Evaluation on the Oral Health Promotion Program Effect from some Part of Community Child Center

일부 지역아동센터 구강건강증진 프로그램 운영 효과 평가

  • Shin, Sun-Jung (Department of Dental Hygiene, Wonju College of Medicine, Yonsei University) ;
  • Ryu, Da-Young (Department of Dental Hygiene, Hyejeon College) ;
  • Bae, Su-Myoung (Department of Dental Hygiene, College of Dentistry, Gangneung-Wonju National University) ;
  • Choi, Yong-Keum (Department of Preventive and Public Health Dentistry, College of Dentistry, Gangneung-Wonju National University & Research Institute of Oral Science)
  • 신선정 (연세대학교 원주의과대학 치위생학과) ;
  • 류다영 (혜전대학 치위생과) ;
  • 배수명 (강릉원주대학교 치과대학 치위생학과) ;
  • 최용금 (강릉원주대학교 치과대학 예방치학교실 및 구강과학연구소)
  • Received : 2011.04.27
  • Accepted : 2011.06.07
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study aims to investigate the effect of four-week oral health promotion program operated through the cooperation between professionals and teachers of community child centers by reflecting characteristics of the centers and to suggest oral health promotion program applicable to community child centers. 4 community child centers has an enrollment of 119. 53 (44.5%) children completing the first and the second questionnaire survey were analyzed in this study. When dental plaque scores of 41 participants joining all of the first- to the fourth- week program and undergoing the dental plaque examination were compared before and after the oral health promotion program for community child center, the plaque control score was improved after the repeated education(p<0.05). Oral health knowledge and awareness of children in community child center were positive improved by oral health promotion program(p<0.05). And number of tooth-brushing a day improved by oral health promotion program. These findings suggest that there was a need for various oral health promotion program development in the community.

지역아동센터 교사가 아동에게 일상적 구강보건교육을 실천할 수 있는 프로그램을 제공할 목적으로 일부 지역아동센터를 대상으로 전문가와 지역아동센터 교사가 협력하여 운영한 4주간의 구강건강증진 프로그램의 효과를 측정한 결과는 다음과 같다. 1. 구강건강증진 프로그램 운영 전 후의 구강보건지식을 평가한 결과 교육 전 3.43점에서 교육 후 4.40점으로 상승하였고, 이는 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<0.001). 2. 구강보건인식의 점수를 분석한 결과는 구강건강증진 프로그램 운영 전에 16.3점에서 운영 후 18.7점으로 지역아동센터를 이용하는 아동의 구강보건인식이 긍정적인 방향으로 증가하였다(p<0.05). 3. 지역아동센터를 이용하는 아동의 구강건강증진 프로그램 전후 구강건강행동의 변화에서 간식자체를 먹지 않거나 2~3일에 1회 섭취한다는 빈도와 어제 칫솔질 여부는 소폭 증가하였다. 4. 반복적인 구강보건교육을 통해 아동들의 구강 내 치면세균막관리 점수는 개선되었다(p<0.05). 이상의 결과로 지역아동센터 아동의 구강건강을 증진시키기 위해 교사들의 지속적인 감독과 교육이 진행될 수 있도록 구강건강 프로그램의 내용 개발과 프로그램의 확대가 이루어져야 할 것으로 사료된다.

Keywords

References

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