Abstract
To get the evidences for decreasing the discomfort, dissatisfaction, and for improving management of the implant prothesis through assessment implant patients' awareness and discomforts about care of the prostheses. The subjects were 300 implant patients who treated in the 20 dental clinics in Pusan, Ulsan and Daegu. The general characteristics, recognition, maintenance, discomfort and dissatisfaction, and oral hygiene status were collected. Level of the discomfort and dissatisfaction was measured by a 5 Likert scale, and analyzed by the equivalent of 100. The life-span of the implants was overestimated, however, periodic recall check and scaling were underwent. The level of discomfort and dissatisfaction was generally good, but many of them (65.3%) complained the food impaction. As a result of the multiple regression analysis, level of the discomfort and dissatisfaction increased in case of more number of the prosthesis ($\beta$=0.864), however decreased in case of more frequent teeth brushing ($\beta$=0.737), more frequent periodic check ($\beta$=-0.737), longer duration from the implantation ($\beta$=-0.090). It is very important for the implant patients to be recognized that the lack of care may shorten the life-span of the implant prosthesis. Therefore, efforts of the continuous oral hygiene care such as, periodic recall check, scaling, teeth brushing, the correct using of additional oral hygiene product, and education would be more emphasized.
본 연구는 최근 보철 영역에서 보편화되고 있는 임플란트 장착환자의 구강위생관리에 대한 인식과 불편, 불만감을 파악하고 임플란트 환자의 불편감을 줄이고 효율적인 구강위생관리를 위하여 부산, 울산, 대구지역의 20개소 임플란트 전문치과에서 임플란트 보철을 받은 환자 300명을 대상으로 3개월간 자기기입식 설문조사를 실시하여 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 임플란트 보철 후 주요 관리로는 정기검진을 72.5%, 칫솔질방법이 17.3%이 많았으며, 남자에서 정기검진에 대한 인식이 더 높았다(p=0.027). 2. 하루 칫솔질 회수는 3회 56.7%, 2회 27.1%, 4회 12.3% 등의 순이었고 성별로 차이를 보였으며(p=0.005), 칫솔질 시기는 아침식사 후 79.6%, 저녁식사 후 71.7%, 점심식사 후 68.7%의 순으로 식후 칫솔질은 비교적 잘 이루어졌으나 취침 전 34.5%, 간식 후 3.9%는 칫솔질률이 낮았다. 아침식사 전은 남자가(p=0.062), 아침식사 후(p=0.041)와 저녁식사 후(p=0.036)는 여자가 각각 더 많이 하였다 3. 임플란트 보철 후의 불편 불만감은 음식물 끼임이 63.5%이 절대적으로 많았으며, 그 외에는 염증 출혈 3.6%, 이물감 2.8%, 저작능력 2.5% 등, 불편 불만감은 대체로 적었다. 4. 성, 연령, 동반질병 수 등을 보정하였을 때 불편 불만감은 보철수가 많을수록 증가하였고, 하루 칫솔질 횟수가 많을수록, 정기검진 빈도가 잦을수록, 보철 후 경과기간이 길수록 감소하였다. 5. 정기검진 빈도는 칫솔질 교육을 받은 경우, 보철수가 많은 경우, 불편 불만감이 높을수록 증가하였고, 보철 후 경과기간이 길수록 감소하였다. 이상의 결과를 통하여 임플란트 환자의 경우 불편감은 대부분이 음식물이 끼이는 것에 대한 내용을 미루어 생각해 볼 때 환자의 불편감을 줄이고 저작효율성을 높이기 위해서는 계속적인 구강관리교육과 더불어 체계적인 임플란트 환자 관리시스템을 갖추어 나가는 것이 필요하다.