DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Relation between Preschool Teachers' Multiple Intelligence and Their Teaching and Learning Plans

유아교사의 다중지능과 교수학습계획의 관계에 관한 연구

  • 황혜신 (상명대학교 가족복지학과) ;
  • 오연경 (상명대학교 가족복지학과)
  • Received : 2011.06.30
  • Accepted : 2011.08.24
  • Published : 2011.10.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationship between preschool teachers' multiple intelligence and their teaching and learning plans. For this purpose, multiple intelligences test(K-MIDAS) was conducted on 80 teachers in kindergartens located in Seoul and Gyeongsangnam-do and they were asked to map out teaching and learning plans about topics. The data were analysed with descriptive statistics and Pearson's correlation using SPSS PC program(16.0 version). Major findings were as follows: Teachers had the highest levels in interpersonal intelligence, followed by musical intelligence and linguistic intelligence; interpersonal intelligence and linguistic intelligence accounted for an especially high proportion of their teaching and learning plans. The higher a preschool teacher's physical activity intelligence, the greater the proportion of physical exercise, music, and logic and mathematics in their teaching plans. It was also found that preschool teachers with higher levels linguistic intelligence made more plans on self-understanding, whereas preschool teachers with higher levels of intelligence in the observation and investigation of nature made more plans on spatial area.

Keywords

References

  1. 고영미, 조부경(2006). 과학교수능력 향상을 위한 학습공동체에 대한 유치원 교사의 인식. 교육과학연구, 37(1), 151-178.
  2. 길양숙(2008). 예비교사가 수업계획과정에서 당면하는 문제, 해결방법 및 기준. 교과교육학연구, 12(2), 493-513.
  3. 김경희, 나귀옥, 남현우(2005). 유아 수학교육의 내용 및 과정에 대한 유아교사의 인식. 미래유아교육학회지, 12(3), 75-106.
  4. 김근영(1999). 유아기 움직임을 통한 지각.인지발달의 이론적 고찰. 한국체육과학회지, 8(2), 169-183.
  5. 김남규(1999). 초등학생의 진로흥미와 다중지능과의 상관관계. 건국대대학원 학술논문집, 49(1), 29-71.
  6. 김정희, 최유현(2005). 아동의 가정의 과정환경과 다중지능간의 관계. 홀리스틱교육연구, 9(1), 21-46.
  7. 김현진(1999). 다중지능 측정도구(K-MIDAS)의 타당화 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 류승희, 안연경(2006). 신체활동을 통한 수학교육이 유아의 수학적 개념 발달에 미치는 효과. 열린유아교육연구 11(6), 135-152
  9. 박병기, 이영신(2005). 규준척도와 내준척도의 두 가지 측정방법에 의한 다중지능 요인구조의 비교. 교육심리연구, 19(2), 371-391.
  10. 박희숙(2003). 다중지능 이론에 기초한 통합적 미술교수방법이 유아의 그림 표상능력과 논리 수학적 사고에 미치는 효과. 유아 교육학논집, 7(2), 59-81.
  11. 배성옥(2006). 예비유아교사의 창의성 증진 프로그램 개발을 위한 창의성, 사고양식 및 다중지능이론의 교육적 함의. 대한사고개발학회 학술발표대회 발표논문집, 249-268.
  12. 배성옥, 김경희(2005). 예비유아교사의 창의적 사고력 계발을 위한 다중지능 유형조사. 사고개발, 1(2), 69-90.
  13. 서민정, 박성혜, 김정주(2009) 자연물을 활용한 미술활동이 유아그림 표현력과 환경친화적 태도에 미치는 효과. 한국영유아보육학 58, 167-187.
  14. 손태호, 조방제(2006). 창의성 프로그램의 적용이 유아의 다중지능 발달에 미치는 영향. 아동교육, 15(1), 97-107.
  15. 신재한(2006). 다중지능이론을 적용한 교육과정 통합 수업이 창의적 사고력에 미치는 효과. 아동교육, 15(2), 301-317.
  16. 안영진(2004). 한.일 예비유아교사의 다중지능과 친사회적 행동의 관계 연구. 한국유아교육.보육행정연구, 8(1), 115-136.
  17. 안영진, 안은정(2005). 다중지능에 의한 프로젝트 스펙트럼 과학활동을 통한 자연이해 과정 조망 - "바람" 활동에 대한 사례연구. 한국유아교육.보육행정연구, 9(2), 87-101.
  18. 안재신(2003). 다중지능이론에 기초한 유아음악교육 프로그램 모형 개발 연구. 음악교육연구, 24, 67-83.
  19. 유구종, 조희정(2007). 유아교육에서의 다중지능 접근 활동과 평가를 통한 통합교육 방안. 홀리스틱교육연구, 11(1), 51-72.
  20. 은혁기(2005). 예비교사의 다중지능. 상담학연구, 6(3), 963-971.
  21. 이경민(2009). 유아과학교육에 대한 유치원 교사의 인식. 유아 교육학논집, 13(3), 237-263.
  22. 이귀윤, 소경희(1990). 교사의 관심에 따른 교수 행위 및 아동의 반응 형태. 초등교육연구, 4(1), 5-17.
  23. 이만수(2001). 유치원의 동작교육 현황에 관한 연구. 한국유아체육학회지, 2(1), 171-183.
  24. 이신동, 오연경, 박지희(2008) 다중지능 프로그램이 유아영재의 언어, 수, 사회성에 미치는 효과. 순천향 인문과학논총, 22, 115-141.
  25. 이영만(2004). 다중지능의 연계와 확장을 위한 교수전략의 효과. 초등교육연구, 17(1), 25-46.
  26. 장영숙(2008). 주제중심 프로그램, 몬테소리 프로그램, 생태프로그램의 특성에 따른 유아의 다중지능 차이. 아동교육, 17(1), 241-254.
  27. 정혜영(2001). 초등학교 현직교사와 교생간의 사회과 수업계획 과정 비교연구. 초등교육연구, 14(3), 205-223.
  28. 정혜영, 이경화(2007). 아동의 다중지능과 학습의 정의적 요인의 관계. 아동학회지, 28(5), 253-267
  29. 조선옥(1999). 초등학생의 성별, 다중지능 수준과 창의성 및 학업성취도와의 관계. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  30. 조형숙, 박수미(2009). 멘토링을 통한 유아교사의 음악 교수 실제 변화와 멘토의 역할 탐색. 유아 교육학논집, 13(2), 161-191.
  31. 지성애(2005). 다중지능이론에 기초한 유아 미술교육프로그램의 효과. 한국영유아보육학, 42, 181-207.
  32. 최미숙, 황윤세(2005). 예비유아교사의 다중지능과 창의성 및 성취동기와의 관계. 열린유아교육연구, 10(1), 87-106.
  33. 하대현, 신예덕(2002). MI 이론에 대한 경험적 타당화 연구. 교육학연구, 40(1), 1-30.
  34. 황윤세, 강현석(2007). 유치원 초임교사의 교육계획안 개발에서 실천적 지식 함양을 위한 협력 모형 구안. 아동학회지, 28(5), 233-251.
  35. 황윤세, 김승옥(2005). 예비유아교사의 사고양식과 다중지능과의 관계. 미래유아교육학회지, 12(1), 165-197.
  36. Armstrong, T.(2007). Multiple intelligences in the classroom. Alexandria, Virginia: Association for supervision and curriculum development. 다중 지능과 교육. 전윤식, 강염심(공역). 서울: 중앙적성출판사. (1994년 원저발간)
  37. Campbell, L., Campbell, B., & Dickinson, D.(2006). Teaching and learning through multiple intelligences(third edition). Boston, Massachusetts: Allyn & Bacon. 다중지능과 교수학습. 이신동, 정종진, 이화진, 이정규, 김태은 (공역). 서울 : 시그마프레스. (2004년 원저발간).
  38. Gallahue, D. L.(1993). Developmental physical education for today's children. Madison, Wisconsin: Brown & Benchmark.
  39. Gardner, H.(1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Book.
  40. Gardner, H.(1993). Choice points as multiple intelligences enter the school. Intelligence Connection, 3(1), 3-7.
  41. Gardner, H.(2001). Intelligence reframed. New York: Basic Book. 다중지능, 인간지능의 새로운 이해. 문용린(역). 서울: 김영사. (1999 원저발간)
  42. Gardner, H.(2006). Multiple intelligences: New horizons. New York: Basic Books.
  43. Gardner, H., & Moran, S.(2006). The science of multiple intelligences theory: A response to Lynn Waterhouse. Educational Psychologist, 41, 227-232. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4104_2
  44. Gibson, S., & Brown, R.(1982). Teacher sense of efficacy: Change due to experience. Paper presented at the annual meeting of the California educational research association, Sacramento.atio
  45. Gordon, E. E.(1991). Guiding your child's musical development. Chicago, Illinois: G.I.A Publications.
  46. Pica, R.(1995). Experiences in movement-with music. Activities and theory. Albany, New York: Delmar Publishers.
  47. Shearer, C. B.(1996a). The MIDAS handbook of multiple intelligences in the classroom. Columbus, Ohio: Greyden.
  48. Shearer, C. B.(1996b). The MIDAS a professional manual. Columbus, Ohio: Greyden.