DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Self-Determination Theory on Reality, Flow in Online Community

온라인 커뮤니티에서 자기결정성이 현실감과 몰입에 미치는 영향

  • Received : 2011.03.23
  • Accepted : 2011.05.31
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this research is to explore the causality of autonomy, competence, and relatedness which are major variables in self-determination theory. This study examines factors affecting intrinsic motivation, which also influences reality, flow, trust, and loyalty. The results firstly indicates that competence and relatedness positively influence reality and autonomy positively influences flow. Secondly, competence significantly influences reality and doesn't significantly influences flow. Thirdly, relatedness significantly influences reality and doesn't significantly influenced flow. Fourthly, reality doesn't significantly influences trust. Fifthly, flow significantly influences trust. Also, above results show that reality influences flow, and reality doesn't directly influence trust and loyalty. However, loyalty significantly influences flow.

Keywords

References

  1. 권혁기, 박봉규, "변혁적 리더십과 자기효능감이 직무만족에 미치는 영향 -일몰입과 조직 몰입의 매개효과-," 인적자원관리연구, 제17권, 제2호, 2010, pp.203-219.
  2. 김동윤, "가상공간 내정치토론, 의견의 질, 그리고 시민참여," 한국언론학보, 제51권, 제5호, 2008, pp.138-167.
  3. 강명수, "온라인 커뮤니티 특성이 커뮤니티 몰입과 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구," 경영저널, 제3권, 제1호, 2002, pp.77-98.
  4. 김윤호, 정인근, "모바일 커뮤니티의 지각된 특성이전반적인만족, 재방문의도에미치는 영향에 관한 연구," 한국경영정보학회 학술대회, 2004, pp.588-595.
  5. 김유정, "사이버 커뮤니티 참여와 이용에 대한 이용과 충족 연구," 한국언론학보, 제49권, 제3호, 2005, pp.291-317.
  6. 김재욱, 최지호, 한계숙, "온라인 커뮤니티 마케팅 활동과 친커뮤니티 행동간의 관계에 있어서 몰입의 매개역할," 마케팅연구, 제17권, 제4호, 2002, pp.77-98.
  7. 김정구, 박승배, 김규한, "마케팅활동, 사회적 상호작용, 플로우가 온라인 게임의 애호도와 구전에 미치는 영향에 관한 연구," 마케팅연구, 제18권, 제3호, 2003, pp.93-120.
  8. 김연정, "사이버 공간의 사회적 실재감이사이버 공격행동 감소에 미치는 영향," 중앙대학교 대학원 석사학위논문, 2004
  9. 구자철, 이상철, 김남희, 서영호, "모바일뱅킹에 서의 사용자 수용요인: 확장된 TAM과 Trust를 이용한 실증연구," 경영정보학연구, 제16권, 제2호, 2006, pp.159-181.
  10. 김주환, 진보래, 최승범, "관계적 자아 형성의 장으로서의 사회적 네트워크 어플리케이션 게임(SNAG)," 정보과학회지, 제23권, 제6호, 2005, pp.19-28.
  11. 김주환, 이윤미, 김민규, 김은주, "온라임게임중독의 유형과 원인에 관한 연구: 자기결정성 이론을 중심으로," 한국언론학보, 제50권, 제5호, 2006, pp.79-107.
  12. 김용학, 개정판 "사회 연결망 이론," 서울, 학연사, 2007.
  13. 김아영, 이명희, 전혜원, 이다솜, 임인혜, "청소년이 지각하는 유능감 및 관계성과 비행간의 종단적 관계 분석," 제21권, 제4호, 2007, pp.945-967.
  14. 김계수, "New Amos 16.0 구조방정식 모형분석," 한나래, 2008.
  15. 곽소영, 손은정, "이성 관계에서 심리적 욕구충족이 관계만족에 미치는 영향: 내재적 동기와 갈등해결전략의 매개역할," 한국심리학회지, 제13권, 제2호, 2008, pp. 177-195.
  16. 고준, 신선진, 김희웅, "온라인 커뮤니티에서 자기표현욕구의 영향요인과 디지털 아이템 구매의도에 미치는 영향," 경영정보학연구, 제18권, 제1호, 2008, pp.118-144.
  17. 고수일, 한주희, "조직몰입과 직무동기의 다차원관계: 자기결정감에 의한 접근," 산업경제연구, 제22권, 제3호, 2009, pp.1017-1038.
  18. 김민선, 최영희, 석분옥, 백근영, 이동귀, "다차원적 완벽주의와 자기결정성에 따른 하위 집단과 학업지연행동," 한국심리학회, 제23권, 제3호, 2009, pp.39-56.
  19. 김아영, 이명희, "청소년의심리적 욕구만족, 우울경향, 학교생활적응 간의 관계구조와 학교급간 차이," 교육심리연구, 제22권, 제2호, 2008, pp.423-441.
  20. 박성연, 유승현, "온라인 커뮤니티에서의 공동체의식이 웹사이트 충성도와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구," 경영학연구, 제32권, 제6호, 2003, pp.1695-1713.
  21. 박유진, 김재희, "인터넷 커뮤니티의 사회적 지지가 커뮤니티 몰입과 동일시 및 개인의 자아존중감에 미치는 영향," 한국 사회 및 성격심리학회, 제19권, 제1호, 2005, pp.13-26.
  22. 박유진, 김재휘, "사이버 커뮤니티의 몰입과 정체성이 친커뮤니티행동 및 만족도에 미치는 영향," 사이버커뮤니케이션학보, 제19호, 2006, pp.41-77.
  23. 박성민, 유승호, "몰입 정도가 온라인 게임 내 PPL 인지에 미치는 영향에 대한 연구," 한국게임학회지, 제6권, 제3호, 2006, pp.67-76.
  24. 박성익, 유경훈, "초등학생의 창의적 사고능력, 창의적인성, 성취목표동기, 자기결정성동기 간의 인과구조 분석," 교육심리연구, 제24권, 제3호, 2010, pp.733-756.
  25. 배경훈, 신희천, "자기결정성과 학업 꾸물거림이 학업 스트레스에 미치는 영향: 다변량 잠재성장모형을 이용한 종단분석," 한국심리학회지 상담 및 심리치료, 제21권, 제3호, 2010, pp.747-764.
  26. 문태형, "자기결정성동기 및자기효능감에 따른 초등 과학, 수학 및 정보 영재아동의 판별분석," 아동교육, 제20권, 제1호, 2011, pp.33-44.
  27. 문태형, "유아교사가인식한자기결정성및 원장의 변혁적 지도성과 유아교사의 직무만족도의 관계," 아동교육, 제18권, 제3호, 2009, pp.69-81.
  28. 문병석, 이건창, 조창현, 강신장, "온라인 커뮤니티 사이트에대한 신뢰가 해당 커뮤니티내에서 이뤄지는 포럼활동에 미치는 영향에 관한 실증연구," 정보관리학회지, 제24권, 제1호, 2007, pp.227-250. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2007.24.1.227
  29. 문영주, 이종호, "온라인 커뮤니티 특성이 성과에 미치는 영향 연구," e-비즈니스 연구, 제8권, 제4호, 2007, pp.139-161.
  30. 문영주, 이종호, "온라인 커뮤니티 결정요인이 재방문의도에 미치는 영향 연구," e-비즈니스 연구, 제7권, 제4호, 2006, pp.85-107.
  31. 문영주, 이종호, "온라인 커뮤니티의 신뢰가 커뮤니티충성도에 미치는 영향에 관한연구," 전자상거래학회지, 제7권, 제1호, 2006, pp.3-22.
  32. 문영주, 이종호, "온라인 커뮤니티 몰입에 미치는 영향 연구 : 만족과 커뮤니티 신뢰를 매개로," 정보시스템 연구, 제16권, 제1 호, 2007, pp.23-45.
  33. 문영주, 이종호, "온라인 커뮤니티 명성, 사회적 실재감, 상호작용성, 즐거움이 성과형성 에미치는영향연구: 신뢰와몰입을매개로," e-비즈니스 연구, 제9권, 제1호, 2008, pp.75-99.
  34. 신종호, 진성조, 김연제, "지각된 부모의 학업지원, 성취기대, 일상통제가 학업성취수준에 따라 자기결정성 동기에 미치는 영향," 교육심리연구, 제24권, 제1호, 2010, pp.121-137.
  35. 손재현, "직업 무용수의 지각된 자율성 지지와 기본 심리욕구 및 몰입행동간의 구조적 관계," 한국체육학회지-인문사회과학, 제49권, 제6호, 2010, pp.525-536.
  36. 이예진, 이기학, "진로동기수준에 따른 군집 유형과 진로준비행동과의 관계: 자기결정성 이론을 바탕으로," 직업교육연구, 제29권, 제2호, 2010, pp.267-287.
  37. 유승호, 장원상, "게임기획에의 활용을 위한 온라인게임 구성과 이용자성향의 비교연구 : <리니지>를 중심으로," 게임산업저널, 제2권, 2002, pp.65-88.
  38. 이선로, "온라인 커뮤니티 활동과 기인특성이 구전 효과에 미치는 영향에 관한 연구," 경영학연구, 제17권, 4호, 2008, pp.958-988.
  39. 이상철, 김남희, 서영호, "온라인 게임에 있어서 몰입과 중독이 사용자 만족과 충성도에 미치는 영향," 경영학연구, 제32권, 제5 호, 2003, pp.1479-1501.
  40. 유경훈, "초등학생의 자기결정성 동기가 창의적 사고능력에 미치는 영향에 관한 연구," 아동교육, 제16권, 제1권, 2007, pp.229-240.
  41. 안태윤, 김종욱, "포털사이트에서 온라인 커뮤니티의 상호작용성, 보상, 몰입과충성도가 구매의도에 미치는 영향," 한국IT서비스학회지, 제5권, 제3호, 2006, pp.25-43.
  42. 이선로, 조정현, 조성민, "사용자의 인지욕구 특성이 온라인 커뮤니티 충성도와 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구," 경영정보학연구, 제17권, 제4호, 2007, pp.1-29.
  43. 유상진, 김효정, 최은빈, "모바일 커뮤니티의 특성과 개인특성이 사용자의 몰입, 신뢰, 충성도에 미치는 영향에 관한 연구," 경영교육논총, 제39집, 2005, pp.205-228.
  44. 이명희, 김아영, "자기결정성이론에 근거한 한국형 기본 심리 욕구 척도 개발 및 타당화," 한국심리학회지 사회 및 성격, 제22권, 제4호, 2008, pp.157-174.
  45. 이문봉, 김은정, "온라인 커뮤니티에서 개인의 참여 동기와 사회적 영향 요인이 몰입에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제14권, 제2호, 2005, pp.91-214.
  46. 이숙정, 유지현, "여대생이 인식한 자기결정성이 진로스트레스와 진로장벽 및 진로결정 수준에 미치는 영향," 아시아여성연구, 제48권, 제2호, 2009, pp.35-64.
  47. 이지혜, 이재신, "영재들의 메타인지와 자기주도 적 학습능력 간의 관계 : 자기결정성 학습동기의 매개효과," 중등교육연구, 제 57권, 제1호, 2009, pp.89-114.
  48. 이종호, 김문태, 옥정원, 이유민, "금융서비스에 대한 소비자의 inertia 동기에 영향을 주는 내재적 욕구에 관한 연구: 자기결정 성이론을 중심으로," 서비스경영학회지, 제9권, 제1호, 2008, pp.3-24.
  49. 엄명용, 김태웅, "한국과 일본 온라인 게이머의 게임만족도, 신뢰도, 온라인게임커뮤니티 인식에 관한 실증적 비교연구 : 멀티그룹 공분산 구조분석을 중심으로," 경영정보학연구, 제16권, 제1호, 2006, pp.104-125.
  50. 이선로, 조정현, 조성민, "사용자의 인지욕구 특성이 온라인 커뮤니티 충성도와 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구," 경영정보학연구, 제17권, 제4호, 2007, pp.1-29.
  51. 이숙정, 유지현, "여대생이 인식한 자기결정성이 진로스트레스와 진로장벽 및 진로결정 수준에 미치는 영향," 아시아여성연구, 제48권, 제2호, 2009, pp.35-64.
  52. 유일, 최혁라, "온라인 커뮤니티에서 사회적 영향이 플로우, 지각된 유용성, 이용의도에 미치는영향 : 싸이월드를 중심으로," 정보시스템연구, 제17권, 제2호, 2008, pp.113-135.
  53. 유병우, 박승배, "온라인 게임 커뮤니티의 효율성이 온라인 게임 커뮤니티몰입에 미치는 영향," 경영컨설팅연구, 제9권, 제3 호, 2009, pp.105-125.
  54. 이재신, "가상공간에서의 대인 커뮤니케이션," 사이버커뮤니케이션학보, 통권 제10호, 2002, pp.105-148.
  55. 옥민혜, 박동숙, "오락적현실감' 작동 방식과 상호텍스트성 : 리얼버라이어티 쇼 수용연구," 한국여성커뮤니케이션학회, 제14 호, 2010, pp.74-145.
  56. 이혜주, "아동의 자기조절 학습전략과 관련이 있는 자기결정성 동기 유형 분석," 아동학회지, 제29권, 제3호, 2008, pp.273-288.
  57. 최미숙, 강은영, "유아교사의 자기결정성 동기와 사회적 문제해결능력의 관계 연구," 유아교육연구, 제30권, 제1호, 2010, pp.225-248.
  58. 조남재, 백승익, 류경문, "온라인게임 충성도에 미치는 영향요인에 관한 연구," 경영과학지, 제26권, 제2호, 2001, pp.85-97.
  59. 조한익, 이나영, "청소년의 학업성취와 자아탄력성과의 관계: 자기결정성 동기의 매개효과를 중심으로," 청소년학연구, 제17권, 제6호, 2010, pp.1-20.
  60. 채서일, 사회과학조사방법론(제3판), 비앤엠북스, 2005
  61. 최용길, 최동춘, 이성수, "온라인 커뮤니티의 상호작용성 구성요인이 관계품질과 고객 충성도에 미치는 영향에 관한 연구," 한국품질경영학회보, 제35권, 제4호, 2007, pp.123-139.
  62. 최영균, "웹사이트에서 3D 상호작용과 제품정보의 다감각성이 광고효과에 미치는 영향 : 현실감이론을 중심으로," 광고연구, 통권 제61호, 2003, pp.127-154.
  63. 최낙환, 이창원, "개인 커뮤니티 몰입에 대한 자아표현 및 동일시의 역할," 한국마케팅저널, 제9권, 제3호, 2007, pp.117-149.
  64. 진성희, 신미, 유미숙, "청소년의 자기결정성에 영향을 주는 요인들," 청소년학연구, 제18권, 제1호, 2011, pp.275-296.
  65. 허명숙, "인터넷 쇼핑의 사용자 수용 결정요인: 신뢰와정보시스템 품질에 관한 실증연구," 정보시스템연구, 제14권, 제2호, 2005, pp.101-132.
  66. 한시완, 유진, "자기결정성 이론에 근거한 무용 동기유형분류: BRSQ 타당화검증," 한국사회체육학회지, 제38권, 제2호, 2009, pp.1169-1180.
  67. 한국인터넷진흥원, 2009 한국인터넷백서, 한국인터넷진흥원, 2009.
  68. Anderson, J. C. and Gerbing, D. W., "Some- Methods for Respecifying Measurement Models to Obtain Unidimensional Construct Measurement," Journal of Marketing Research, Vol.19, No.4, 1988, pp.453-460.
  69. Assael, H., Consumer Behavior and Marketing Action, 6th Edition, Thomson Learning, 2001.
  70. Bogozzi., "Attitudes, Intentions and Behavior : A Test of Some Key Hypothes," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.41, No.4, 1981, pp.607-627. https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.4.607
  71. Bandura, A., Self-efficacy: The Exercise of Control, New York: Freeman, 1997.
  72. Chin-Lung Hsu, Hsi-Peng Lu., "Consumer Behavior in Online Game Communities A Motivational Factor Perspective," Computer in Human Behavior, Vol.23, 2007, pp. 1642-1659. https://doi.org/10.1016/j.chb.2005.09.001
  73. Csikszentrnihalyi, M., Flow: The Psychology of Optimal Experience, Harper and Row, 1990.
  74. Claes Fornell and David F. Larcker., "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol.18, No 1, 1981, pp.39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
  75. Bagozzi, R.P. and Yi, Y., "On the Evaluation of Structural Equation Models," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.16, 1988, pp.74-94. https://doi.org/10.1007/BF02723327
  76. De Wulf, and K. Odekerken-Schröder. and G. Iacobucci, D., "Investments in Consumer Relationships: A Cross-Country and Cross-Industry Exploration," Journal of Marketing, Vol65, No.4, 2001, pp.33-50. https://doi.org/10.1509/jmkg.65.4.33.18386
  77. Deci, E. L & Ryan, R. M, Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Bebavior, New York: Plenum Press, 1985.
  78. Dworkin, G., The Theory and Practice of Autonomy, New York: Cambridge University Press, 1988.
  79. Donna L. Hoffman and Thomas P. Novak., "Marketing in Hypermedia Computer- Mediated Environments: Conceptual Foundations," Journal of Marketing, Vol.60, No.3, 1996, pp.50-68. https://doi.org/10.2307/1251841
  80. Deci, E. L. and Ryan, R. M., "The 'What' and 'Why' of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior," Psychological Inquiry, Vol.11, 2000, pp. 227-279. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  81. Field, S, Martin, J, Miller, R, Ward, M, Wehmeyer, M., A Practical Guide to Teaching Self-Determination, Austin, TX : PRO-ED, 1988.
  82. Fisher, A., and Sonn, C., "Psychological Sense of Community in Australia and the Challenges of Change," Journal of Community Psychology, Vol.30, No.6, 2002, pp. 597-609. https://doi.org/10.1002/jcop.10029
  83. Fred, D. Davis., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, 1989, pp.319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  84. Gagne, M. and Deci, E. L., "Self-Determination Theory and Work Motivation," Journal of Organizational Behavior, Vol.26, 2005, pp.331-362. https://doi.org/10.1002/job.322
  85. Graeff. T. R., "Using Promotional Messages to Manage the Effect of Brand Self-Image on Brand Evaluations," Journal of Consumer Marketing, Vol.13, 1996, pp.4-18.
  86. Gefen, D., "What Makes ERP Implementation Relationships Worthwhile : Linking Trust Mechanisms and ERP Usefulness," Journal of Management Information Systems, Vol.21, No.1, 2004, pp.263-288. https://doi.org/10.1080/07421222.2004.11045792
  87. Harvey, L., Enabling Customer Loyalty for E-Businesses, White Paper, Patricia Seybold Group, Inc, 1999.
  88. Hoofman, D. L. and T. P. Novak., "Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foun- Dations," Journal of Marketing, Vol.60, 1996, pp. 50-80. https://doi.org/10.2307/1251841
  89. Hye-Shin Kim, Jin Yong Park, Byoungho Jin., "Dimensions of Online Community Attributes : Examination of Online Communities Hosted by Companies in Korea," International Journal of Retail & Distribution Management, Vol.36, No.10, 2008, pp.812-830. https://doi.org/10.1108/09590550810901008
  90. Jones, T. O. and Sasser, W. E., "Why Satisfied Customer Defects," Harvard Business Review, 1995, pp.88-99.
  91. Kettinger, W .J and Grover, V., "The Use of Computer-Mediated Communication in an Interorganizational Context," Decision Sciences, Vol.28, No.3, 1997, pp.512-556.
  92. Kieran Mathieson., "Predicting User Intentions: Comparing the Technology Acceptance Model with the Theory of Planned Behavior," Information Systems Research, Vol.2, No.3, 1991, pp. 173-191. https://doi.org/10.1287/isre.2.3.173
  93. Marylene, Gagne, Edward., L. Deci., "Self-Determination theory and work motivation," Journal of Organizational Behavior, Vol.26, 2005, pp.331-362. https://doi.org/10.1002/job.322
  94. McKight, D .H. and Choudhury, V. and Kacmar, C., "The Impact of Initial Consumer Trust on Intentions to Transact with a Web Site: A Trust Building Model," Journal of Strategic Information System, Vol.11, 2002, pp.297-323. https://doi.org/10.1016/S0963-8687(02)00020-3
  95. Mowday, Richard, T., Porter, Lyman W., Steers, Richard M., Employee - Organization Linkages; The Psychology of Commitment, Absenteeism and Turnover, New York; Academic Press, 1892.
  96. Moorman, C, R. and Deshpande. G. Zaltman., "Foctors Affecting Trust in Market Research Relationship," Journal of Marketing, Vol.57, No.1, 1993, pp.81-101. https://doi.org/10.2307/1252059
  97. Parks, M. R and Floyd, K., "Making Friends in Cyberspace," Journal of Communication, Vol.46, No.1, 1996, pp.80-97. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1996.tb01462.x
  98. Ryan, R. M and Deci, E. L.. "Self-Determination Theory and The Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being," American Psychology, Vol.52, 2000, pp.141-166.
  99. Rice, D., "Media Appropriateness: Using Social Presence Theory to Compare Traditional and New Organizational Media," Human Communication Research, Vol.19, No.4, 2004, pp.451-484.
  100. Rafaeki, S. and Noy., "Social Presence: Influence on Bidder in Internet Auction," Electronic Market, Vol.15 No.2, 2005, pp.158-175. https://doi.org/10.1080/10196780500083886
  101. Rheingold, H., A Slice of Life in My Virtual Community, http://www.communities.com/paper/sttlmnt.html, 1993.
  102. Standage, Martyn; Duda, Joan L.; Ntoumanis, Nikos., "A Model of Contextual Motivation in Physical Education : Using Constructs from Self-Determination and Achievement Goal Theories to Predict Physical Activity Intentions," Journal of Educational Psychology, Vol.95, No.1, 2003, pp.97-110. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.97
  103. Short, J., E, Williams and B. Christie.. The Social Psychology of Telecommunications, London : John Wiley and Sons, 1976.
  104. Susan Schultz Kleine, Robert E. Kleine III and Chris T. Allen., "How is a Possession "Me" or "Not Me"? Characterizing Types and an Antecedent of Material Possession Attachment," Journal of Consumer Research, Vol.22, No.3, 1995, pp.327-343. https://doi.org/10.1086/209454
  105. Schmitz, J. and Fulk, J., "Organizational Colleagues, Media Richness, and Electronic Mail: A Test of the Social Influence Model of Technology Use," Communication Research, Vol.18, No.4, 1991, pp.487-523. https://doi.org/10.1177/009365091018004003
  106. White, Harrison, S. Boorman, and R. Breiger., "Social Structure from Multiple Networks. I.: Blockmodels of Roles and Positions," American Journal of Sociology, Vol.81, 1976, pp.730-780. https://doi.org/10.1086/226141