DOI QR코드

DOI QR Code

A Development of Educational Material for EPL through Applying a Draft in Education -Focusing on LOGO and Scratch-

현장 검증을 통한 교육용 프로그래밍 언어 교재 개발 -LOGO와 Scratch를 중심으로-

  • 김종진 (한국폴리텍I대학 서울강서캠퍼스) ;
  • 현동림 (제주대학교 컴퓨터교육) ;
  • 김은길 (제주대학교 컴퓨터교육) ;
  • 김종훈 (제주대학교 초등컴퓨터교육) ;
  • 원유헌 (홍익대학교)
  • Received : 2010.09.15
  • Accepted : 2010.12.09
  • Published : 2011.01.28

Abstract

Students meet with many problems during programming education in computer education. In part of computer education, computer programming education have been researched. And the research have said that computer programming education have helped to increasing of students' creativity during find answer of problem through flexible thought. Especially, elementary school students, who learn to programming language for the first time, feel difficulty, when they learn computer programming. But the use of EPL reduce difficulties. So Students can focus on the thinking. Therefore, in this paper, a draft was produced and applied to observe the creative elements increasing of elementary school students. Than modify and supplement the draft through improvements to a draft obtained by applying. Also, made the educational material that can be used directly in the field.

미래를 준비하는 학생들에게 정보통신기술의 발달은 지식의 암기를 넘어 정보의 탐색 및 활용을 통해 효과적으로 문제를 해결해나가는 창의적인 능력이 요구되어진다. 컴퓨터 교육에 있어 프로그래밍 교육은 프로그래밍을 하는 과정에서 여러 문제를 접하게 되고, 해결 방안을 탐색하는 과정에서 유연한 사고를 통해 학생의 창의력을 키워준다는 여러 연구가 발표되었다. 특히 초등학생들에게 있어 학습에 용이한 EPL의 활용을 통한 프로그래밍 교육은 프로그래밍 교육을 처음 받는 학생들이 느끼는 프로그래밍 언어 자체를 익힘으로서의 어려움을 감소시켜주어 학생이 더욱 사고에 집중할 수 있도록 해준다. 이에 본 연구는 초등학생들을 대상으로 한 EPL 교육 자료 초안을 제작, 적용하여 학생들의 창의적 요소의 신장을 살펴보았다. 또한 초안 적용을 통해 도출된 개선점을 수정, 보완하여 현장에서 바로 사용할 수 있은 교육 자료(학습지, 교수학습 과정안)를 제작하였다.

Keywords

References

  1. D. H. Clements, Engancement of creativity in computer environments, American Educational Research Journal Spring, 1991.
  2. 김종진, 현동림, 김승완, 김종훈, 원유헌, “교육용 프로그래밍 언어인 로고와 스크래치 교재 개발 및 비교 실험”, 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제7호, pp.459-469, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.7.459
  3. www.hiobe.com
  4. D. H. Clements, Learning of geometric conceps in a LOGO environment, Journal for Research in Mathmatics Education, 1989.
  5. 이점순, “LOGO 프로그래밍 언어가 초등학생의 창의성 발달에 미치는 영향”, 전주교육대학교 교육대학원, 2007.
  6. 조성환, 송정범, 김성식, 이경화, “CPS에 기반한 스크래치 EPL이 문제해결력과 프로그래밍 태도에 미치는 효과”, 한국정보교육학회논문지, 제12권, 제1호, pp.77-88, 2008.
  7. 조성환, 송정범, 김성식, 백성혜, “스크래치를 이용한 프로그래밍 수업 효과”, 한국정보교육학회 논문지, 제12권, 제4호, pp.375-384, 2008.
  8. 송정범, 조성환, 이태욱, “스크래치 프로그래밍 학습이 학습자의 동기와 문제해결력에 미치는 영향”, 한국정보교육학회논문지, 제12권, 제3호, pp.323-332, 2008.
  9. 한선관, 한희섭, “초등학생들의 학습 스타일과 스크래치 언어 활용 교육의 상관성 분석”, 한국정보교육학회논문지, 제13권, 제3호, pp.351-358, 2009.
  10. H. Brian, Computer Science Logo Style (2nd ed.) Vol.1: Symbolic Computing, Cambridge, MA: The MIT Press, 1997.
  11. H. Brian, Computer Science Logo Style (2nd ed.) Vol.2: Advanced Techniques, Cambridge, MA: The MIT Press, 1997.
  12. H. Brian, Computer Science Logo Style (2nd ed.) Vol.3: Beyond Programming, Cambridge, MA: The MIT Press, 1997.