DOI QR코드

DOI QR Code

Creating Theatrical Contents Out of Stage Adaptation of Dongrae-yaru

동래야류의 무대적 수용에 의한 연극 콘텐츠 창출

  • Received : 2010.12.14
  • Accepted : 2011.01.17
  • Published : 2011.01.28

Abstract

The purpose of this research is to investigate the possibility of creating new theatrical contents by performance anthropological approach. Today's traditional performing arts are historically descended and developed in the forms of Ahk, Hee, and Geuk. Among those, Dongrae-yaru is a traditional mask dance, handed down in Dongrae, Pusan and appointed as the 18th intangible cultural asset. Its performance is carried out in the juxtaposition of Ahk, Hee, and Geuk. Korean theatre in the 21st century seems going back to realism after going through post-modern cultural phenomenons. However, the quest for alternative theatre is raised higher than ever. As a part of this strive, this paper asserts the traditional performing arts should be investigated as an alternative and new theatrical form. Among those traditional performing arts, Dongrae-yaru is selected for its well balanced combination of Ahk, Hee, and Geuk. The study examines in depth how each element of Ahk, Hee, and Geuk, they are expressed in forms of folk music, refined dance, jest, satire, wit. Its investigation on the stage adaptation provides the possibility for the new style and codification as the new theatre contents.

본 연구는 전통연희에 대한 공연인류학적 접근을 통하여 새로운 연극 콘텐츠 창출 가능성을 고찰하는데 그 목적이 있다. 오늘날 전승되고 있는 전통연희는 역사적으로 악 희 극의 갈래로 변천, 발전되어 온 전통공연예술이다. 그 중에서도 중요무형문화재 제18호인 동래야류는 부산시 동래 지역에서 전승되어 오는 전통 탈놀음으로 악 희 극의 공연특성이 통합된 형태로 연희되고 있다. 21세기의 한국연극은 포스터 모더니즘 문화현상을 거친 후 다시 리얼리즘으로 회귀하고 있는 것으로 보인다. 그런 반면 대안연극에 대한 관심도 더욱 고조되고 있다. 따라서 본고에서는 그 대안으로 새로운 연극형식 창조의 영감을 전통연희의 공연성에서 탐색하고자 한다. 전통연희 중에서도 전통공연미학인 악 희 극의 특징이 잘 조화되어 전승되고 있는 동래야류로부터 원초적인 공연성의 본질과 원리를 밝혀내어 새로운 연극형식 및 연극 텍스트를 창출하는 모티프로 활용하고자 한다. 동래야류에서 나타나고 있는 신명풀이에 바탕을 둔 악 희 극의 요소들, 즉 향토적인 음악과 세련된 춤사위, 해학과 풍자와 기지, 양식화되고 약호화된 연극형식의 무대적 수용으로 새로운 연극 콘텐츠의 창출 가능성을 모색하고자 한다.

Keywords

References

  1. 사진실, 공연문화의 전통, 태학사, 2002.
  2. 서연호, 야류․오광대 탈놀이, 열화당, 1989.
  3. 엄옥란, “으제니오 바르바의 연기론-연극인류학적 접근을 중심으로”, 중앙대학교 대학원 석사학위논문, 1996.
  4. T. Victor, The Anthropology of Performance, PJC Publications, 1986.
  5. S. Richard, Between Theater and Anthropology, University of Pennsylvania Press, 1985.
  6. 정상박, 오광대와 들놀음연구, 집문당, 1986.
  7. 정상박, “낙동강과 탈놀음 연구의 반성”, 동남어문논집 제20집, pp.203-217, 2005.
  8. 조동일, 카타르시스 라사 신명풀이, 지식산업사, 1997.
  9. 동래야류보존회, 동래들놀음, 세명출판사, 1989.
  10. 김경남, 동래야류, 화산문화, 2000.
  11. 최상수, 동래야류, 문화재관리국 중요무형문화재 지정자료, 1965.
  12. 조동일, 탈춤의 역사와 원리, 흥성사, 1979.
  13. 강용권, 야유.오광대, 형설출판사, 1977.
  14. 김익두, “한국 탈놀음의 공연학적 해석”, 가면극이 종합적 고찰, 한국공연문화학회, 도서출판 박이정, pp.45-84, 2010.
  15. 로제 카이와, 이상률 옮김, 놀이와 인간, 문예출판사, 1994.
  16. 권진경, “무대분장적 관점에서 고찰한 피터 슈만의 가면기법에 관한 연구”, 중앙대학교 대학원 석사학위논문, 2004.
  17. B. Eva and K. Anna, Squat Theatre, Artists Space, 1996.
  18. http://kift.or.kr/bbs/zboard.php?id=notice&no=228