Development of the Workplace Etiquette Education Program for Strengthen of Employment Capability of Specialized High School Students

특성화 고등학교 학생의 취업역량강화를 위한 직장예절 교육프로그램 개발

  • Received : 2011.07.31
  • Accepted : 2011.09.23
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The purpose of this study was to develop the workplace etiquette education program for strengthen of employment capability of specialized high school students. Basically the program was developed through three steps of preparation, development and improvement. In the preparation stage, needs of student, teacher, industry was surveyed and the topic of the workplace etiquette education program was selected. In the development stage, set up educational goals of the program and form the program classified into 4 parts: (1) work and etiquette, (2) understanding of organization in the workplace, (3) proper the workplace etiquette, (4) managing oneself. In the improvement stage, verified validity by experts, executed pilot test and field test by students, and corrected the program. The result of the study, the workplace etiquette education program for strengthen of employment capability of specialized high school students has features as fellows: First, the program was designed as a 8 hour, and can be applied flexibly according to situation. Second, the program consist of various cases that occur in the workplace. Third, the program consist of four contents of (1) work and etiquette, (2) understanding of organization in the workplace, (3) proper the workplace etiquette, (4) managing oneself. Fourth, the program basically consist of two parts for students and teacher. Fifth, the program would be used in the subject of 'Career and work' in high school and also applied to the career education such as creative hands-on activities, creative discretion activities, and extracurricular activities.

이 연구의 목적은 특성화 고등학교 학생의 취업역량강화를 위하여 직장예절 교육프로그램을 개발하는 것이다. 이 연구는 준비, 개발, 개선의 3가지 단계로 이루어졌으며, 그 내용은 다음과 같다. 준비 단계에서는 학생, 교사, 산업체의 요구를 조사 분석하였고, 그에 맞는 직장예절 교육프로그램의 주제를 선정하였다. 개발 단계에서는 직장예절 교육프로그램의 목표를 설정하고, '직업과 예절', '직장 조직의 이해', '올바른 직장예절', '자기관리'의 4가지 영역으로 나누어 학습 내용 및 경험을 선정하여 직장예절 교육프로그램을 구성하였다. 개선 단계에서는 전문가에 의한 타당도 검증, 학생들에 의한 현장시험을 실행하여 직장예절 교육프로그램을 수정 보완하였다. 이 연구의 결과인 직장예절 교육프로그램은 다음과 같은 특징을 갖고 있다. 첫째, 개발된 직장예절 교육프로그램은 총 8차시로서 상황에 따라 융통성 있게 적용 가능하다. 둘째, 개발된 직장예절 교육프로그램은 직장생활에서 발생하는 다양한 사례를 중심으로 올바른 직장예절을 학습할 수 있도록 구성하였다. 셋째, 개발된 직장예절 교육프로그램의 내용은 '직업과 예절', '직장 조직의 이해', '올바른 직장예절', '자기관리'의 네 가지 영역으로 이루어졌다. 넷째, 개발된 직장예절 교육프로그램은 교사용 자료와 학생용 자료로 구성하여 교사와 학생 모두 쉽게 활용할 수 있도록 하였다. 다섯째, 개발된 직장예절 교육프로그램은 고등학교 '진로와 직업' 교과에서 활용할 수 있으며, 창의적 체험활동, 창의적 재량활동 및 특별활동 등의 진로교육에서도 활용할 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2011). 특성화고, 종합고, 마이스터고 현황자료. Retrieved July 2, 2011, from http://www.mest. go.kr/web/1105/ko/board/view.do?bbsld= 14 7&boardSeq=24426.
  2. 교육과학기술부(2010). 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국.2011년 업무보고. 저자
  3. 박일의, 이상봉(2008). 기술교육에서 기술적 문제의 유형에 터한 통신기술 체험활동 과제의 개발. 한국기술교육학회지, 8(1), 69-90
  4. 배선아(2009). 공업계열 전문계 고등학교 전기.전자.통신 분야의 활동 중심 STEM 교육프로그램 개발. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문 미간행.
  5. 법제처 (2011). 초 . 중등교육법 시행령 (2011. 6.7 일부개정). Retrieved June 16, 2011, from http://www.law.go.kr/lslnfoP.do?lsiSeq=113897#0000.
  6. 이상갑(2001). 주제 중심 통합적 접근에 의한 기술교과 교육프로그램 개발. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 한국진로교육학회(1999). 진로 교육의 이론과 실제. 서울: 교육과학사.
  8. Mager, R. F., & Beach, K. M. (undated). Developing Vocational Instruction. Belmont. Califomia: Fearon Publishers.