DOI QR코드

DOI QR Code

Problems in Mandatory Course Evaluations

강제적인 대학 강의평가의 문제점

  • Received : 20101200
  • Accepted : 20101200
  • Published : 2011.01.30

Abstract

Some researchers insist that many students respond to the course evaluation surveys without sincerity and even without reading the questions. To analyze the pattern of student responses, the results of course evaluations for five semesters at Jeonbuk National University are reviewed. In mandatory course evaluations, 20% of the students marked the same option numbers to all questions regarding their lectures. In addition, consistent responses were over 50%. These results show that the university administration should reform the current course evaluation system in all respects.

우리나라 대부분의 대학들이 강의평가를 하는 첫째 목적은 수업개선이고, 둘째 목적은 교수업적평가의 기초 자료로 활용하기 위한 것이다. 많은 대학들이 참여율을 높이기 위해서 온라인을 이용한 강제적인 강의평가를 실시하고 있다. 그 결과 90% 이상인 높은 참여율은 얻었으나, 강의평가결과 중 51.4%는 10개 문항에 대하여 모두 같은 번호로 무성의하게 응답하는 결과를 초래하게 되었다. 이런 무성의한 자료를 제거하거나 보정하지도 않은 채, 모든 문항의 점수를 합한 절대 점수를 가지고 강좌를 서열화하고, 교수업적을 평가하고, 시간강사 재임용 여부 등에 기초 자료로 활용하고있다. 강의평가 자료를 통계분석하기 전에 학생들이 얼마나 성실하게 응답한 자료인지 먼저 확인해 보아야 한다. 대학 행정 당국은 양질의 강의평가 자료를 얻기 위하여 강제적인 현행 강의평가를 즉시 중지하고 전면적인 강의평가 제도 개선 방안을 강구해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 김명화(2005). 강의평가의 타당도와 신뢰도, <아시아교육연구>, 6, 1-24.
  2. 김성열, 박재완, 김종철, 강현석 (2001). 대학학사과정 강의평가제 실태분석을 통한 교육업적 평가모형개발연구, 교육인적자원부, <교육정책연구>, 2001-일-30.
  3. 김수선 (2002). <대학강의 평가의구성요소에 대한 이론적 고찰 및 강의평가 도구의 양호도에 대한 실증적 분석>, 성균관대학교 석사학위 청구논문.
  4. 김학일, 김성숙, 권오양, 이천, 노경호 (2007). 이공계 강의평가 결과의 실증적 분석을통한 강의 평가제도 개선방안, <공학교육연구>, 10, 58-77.
  5. 류춘호, 이정호 (2003). 대학의 강의평가에 영향을 미치는 학생관련 요인에 관한 연구, <경영학연구>, 789-807.
  6. 박혜숙 (2006). 수강설문 반응에 나타난 학습자 및 강좌 특성의 효과, 대학교육개발센터협의회 제4회 동계심포지엄 자료집, 109-133.
  7. 이기훈 (2010). 강의평가의 타당성과 신뢰성에 관한 연구 - 전주대학교 강의평가 결과를중심으로, <한국데이터정보과학회지>, 21, 87-98.
  8. 채수진, 임기영 (2009). 수업평가에 나타난 학생들의 일관적 응답 경향 분석, <한국의학교육학회지>, 21, 307–311.
  9. 한신일, 김혜정,이정연(2005). 한국대학의 강의평가실태 분석, <교육행정학연구>, 23, 379-403.
  10. 홍경선(2006). 대학교 강의평가에 나타난 일관적 응답분석, <교육정보미디어연구>, 12, 97-127.

Cited by

  1. The influence of student and course characteristics on monotonic response patterns in student evaluation of teaching in South Korea vol.15, pp.3, 2014, https://doi.org/10.1007/s12564-014-9332-y
  2. Cultural meaning of course evaluation among nursing students and faculties in Korea vol.33, pp.6, 2013, https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.12.008
  3. Challenging the Sustainability of an Education System of Evaluation and Labor Market Outcomes vol.7, pp.12, 2015, https://doi.org/10.3390/su71215808
  4. Faculty Performance Evaluation, Annual Salary and Student Course Evaluation vol.24, pp.2, 2011, https://doi.org/10.5351/KJAS.2011.24.2.435
  5. Factors that influence student ratings of instruction vol.27, pp.1, 2015, https://doi.org/10.3946/kjme.2015.27.1.19
  6. Awareness of class evaluation of dental hygiene students vol.14, pp.1, 2014, https://doi.org/10.13065/jksdh.2014.14.01.59
  7. Course quality management based on monitoring by students at a medical school vol.30, pp.2, 2018, https://doi.org/10.3946/kjme.2018.89