DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Application of Computer in Geometry Unit of Middle School Mathematics Textbooks

중학교 1학년 교과서 기하 단원에 제시된 컴퓨터 활용에 대한 분석

  • Received : 2011.08.01
  • Accepted : 2011.09.26
  • Published : 2011.09.30

Abstract

In this study, in order to use computer in mathematical learning effectively, we investigate application of computer shown textbooks in geometry unit of middle school mathematics. First, we analyzed about status of computer application and method of computer application in 27 textbooks. We presented concrete example of mathematics activity using computer that can be used by teachers. Also, we tried to find out the direction to use computer more effectively in teaching and learning geometry. Through this process, we do not simply use computer to play for interest but to use it more meaningfully.

본 연구는 학교수학에서 컴퓨터를 활용한 교수 학습 자료 개발에 대한 시사점을 알아보기 위해 중학교 1학년 교과서 기하 단원에 제시된 컴퓨터 활용에 대한 내용을 분석하였다. 교과서에 제시된 컴퓨터에 관련된 내용 중 자세한 설명을 통해 실습이 가능한 내용도 있지만 교과서에 제시된 설명만으로 실습이 가능하지 않은 경우도 있었다. 수학 수업에서 컴퓨터를 교사가 직접 조작하거나 학생들의 활동을 목표로 한다면 그 내용은 가능한 자세히 소개되어야 한다. 컴퓨터의 활용 측면에서는 단순히 읽을거리나 수학적 사실을 시각적으로 확인하는 차원에서 벗어나 본 연구에서 소개한 방법과 같은 활동을 통해 수학적 사실을 이해하고 더 나아가 탐구하는 수준까지 단계적으로 안내하는 것도 필요하다.

Keywords

References

  1. 강신덕 외 6인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: (주)교학사
  2. 교육인적자원부 (2007). 수학과 교육과정 [별책 8], 교육인적자원부 고시 제 2007- 79호, 서울: 대한 교과서 주식회사.
  3. 금종해 외 4인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: (주)에듀왕
  4. 김부윤 외 14인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 교과서다음(주)
  5. 김원경 외 6인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 비유와 상징
  6. 김홍종 외 3인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 성지출판(주)
  7. 류희찬․조민식․장경윤․유공주 (2003). 탐구형 소프트웨어를 활용한 수학 교사교육 프로그램 개발 탐색, 대한수학교육학회지 학교수학 5(1), 97-114.
  8. 박규홍 외 4인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: (주)동화사
  9. 박영훈 외 5인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 천재문화
  10. 박윤범 외 3인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 웅진씽크빅
  11. 박종률 외 5인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: (주)도서출판 디딤돌
  12. 송근화 외 5인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 새롬교육
  13. 신항균 외 3인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: (주)지학사
  14. 우정호 외 9인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: (주)두산
  15. 유병훈 외 9인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: (주)법문사
  16. 유희찬 외 7인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 대한교과서(주)
  17. 윤성식 외 5인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 더텍스트
  18. 윤재한 외 7인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 더텍스트
  19. 이강섭 외 4인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 도서출판 지학사
  20. 이대현 외 7인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 두레교육(주)
  21. 이영하 외 7인 (2009). 중학교 수학 1, 경기도: (주)교문사
  22. 이종영 (2001). 컴퓨터 환경에서 초등학교 기하 지도에 관한 고찰, 대한수학교육학회지 수학교육학연구 11(1), 89-102.
  23. 이준열 외 6인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 천재교육
  24. 임해경․김인철 (2004). 초등학교 수학수업에서의 컴퓨터 활용 실태 분석 및 개선 방안, 대한수학교육학회 수학교육학 논총 26, 219-239
  25. 장건수 외 9인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 지구문화사
  26. 정광식 외 3인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 대교
  27. 정상권 외 6인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: (주)금성출판사
  28. 정순영 외 5인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: (주)두산
  29. 정창현 외 4인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 대교
  30. 조민식․이상재 (2002). 탐구형 소프트웨어를 활용한 웹기반 기하학습에 관한 사례연구, 대한수학교육학회 2002 년도 춘계 수학교육학 연구발표대회 논문집, 657- 682.
  31. 조완영 (2000). 탐구형 기하 소프트웨어를 활용한 중학교 2학년 학생의 증명 활동에 관한 사례 연구, 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문.
  32. 최용준 외 5인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 천재문화
  33. 황선욱 외 3인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: 좋은책 신사고
  34. Marrades, R., & Gutierrez, A. (2000). Proofs produced by secondary school students learning geometry in a dynamic computer environment. Educational Studies in Matematics 44, 87-125. https://doi.org/10.1023/A:1012785106627
  35. NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.