DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Child, Day Care, and Home Variables on Physical and Relational Aggression of Preschool Children

유아의 신체적 및 관계적 공격성에 영향을 미치는 유아 개인, 보육 및 가정 변인

  • Lee, Sung-Bok (Department of Child Care, Calvin University) ;
  • Shin, Yoo-Lim (Department of Child & Family Studies, The Catholic University of Korea)
  • 이성복 (칼빈대학교 아동보육학과) ;
  • 신유림 (가톨릭대학교 아동학)
  • Received : 2011.08.29
  • Accepted : 2011.10.19
  • Published : 2011.11.30

Abstract

The purpose of this research was to investigate the effects of child, day care, and home variables that influence physical and relational aggression of preschool children. The participants were 338 four and five year olds recruited from day care centers. Children's self-regulation, day care experiences and parenting stress were reported by mothers. Children's aggression and the teacher-child relationships were measured by teachers. The results showed that self-regulation was negatively correlated with physical and relational aggression. Years of day care experiences and parenting stress were positively related with physical and relational aggression. Moreover, teacher-child conflicts were positively associated with physical as well as relational aggression.

Keywords

References

  1. 김경희, 황혜정(1998). 저소득층 아동의 정서 행동 문제와 부모자녀 양육행동에 관한 연구. 한국심리학회지: 발달,11(2), 12-26.
  2. 김정미, 곽금주(2007). 취학 전 빈곤 아동에 대한 부모, 가정환경 자극, 사회적 지원의 영향력 탐색. 아동학회지,28(4), 305-317.
  3. 김지현, 박경자(2006). 아동의 공격성에 영향을 미치는 개인내적 . 외적 요 인에 대한 구조방정식 모형 검증. 아동학회지, 27(3), 149-168.
  4. 문연심(2001). 유아의 자기조절에 관한 연구. 강원대학교 인문과학논문집, 10, 1-34.
  5. 민하영, 권기남(2004). 저소득층 아동의 학교적응. 아동학회지, 25(2), 81-92.
  6. 박성연, 강지흔(2005). 남여 아동의 정서조절 능력 및 공격성과 학교생활 적응간의 관계. 아동학회지, 26(10), 1-14.
  7. 박윤조, 송하나(2008). 부모의 일상적 스트레스와 유아의 일상적 스트레스가 유아의 공격성에 미치는 영향. 생활과학, 11, 139-149.
  8. 박진아, 이경숙, 신의진(2009). 모-자녀관계와 어머니의 양육스트레스가 유아의 문제행동에 미치는 영향. 한국심리학회지, 14(4), 549-566.
  9. 보건복지부(2009). 2009 보육사업 안내. 서울: 보건복지부
  10. 보건복지부(2010). 보육통계. 서울: 보건복지부.
  11. 송승민, 송진숙(2007). 부모의 양육신념 및 역할만족도와 양육스트레스에 대한 연구: 3-7세 자녀를 둔 부모를 중심으로. 한국생활과학회지. 6(5), 933-944.
  12. 신민희(1998). 자기조절평가척도개발연구. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 신재숙(1997). 어머니의 양육 스트레스, 사회적 지원과 부모효능감이 양육행동에 미치는 영향. 연세대학교 대학원박사학위논문.
  14. 안지영(2001). 2-3세 자녀를 둔 어머니 양육신념 효능감 및스트레스가 양육 행동에 미치는 영향. 이화여자대학교대학원 박사학위논문.
  15. 어주경, 정문자(1999). 저소득층 가족의 경제적 어려움이 아동의 자존감에 미치는 영향. 아동학회지, 20(2), 21-40.
  16. 엄성애, 박성연(2006). 영아의 공격성에 관련된 변인들: 영아의 성, 연령, 기질, 어머니의 양육행동, 보육기간 및 보육의 질을 중심으로. 대한가정학회지, 44(6), 59-69.
  17. 윤주화, 이종희(1999). 걸음마가 아동의 문제행동과 보육교사의 어려움에 관한 연구. 아동학회지, 20(2), 171-186.
  18. 윤진주, 강신영, 이복주(2005). 유아의 공격성과 관련변인들의 관계성 연구: 유아의 기질과 자기조절 및 어머니의양육효능감과 양육행동을 중심으로, 한국생활과학회지, 14(5), 761-770.
  19. 이경님(2006). 아동의 개인, 가족변인 및 학교적응과 공격성의 관계. 한국생활과학회지, 15(1), 31-44.
  20. 이경희, 오경자(1998). 관계지향 공격성 및 외현화 공격성과심리사회적 적응과의 관계. 한국임상심리학 포스터발표 논문집, 173-187.
  21. 이기숙, 김영옥, 박경자(2005). 보육기간과 유아의 인지 및사회성 발달. 유아교육연구, 25(6), 255-275.
  22. 이성복, 신유림(2010). 어머니 거부/방임적 양육태도, 유아의기질 및 보육경험이 유아의 공격성에 미치는 영향 : 자기조절의 중재효과를 중심으로. 한국가정관리학회지,28(3), 73-80.
  23. 이정란(2003). 유아의 자기조절 구성 요인 및 관련변인에 대한 구조분석. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문
  24. 전경아, 이진숙(2003). 유아의 또래관계 및 교사와의 관계가사회적 능력에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 12(5),659-668.
  25. 조동윤(2005). 아동의 대인관계 스트레스와 통제소재 및 공격성의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  26. 한유진(2004). 아동의 정서조절 동기 및 정서조절 능력과 행동문제. 대한가정학회지, 42(3), 65-77.
  27. Belsky, J.(2001). Developmental risks(still) associated with early child care, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 845-859. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00782
  28. Birch, S. H., & Ladd, G. W.(1998). Children's interpersonal behaviors and the teacher-child relationship. Developmental Psychology, 34, 934-946. https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.5.934
  29. Brooks-Gunn, J., Ducan, G., & Britto, R.(1999). Are socioeconomic gradients for children similar to those for adults? Achievement and health of children in the United States. In D. P. Keating & C. Hertzman (Eds.), Developmental health and the wealth of nations: Social, biological and educational dynamics. New York: Guilford.
  30. Coie, J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, E.(1990). Peer group behavior and social status. In S. R. Asher & J. D. Coi (Eds.), Peer rejection in childhood (pp.1-59). New York: Cambridge University Press.
  31. Crick, N. R.(1997). Engagement in gender normative versus nonnormative forms of aggression: Links to social-psychological adjustment. Developmental Psychology, 33, 610-617. https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.4.610
  32. Crick, N. R., Bigbee, M. A., & Howes, C.(1996). Gender differences in children's normative beliefs about aggression: How do I hurt thee? Let me count the ways. Child Development, 67, 1003-1014. https://doi.org/10.2307/1131876
  33. Crick, N. R., & Dodge, K, A.(1994). A review and reformulation of social information-processing mechanism in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74-101. https://doi.org/10.1037/0033-2909.115.1.74
  34. Crick, N. R., & Grotpeter, J. K.(1995). Relational aggression, gender, an social-psychological adjustment. Child Development, 66, 710-722. https://doi.org/10.2307/1131945
  35. Crick, N. R., Ostrove, J. M., & Werner, N. E.(2006). A longitudinal study of relational aggression, physical aggression, and children's socialpsychological adjustment. Journal of Abnormal Child Psychology, 34(1), 131-142.
  36. Crnic, K. A., & Greenberg, M. T.(1990). Minor parenting stresses with young children. Child Development, 61(5), 1628-1637. https://doi.org/10.2307/1130770
  37. Goodman, S. H., Brogan, D., Lynch, M. E., & Feilding, B.(1993). Social and emotionl competence in children of depressed mothers. Child Development, 64, 516-531. https://doi.org/10.2307/1131266
  38. Hart, C. H., Nelson, D. A., Olsen, S. F., Robinson, C., Jin, S., Win, P. S. F., et al.(2000). Peer acceptance in early childhood subtypes of social withdrawal behavior in China, Russia, and United States. International Journal of Behavioral Development, 24, 77-81.
  39. Henington, C., Hughes, J. N. M., Cavell, T. A., & Thomson, B.(1998). The role of relational aggression in identifying boys and girls. Journal of School psychology, 36(2), 457-477. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(98)00015-6
  40. McLoyd, V. C.(1990). The impact of economic hardship on black families and children: Psychological distress, parenting, and socioeconomic development. Child Development, 61, 311-346. https://doi.org/10.2307/1131096
  41. Pianta, R. C.(1991). The Student-Teacher Relationships Scale. Unpublished, University of Virginia, Charlottessville, VA.
  42. Ramey, C. T., & Finkelstein, N. W.(1981). Psychosocial mental retardation: A biological and social coalescence. In M. Begab(Ed.), Psychosocial influences and retarded performance: Strategies for improving competence (Vol. 1). Baltimore: University Park Press.
  43. Rubin, K. H., Hasting, P., Chen, X., Stewart, S., & McNicole, K.(1998). Intrapersonal and maternal correlates of aggression, conflict, and externalizing problems in toddlers. Child Development, 69(6), 1641-29.

Cited by

  1. The Influence of Covert, Overt Narcissism, Self-control and Peers' Vulgar Slang Use on School Aged Boys' and Girls' Vulgar Slang Use vol.33, pp.6, 2012, https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.6.35
  2. Effects of Preschool Children's Gender, Temperament, Emotional Regulation and Maternal Parenting Stress on Children's Overt Aggression and Relational Aggression vol.23, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.4.599
  3. The Moderating Effects of the Teacher-Child Relationship on the Relationship between Young Children's Self-Control and Behavior Problems vol.35, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.3.31
  4. The Effects of Individual Characteristics and Teacher-Child Conflictual Relationships on Young Children’s Aggression vol.52, pp.3, 2014, https://doi.org/10.6115/fer.2014.020
  5. 유아의 의도귀인과 정서귀인 및 언어능력이 주도적 공격성에 미치는 영향: 유아의 연령과 상대 유아의 정서조건에 따른 차이 vol.54, pp.1, 2011, https://doi.org/10.6115/fer.2016.004