . 예술장의 변화 -발터 벤야민의 사유를 중심으로, 프랑스문화예술연구 제18집, 2006
  20. 한국영상자료원 한국영화데이터베이스 (http:νwww.krndb.or.k)
  21. 박혜영, 발굴된 과거작품해설, 한국영상자료원, 서울, 2006