The Effect of Perceived Educational Services among the High School Students Majoring in Culinary Arts on School Satisfaction and Recommendation Intention

조리전공 고등학생들의 인지된 교육서비스가 학교만족도와 추천의도에 미치는 영향

  • Song, Min-Kyung (Dept. of Culinary & Food Service Management, Graduate school of Kyung Hee University) ;
  • Jung, Hee-Sun (Dept. of Culinary & Food Service Management, Graduate school of Kyung Hee University) ;
  • Yoon, Hye-Hyun (Dept. of Culinary Service Management. Kyung Hee University)
  • 송민경 (경희대학교 대학원 조리외식경영학과) ;
  • 정희선 (경희대학교 대학원 조리외식경영학과) ;
  • 윤혜현 (경희대학교 조리.서비스경영학과)
  • Received : 2010.12.17
  • Accepted : 2011.06.07
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The purpose of this study is to understand the influence of perceived educational services among the high school students majoring in culinary arts on school satisfaction and recommendation intention. A self-administrated questionnaire was completed by 282 subjects, and frequency, factor, reliability, regression analyses with SPSS 12.0 were conducted on the data. The main results were as follows. According to the multiple regression analysis, the educational services had some significant effects on school satisfaction, 'Specialized subjects service' and 'Facilities service' in the educational service factors had significant positive(+) influence on school satisfaction. The influence of the school satisfaction on the school recommendation intention showed that school recommendation intention increased when the students were satisfied with their school activities. Limitations and future research directions were also discussed.

본 연구는 조리전공 고등학생을 대상으로 교육 서비스가 학교만족도에 미치는 영향을 분석하여 학교만족도와 추천의도를 높이기 위한 방안을 모색하고자 하였다. 선행연구를 토대로 교육서비스 요인을 도출하였고 총282개의 표본을 대상으로 자기기입식 설문을 실시하였다. 수집된 설문 데이터는 SPSS 12.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 회귀분석 동의 분석 방법으로 검증하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 회귀분석을 통해 '전문교과서비스'와 '시설서비스'가 학교만족도에 긍정적인 (+)영향을 주며 학교만족도는 추천의도를 향상시키는 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과를 토대로 교육서비스의 수요자인 조리 전공 고등학생들의 학교만족도를 높이기 위해서는 내실 있는 전문교과 운영과 시설투자에 관한 재정적 지원이 필요함을 확인하였다. 한계점과 추후 연구 방향에 대해서도 논의하였다.

Keywords